Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#274051
Skal have et tv til ca. 5K. Det skal kunne DVB-T2 og HEVC. Derudover skal det have markedets bedste optagefunktion. God billedkvalitet er selvfølgelig også rart, men Dual tuner og en nem måde at optage og pause i programmer er vigtigere.

Har selv Panasonic, og er ikke imponeret. Har tidligere haft Samsung, som kunne væsentlig mere på dette punkt. Er det Samsung, der kan mest indenfor optagefunktioner. Er ikke samsung fan, da de har det med at dø efter 2 år, men funktionalitet er vigtigere i dette tilfælde.
#274059
Jeg må vist hellere reformulere. Hvilken tv-producent leverer den bedste funktionalitet, når det kommer til at optage. Billedekvaliteten af det optagede er ikke så vigtig. Det er vigtigere, at man fx kan sætte tv’et til at optage på et specifikt tidspunkt flere uger frem. Altså at optagefunktionen ikke nødvendigvis er bundet op på data i en EPG.

Det er ikke så meget et spørgsmål om, hvilken model der levere markedets bedste optagefunktioner, men mere hvilket mærke der generelt set levere den bedste funktionalitet. Umiddelbart vil jeg mene at Samsung er bedre end Panasonic, men er der nogen, der er bedre end Samsung. (Ja, Loewe er nok over budget, men 6-7k er fint, hvis det giver den ekstra funktionalitet jeg søger). Det er heller ikke så vigtigt, om det er en 2018-model, så hvis en 2017-model kan det samme som en 2018-model på optagefronten, så har det også interesse.

Håber, at det gør det lidt klarere.
#274060
Hvorfor vælge tv ud fra optage funktion? Det kan ikke give et mere forkert billede end hvad kunder ser som vigtigt, og et tv handler vel om billede, og så kommer alle de ekstra.
Kvaliteten af billede optagelse handler om signaler du får, er det boxertv, så er det ikke perfekt, er det kabeltv, så kan det godt spille med, og samme sker på HD kanalerne på parabol modtagelsen.

Udover det, så vælg et tv for dets billede, og en settop boks med optage funktion, så du kan transportere optagelsen til dine andre enheder, eller afspille dem fra settop boks. Dreambox er en af de spillere, og har næsten alt, undtaget iptv som tuner del :) , så du kan få dvb-XX som du vil og med masser af tunere, så du kan optage op til 16 programmer samtidigt.
#274073
Ved godt, at det kan lyde som helligbrøde på et forum som dette, men det er ikke alle, der interesserer sig for billedkvalitet. Nogen kan slet ikke se forskel og nogen synes endda, at tv’ets bedste billedindstilling er fremvisningsindstillingen fra butikken, fordi farverne bliver blæst fuldstændig ud af propationer lige i fjæset på dig.

Den skærm jeg skal bruge, er en gave til et ældre par, der de sidste par år har kigget på en plasma fra 2010 med op til flere lodrette sorte streger, hvilket de fint har levet med. Derimod har det været et irritationsmoment, at det ikke har været muligt at optage DR’s søndagsdrama mere end to uger frem, hvis man var på ferie i tre uger (hvilket de har kunne med deres 15 år gamle VHS-maskine).

Det eneste de ser er DR’s kanaler og TV2, og de kunne aldrig finde på at investere i en tv-boks, da en fjernbetjening er mere end riglig og de har ikke behov for 99% af funktionaliteten i sådan en.

Hvis det var til mig selv, ville jeg helt sikkert gå efter den bedste billedkvalitet for pengene, men det betyder ikke det store i det her tilfælde.
#274075
Det var nok mere et spørgsmål om begrundelse, end helligbrøde. Vi forstår sikkert alle, at ikke alle går op i det men har andre prioriteter, nu har du begrundet det.

Så er mit forslag met en settop boks måske besværlig nok, til ikke at prøve det. Har lige testet mit LG, og her kan man ikke administrere eller tilføje optagelser manuelt, så deres funktion virker ikke.
Da EPG er måden mange optager, så kan det jo også være svært at finde, når alle vil optage med et tryk, og ikke en manuelt tilføjelse.
#274078
Jeg har en LG OLED fra 2015, jeg kan sagtens planlægge længere ud, har lige for sjovt prøvet at planlægge en optagelse om 2 måneder manuelt

Jeg får bare cursoren frem og holder den til højre i skærmen, så kommer optagelser frem ( time machine ) så vælger jeg planlægger og nu planlagt optagelse den vej.. Det er altså manuelt og ikke via EPG en..

Man kan også bare vælge ikonet planlægger i web os