Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#274440
azrael skrev:Så når kundeservice hos Elgiganten fortæller dig, at *du* skal tage kontakt til Sony, så er det udelukkende for at tørre ansvaret af på dig og Sony. Den der med at det er "nemmere" hvis du tager kontakt til Sony skal du ikke tro på.
Jeg arbejder selv et sted (ikke elgiganten) hvor vi modtager reklamationer, og du har nok fået kaffen lidt galt i halsen her.

Mens du fuldkommen ret i at sælger bærer ansvaret, så er det ikke ensbetydende med at det altid er lettest at bruge forhandleren som service provider.
Forhandleren kan i mange tilfælde være et ekstra led i processen som kan betyde dage, og måske endda, uger (afhængig af hvor effektive de er) i forlænget reperationstid. Derudover kan der ske misforståelser i kommunikationen hvor ens fejlbeskrivelse måske ikke kommer komplet igennem til producenten eller værkstedet, og udberingen af fejlen derfor går i ged.

Så der kan i mange tilfælde være god mening i at tage kontakten direkte, hvis producenten tilbyder det.
Og er man ikke tilfreds med den service man får dér, er det selvfølgelig altid en rigtig god ide så at læsse det over på forhandleren.

Men direkte at sige at det KUN er for at elgiganten slipper for bøvl og fralægger sig ansvaret, den holder ikke.

I den her konkrete sag ville jeg dog nok også gå gennem forhandleren. Specielt i samme sekund at Sony siger de ikke dækker tordenfluer. Det er nemlig et issue som Elgiganten har en del erfaring med fra tidligere sager, og de ved godt de kommer til at tabe, hvis det skulle ende i en tvist.

Omvendt, så er pixelfejl kun dækket i et vist omfang, og der kræves som regel et vist antal sammenhængende pixler for at det betragtes som fejl.

Den ene pixelfejl trådstarter har på sit sidste billede, kan jeg ikke forestille mig vil være dækket.
Så er det ligefør der skal håbes på tordenfluer i stedet.
#274442
Huleboer skrev:Den ene pixelfejl trådstarter har på sit sidste billede, kan jeg ikke forestille mig vil være dækket.
Så er det ligefør der skal håbes på tordenfluer i stedet.
Nu er skærmen jo kun 2 måneder, så forholdsreglen må jo gælde, at man går ud fra fejlen var der fra dag 1, så kan det vel være underordnet om det er en pixel fejl eller tordenfluer?

heldigt er dog at den kun er 2 måneder gammel, og at du ser ud til at have tordenfluer og en pixelfejl, muligvis.
#274445
Ja, så længe vi er inden for 6 måneder så antages det at fejlen var til stede ved købet, og sælger har bevisbyrden.

Men for rigtigt mange TV producenter opstiller de regler for hvor mange pixelfejl der skal til før man reelt betragter det som et panel med fejl. 1 pixel er sjældent nok, med mindre den er låst på fuld hvid.
En død (sort) pixel skal der som regel være 4 af inden for et givent areal, og en låst pixel i en farve, som det ligner ud fra trådstarters billed, så skal der som regel være 2-3 stykker inden for at givent areal før det betragtes som en fejl.

Sådan mindes jeg det plejer at være i hvert fald. Det plejer at være noget der fremgår af det dokumentation der følger med skærmene.

Samsung har tidligere haft nul tollerance overfor pixelfejl, men det holdt de op med igen. Det er ved at være længe siden dog, så om noget har ændret sig igen tør jeg ikke lige at love.
#274463
Sony vil ikke udfører reparationen under reklamationsretten da det er insekter.

Elgiganten er underrettet om deres beslutning og henter tv’et imorgen for at køre det på deres eget værksted.

Kan vel ikke gøre andet end at vente på hvad Elgiganten siger?
#274470
Nu skal i ikke gøre manden forvirret, han gør det som han skal, først kontakte sælger, som henviser til producenten for at høre deres svar på reklamation, de har afvist denne, så kontaktes sælger igen om hvad de vil gøre da reklamation er afvist af Sony, nu er det op til sælger hvad der skal ske med tv'et, skal det laves eller pengene tilbage, nu træder sælgers ansvar helt i kraft, og skulle de afvise at gøre noget, så kan køber kontakte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at høre muligheden for at starte en klagesag, hvilket de vil gøre da der tidligere er kørt sådan sager hvor køber har vundet.

Nu har juraen overtaget sagen hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der sidder advokater på sagen, så må køber læne sig tilbage og afvente sagens forløb som kan tage 7-10 mdr. hvis der ikke bliver indgået et forlig inden imellem sælger og køber, Sony er ude af billedet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan evt. få en sagkyndig til at undersøge tv'et, og han kommer højst sandsynlig frem til at der er problem med forseglingen og derfor kan der komme tordenfluer ind.

Man kan lige så godt samarbejde i begyndelsen for at finde frem til en løsning i god tone, men viser det sig at sælger ikke vil løse problemet, så går man hårdere frem med sine krav og til sidst klage hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
#274474
Jantheman? Jeg er slet ikke med??
Hvad er det umiddelbart du mener vi råder anderledes end det du selv skriver? Jeg skriver er netop at han skal tale pænt til dem han snakker . Med fordi de bestemmer intet. Men omvendt kan de smutte udenom så gør de det.. Så vær klar i spyttet, skriv ned
. Be om at få det på mail de forskellige svar og osv du får .. Dem der sidder i tlf slusen snakker i syd og øst så man bliver gas blå i hovedet.. De lover og lover og næste gang siger de beklager det kan vi ikke alligevel fordi en overordnet har sagt nej.. Så hold ud og kæmp og brug de gode tips som folk er kommet med herinde

Mvh Michael

PS jeg har været igennem deres kundeservice Og de gav sig fordi at jeg havde ret.. Men mest af alt fordi jeg ikke gav op
#274475
Tænker I at jeg skal sende billeder og video af problemerne til elgiganten? Som det er nu har de kun fået oplysninger pr telefon også har jeg selv skrevet en mail med fejlene til dem os.

Men de har ikke bedt om video eller billeder af fejlene. Skal jeg lade dem teste i ro og fred og kun sende hvis de beder om det?
#274477
bbplayer skrev: Nu er skærmen jo kun 2 måneder, så forholdsreglen må jo gælde, at man går ud fra fejlen var der fra dag 1, så kan det vel være underordnet om det er en pixel fejl eller tordenfluer?
Hvad er dette for en forholdsregel? Står det i købeloven eller?

I øvrigt tusind tak for hjælpen allesammen.

Edit: Fandt det på elgigantens hjemmeside.

Bevisbyrden
Der kan i visse tilfælde være tvivl om, hvorvidt en fejl er dækket af reklamationsretten. Viser fejlen sig inden for de første 6 måneder formodes fejlen at have været til stede ved overdragelsen, og det er sælger der skal sandsynliggøre det modsatte. De resterende 18 måneder er det som udgangspunkt køber, der skal godtgøre dette.


Det stiller mig vel i en god position?
Senest rettet af Mckrogh 16. jul 2018, 20:26, rettet i alt 1 gang.
#274478
En kollega har fået tordenfluer i sin computerskærm og jeg fandt netop Bilka sagen frem så han havde lidt skyts overfor Asus eller hos forhandleren hvor skærmen var købt, da en tv-skærm og en computerskærm vel i princippet er opbygget ens, bortset fra at et tv typisk er større.

Udover Bilkasagen fandt jeg også denne afgørelse hvor forhandleren fik ret i at tordenfluer ikke var en mangel:
https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruli ... angelfuld/

Min kollegas forhandler og Asus afviste også ham og jeg tror ikke han går videre med det.

Om den gør evt. gør en forskel i denne sag ved jeg ikke.

mvh
Jesper
#274482
Jeg mener at man bare skal henvise til samme sag, som fik en sagkyndig til at vurdere skærmen var konstrueret forkert, og at de udefra kommende fluer, ikke burde kunne komme ind i skærmen.
Så kan producenten jo forklare de laver skærmen forkert, og så er det jo de hellere vil udskifte skærmen end erkende de laver et lorte produkt og nu skal udstilles for det de laver.

Når andre får skærmen skiftet og skærmen her er 2 måneder gammel, så er det formodningsreglen(ikke forholds :) sorry) som sikrer at en fejlet skærm hvor udefra kommende fluer kan komme ind, er en fejl fra dag 1 på skærmen, og så ryger elgiganten tilbage og må efterleve den bagatel, ligemeget hvad producenten mener. De har nok fået rabat nok til at dække det tab, når forbruger klager.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22