Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273109
Vi er blevet gjort opmærksomme på, at Sonys DV-opdatering tilsyneladende skaber problemer med, at billedets lysstyrke sænkes markant under brug, hvis den føler, at billedet bliver for stationært.

Problemet er beskrevet her:
http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... efect.html
https://community.sony.co.uk/t5/android ... -p/2451101

Hvis man er ejer af et Sony OLED og benytter DV-opdateringen, så må man meget gerne melde sig her i tråden, så vi kan få klarhed over hvorvidt det er et generelt problem, der skal fremhæves overfor Sony, ligesom vi har taget diskussionen omkring "raised blacks" med LG. Med sidstnævnte har vi dog selv haft mulighed for at teste, men fordi vi ikke har haft adgang til et Sony OLED med DV-opdateringen, så hører vi gerne fra jer derude.
#273111
Jeg har problemet.

Jeg får signalet fra Stofa kabel tv, og skærmen sænker lysstyrken markant, jeg vil mene, det vil svare til at højeste belysning håndtaget kommer ned på lav fra høj. Jeg har selvfølgelig slået lyssensor fra, øko mode fra og så har jeg prøvet at nulstille tv’et. Alt uden held. Jeg har også prøvet at se om jeg kan vælge hvilken HDR profil der bruges, det kan man desværre kun via HDMI kilder.
Senest rettet af bendix 19. jun 2018, 17:06, rettet i alt 1 gang.
#273112
det skulle være oppe og køre igen. Det er svært det der med links :)

Sony har implementeret en ny form for skærmskåner, som tilsyneladende ikke er specielt smart. I en opdatering har de forsøgt at fikse problemet, men i linkene ovenfor skriver folk at det ikke lader til at have virket.

Her er en demo af problemet (spol til 0:57 for at se dimming aktivere)
https://www.youtube.com/watch?v=fT5EetM7Zeo
#273125
Jeg ved ikke om dette høre ind under samme kategori/grund. Men hvis jeg ser en film på ATV f.eks i 4K HDR og jeg pauser filmen, sænkes lysniveauet mærkbart lige med det sammen, hvis jeg sætter filmen på pause. Hvilket faktisk er frustrerende, da de besværliggøre en ordentlig justering af skærmen, hvad angår farver m.m. mens jeg har et stationært billede at arbejde ud fra, fordi lyset ikke passer længere :-(
Da mit Sony A1 er helt nyt og helt opdateret, kan jeg ikke udtale mig, om det også har været sådan før Sony sendte opdateringen ud.
#273216
Altså jeg har 55" modellen med DV software. Har Stofa direkte i tv. Jeg har ikke lagt mærke til om skærmen bliver mørkere efter tid, men billedet er virkelig mørkt på TV2 ultra HD, jeg kan se den er på HDR i billede indstillinger, men jeg synes faktisk billedet ser meget kedeligt ud i forhold til TV2 hovedkanalen. Men som andre også skriver, så ved jeg jo ikke hvordan det "burde" se ud, så svært at bedømme... Men jeg må sige at jeg er skuffet, efter alt det hype om HDR og så ser det såå mørkt og kedeligt ud ?

Jeg skal lige tilføje at det er samme problem på Viasat ultra HD hvor billedet også er markant mørkere end tilsvarende billede på f.eks 3+
#273233
Jeg får leveret VM2018 i UHD gennem Yousee's boks, og har indtil nu ikke observeret andet end et flot billede. Har ikke oplevet den omtalte dimming af lyset.
Ser ikke voldsom meget VM, men så da Rusland-Ægypten 1. halvleg i aftes og bemærkede ikke noget.
Bemærkede da de skiftede til studiet lige efter 1. halvleg, at HDR blev slået fra på signalet. Ikke den store forkskel, men den er der. :)
#273241
I video'en ovenfor sker det også i spil, hvor billedet bestemt ikke er stationært. Der er ret få elementer i billedet, som sidder fast i den video. Det burde i princippet give samme effekt hvis man ser TV2 News eller andre nyhedskanaler. Folk rapporterer, at det også kan ske i SDR, men da lysstyrken er lavere, så er det også sværere at spotte at det sker.
#273247
Problemet bliver sikkert løst med den kommende firmware (efter VM).
Den er forsinket, men jeg nåede at installere via usb-stick da den var tilgængelig til download i sidste uge.
Se her:
https://www.sony.dk/electronics/support ... s/00015236

Synes ikke at problemet er helt løst (måske derfor er firmwaren trukket tilbage), men det blev dog bedre.
Jeg får VM i Ultra HD via YouSee boksen.
Jeg lagde mære til at dimming bliver “resat” hver gang billedet skifter til et uden “måltavlen” øverst i venste side, så det et helt klart relateret til det statiske element.

BTW.: It’s not a problem - it’s a feature 8-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8