Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273165
Hej allesammen.

Jeg købte for næsten præcist et år siden et Samsung UE55KS8005 og generelt set er jeg meget tilfreds med det. Jeg har dog oplevet nogle problemer med noget tilbagevendende light leak i bunden af skærmen.

Problemet kommer og går, hvilket gør det svært at fremvise problemet for en eventuel tekniker. Jeg har haft kontakt direkte med Samsung, som bedre mig om at køre deres indbyggede fejltest på fjernsynet, hvilket ikke viste nogen problemer. Jeg har forklaret at problemet er tilbagevendende, men det har gjort opmærksom på at jeg muligvis kan blive opkrævet et gebyr hvis det ikke dækkes af garantien..

Da det helst er noget jeg vil undgå, ville jeg lige høre om der er nogen her der har haft lignende problemer på samme skærm og eventuel har haft succes med at få det lavet/ombyttet. Jeg har ikke været forbi butikken endnu, men det er nok næste skridt, så må jeg undværet det i de par uger.

Venlig Hilsen

PS: Har vedlagt billeder af problemet.
PPS: Video som viser problemet på forskellige baggrundsfarver: https://imgur.com/Z8JZNqh
Vedhæftede filer
IMG_5019.JPG
IMG_5019.JPG (371.58 KiB) Vist 1144 gange
IMG_0511.JPG
IMG_0511.JPG (378.32 KiB) Vist 1144 gange
#273166
Det ser ikke rigtigt ud! Sådan skal TVet ikke se ud, så det bør du få set på. Det er ret tydeligt i dine billeder og video. Men siger du, at det går væk af og til? Er det kun på TV-signaler ? Hvis ja, så kunne det princippet godt være overscan-funktionen, som kan give problemer på TV-signaler.
#273190
Hej Torben

Ja, det er desværre et tilbagevendende problem, så det er svært at præcisere hvor det kommer frem og hvor det aldrig kommer frem. Umiddelbart er det hovedsageligt på det direkte TV-signal jeg har set det, men vil ikke udelukke at det også er dukket op via hdmi osv.
#273192
Hvis det kun er på TV-signalet, så ville jeg lige forsøge at finde "Overscan" i billedmenuen og slå det fra. Jeg kan ikke huske om Samsung har kaldt det Overscan, eller om det blot gemme sig i menuen for "Billedstørrelse", hvor du kan vælge hvordan skærmen skal tilpasse sig.

Overscan er et levn fra de gamle CRT-dage, men det har stadig relevans på TV-signaler i dag, da du godt kan risikere, at visse programmer ikke er optaget så de fylder skærmen 100% ud og dermed vil efterlade noget tilfældig rod i de sidste % af skærmens yderområde. Hos mig går det typisk galt i toppen.

En simpel test af om det er skærm eller signal ville være at ændre zoom-niveau, hvilket nok er en del af overscan-indstillingen.