Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kim_A_Hansen
#273079
Hej

jeg har siddet og læst en masse tråde herinde og kan se der er mange der syntes xe9005 er rigtig god value for money.

Jeg kan se de priser der er nævnt herinde ikke er der længere og selve tv'et er også svært at finde.

Så jeg vil hører om der er nogen alternativer i kan anbefale. Pris omkring de 7000 kr. for et 55 helst.

Jeg bruger det hovedsagligt til kabel tv og lidt netflix/HBO og så playstation.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#273081
Vi er lige midt i overgangen fra 2017 til 2018-modellerne. XE90 er ved at udgå og blive erstattet med XF90, som dog stadig ligger ret højt prismæssigt.

Er det kun 55" du søger? 65" XE90 kan pt. fås til 9.999 kroner. Det er naturligvis højere end budgettet, men det er en god pris: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ?scid=SEM6

55" til omkring 7000 kr. synes jeg er svær lige pt. Typisk vil det betyde en LCD-model med kantbelyst LED, som ikke giver samme billedkvallitet. Og 55" OLED koster pt. 9.999 kr.

Hvis du bruger meget tid på PlayStation, så synes jeg, at du skal prioritere et godt HDR-billede. Det løfter spiloplevelsen markant.
Af PeterD
#273084
Altså der blev skrevet dette om lillebroren:

" Input lag 109 ms 32 ms (Game Mode)."

Hvad angår spil i HD og 4K, så er vi begejstrede for at se, at Sony har arbejdet på at nedbringe input lag yderligere. Vi målte 31,9 ms input lag i Spil-tilstand, hvilket er 10 ms lavere end på XE93 og 4-5 ms lavere end på sidste års 85-serie. Sony er stadig ikke med helt fremme i feltet, hvor visse skærme når ned i de lave 20’ere, herunder Samsung og Panasonic, men 32 ms er ikke desto mindre et fornufftigt niveau."

"Konsolejere vil nok også sætte pris på, at input lag er sænket til 32 ms. På den anden hånd er HDR-billedkvaliteten alt andet end prisværdig. Sortniveauet kollapser i HDR fordi bagbelysningen hæves til maks, hvilket også sender strømforbruget på himmelfart. Hvis HDR er vigtigt for dig, så undgå kantbelyste LCD-tv såsom XE85."

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1495007390

Omkring 7000 kr er ikke så godt, hvis det er det du primært er fokuseret på, så skal du højere op i pris.

Og det kan næppe betale sig, hvis det er HDR, at gå længere ned til..

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 0000000000
Af Kim_A_Hansen
#273092
Tak for input.

I forhold til playstationen så tænker jeg HDR er vigtigt. Men i forhold til mit almindelige tv kiggeri fx DR eller TV2 tænker jeg måske ikke det er så vigtigt.

Jeg har også læst anmeldesen af XE85 som du henviser til. Det kunne være en mulighed, men jeg bliver i tvivl om to ting. Et er selvfølgelig bedømmelsen af HDR som du også skriver ikke er god på den model. Jeg vil ikke beskrive mig selv som en der ved en masse om tv eller at jeg har "godt et øje for billedes detaljer". Så jeg bliver usikker på om hvor meget jeg vil ligge mærke til den dårligere HDR eller det mest er personer med meget kendskab til tv og billeder generelt som vil ser at det ikke er godt. Jeg ved godt jeg skriver på et forum for personer der går op i et godt tv billede og på den måde, måske har et større krav til billed og kvalitet end "almindelige" tv og gamere.

Det kommer nok til at komme an på en prøve i forhold til XE85 om hvad jeg selv syntes når jeg ser det. Men jeg er også bare bange for at jeg kommer til at fortryde hvis jeg køber et for dårligt tv eller jeg køber et hvor jeg ikke selv kan se den forbedring der er til et dyrre tv.

Jeg håber i forstår hvad jeg mener. Syntes det er svært, at blive klog på for mig som almindelige bruger som gerne vil have noget i en fornuftig kvalitet.

Jeg har en ægtefælle som allerede syntes 7000 er meget og jeg tvivler på hun vil gå højere op i pris. Et alternativ er selvfølgelig at vente til senere om se om nogen af de bedre skærme kommer ned i pris som matcher det budget jeg har. Men det er jo aldrig 100% til at vide om de gør eller hvornår.
Af janbau
#273100
Hvis du kan vente 1 måneds tid tror jeg at Elgiganten sender den i restsalg som de jo har med 65 tommer modellen. Kan se at de nu har den på lager igen, i sidste uge var den kun til onlinesalg. Prisen du ser her i dette link skal du ikke se så meget på sådan er det da de ikke lige pt. ønsker at sælge denne skærm. Men de skriver +100 stk. online + lager i butik mange steder. Xe 90 i 65 tommer har været i restsalg i ca 1 mdr. nu. Så slå koldt vand i blodet ang denne model hvis i kan. Kan i ikke det så prøv og få en god pris på den og kun den hvis i henvender jer i butik da de helt sikker vil prøve at sælge jer en anden fladskærm.


https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... lsrc=aw.ds

Denne er dog over jeres pris men en super skærm dog ved at være udsolgt kun i butik.
55XE9305BAE Pris 8977 kr.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 5xe9305bae
Af Grandahl
#273137
Hvis du køber Xe 85 eller andre kantbelyste tv i det prislag, skal du tænke at det er for at se flow tv og andet, men ikke HDR.. De er simpelt hen så ringe på HDR delen at det er bedre at slå det fra
Af Kim_A_Hansen
#273207
Tak for jeres input.

Jeg tror jeg ser tiden lidt an om XE9005 skulle komme ned i pris eller venter lidt tid og så ser om nogen OLED bliver endnu billigere end de 9.999 kr. de pt er til.
Brugeravatar
Af hifreak
#273211
Kim_A_Hansen skrev:Tak for jeres input.

Jeg tror jeg ser tiden lidt an om XE9005 skulle komme ned i pris eller venter lidt tid og så ser om nogen OLED bliver endnu billigere end de 9.999 kr. de pt er til.
En skam du ikke så den kampagne Elgiganten i Fields havde for ikke så længe siden. Købte selv et B7 til 8000, da det bare var for billigt til at lade være. God jagt på dit TV køb :)


Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Af PeterD
#273389
esclavez skrev:Er Sony XE9005 bedre end LG 55SJ850 (til 6.666 kr. i POWER)?
LG er IPS skærm, som er bedst hvis du sidder skråt for skærmen i en hjørnesofa og XE9005 har bedre sortvineau og kontrast til en god bluray når det bliver mørkt og du skal meget skråt for skærmen før det ikke bliver godt.

XE9005 er med VA panel og er bagbelyst, hvilket helt klart bør give dig en bedre oplevelse på rå billedkvalitet.

Hvis man handler i Power eller Elgiganten (og i dag vel tildels også hifi-klubben), så gælder det om selv at vide hvad man går efter og så for alt i verden undgå deres "rådgivning". De har masser af gode og skarpe tilbud men deres rådgivning er ofte direkte det modsatte af værdifuld.

LG producerer selv IPS paneler. Derfor får butikkerne LG's LCD skærme smidt i nakken og der er større avance på dem.

LG har fået EISA Award, men det er også et IPS panel.

Det er ikke en dårlig skærm, og nu har butikkerne så hævet prisen på 55" XE90 til omkring 13.000 kr, i det lys er LG til 6666 vel ok,men der er også XE8505 til 6000 kr. Det er med VA panel som XE90, dog ikke Zonestyring.
Af PeterD
#273390
mhca skrev:Fra mandag kan du få xe9005 til 6999 kr i Elgiganten
Det så jeg så ikke lige..

Fornuftig pris