Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272548
Hej jeg har et Panasonic TX-P55VT30 plasma og er glad for det. Men mer vil ha' mer og jeg er fristet af et Sony A1 til 18kkr hos power.
Men jeg savner at se et oled som ikke køre i demo mode og med materiale som jeg kender.

Nogle der kender en butik som kan lave en ordenligt demo? Eller er der en som har lyst til at lave en demo i sit hjem?, jeg tager vin med :)
#272549
Jeg har været den glade ejer af flere Panasonic plasma tv, 37px80, 42pz800, 50vt20, 55vt30 og 65vt50. De sidste modeller tog dog lidt af glæden, da man brugte mere tid på, at fjerne retention end alm tv brug.
Jeg måtte bide i det sure æble, og indgå et forlig, at skulle der ses tv med logo, blev fremtiden lcd tv. Det første blev et Sony 65x9000b, dernæst kom et 65zd9 til samlingen. Men jeg savnede de dyder plasma var kendt for, som lcd var dårlige til at opfylde. Og samtidig frygtede jeg, at oled også ville lide under retention o.lign.
Men jeg hoppede ud i det, og købte et Sony 65A1, med dette køb faldt alt på plads igen. Jeg har til dato ikke haft et bedre tv, det lider selvsagt ikke af lcd skavanker ( betragtningsvinkler, kontrastniveau, fejlbelysning ), og overgår plasmaens dyder i billedgengivelse. Jeg har endnu ikke set skyggen af retention, eller andre skavanker.
#272550
Flot kommentar ??

Har lige købt 65” Sony XE9005 og er ellevild. Sort er sort, selv med noget der lyser andre steder på skærmen, og belysningen er meget homogen. Men enig i betragtningsvinkler. Man skal ikke sidde ude i periferien.

A1 tror jeg ikke du fortryder.
#272553
Martin-Andersen skrev:Hej tak for jeres indlæg. A1' kommer på tirsdag og kan returneres. Håber at motion og hudfarve ser ud som på plasma eller endnu bedre (-:
Jeg synes nu ikke OLED repræsenterer hudfarve så meget anderledes , det er bare helt perfekt, nok ikke bedre end plasma, for farve er jo en indstilling væk fra at være forkert.
#272554
HenrikT skrev:Flot kommentar ??

Har lige købt 65” Sony XE9005 og er ellevild. Sort er sort, selv med noget der lyser andre steder på skærmen, og belysningen er meget homogen. Men enig i betragtningsvinkler. Man skal ikke sidde ude i periferien.

A1 tror jeg ikke du fortryder.
Når først lcd og oled står side by side, og især ved hdr, er lcd ikke længere sort omkring undertekster o. lign. Der er kæmpe forskel, ked af at sige det :)
#272555
Martin-Andersen skrev:Hej tak for jeres indlæg. A1' kommer på tirsdag og kan returneres. Håber at motion og hudfarve ser ud som på plasma eller endnu bedre (-:
Farvekorrekthed er et spørgsmål om kalibrering, og til en start, vælg cinema pro indstillingen. Og lad være med, at bruge farveindstillinger fra forskellige tests på nettet. De virker kun på det testede eksemplar, efter 100 timers brug kan du ofre de 1500 - 1700 kr på en kalibrering.
#272556
MigSelv skrev:
HenrikT skrev:Flot kommentar ??

Har lige købt 65” Sony XE9005 og er ellevild. Sort er sort, selv med noget der lyser andre steder på skærmen, og belysningen er meget homogen. Men enig i betragtningsvinkler. Man skal ikke sidde ude i periferien.

A1 tror jeg ikke du fortryder.
Når først lcd og oled står side by side, og især ved hdr, er lcd ikke længere sort omkring undertekster o. lign. Der er kæmpe forskel, ked af at sige det :)
Så længe jeg er tilfreds, skal du ikke være ked af noget som helst ???
#272557
MigSelv skrev:
HenrikT skrev:Flot kommentar ??

Har lige købt 65” Sony XE9005 og er ellevild. Sort er sort, selv med noget der lyser andre steder på skærmen, og belysningen er meget homogen. Men enig i betragtningsvinkler. Man skal ikke sidde ude i periferien.

A1 tror jeg ikke du fortryder.
Når først lcd og oled står side by side, og især ved hdr, er lcd ikke længere sort omkring undertekster o. lign. Der er kæmpe forskel, ked af at sige det :)
Btw . . . .side om side, kan man vel ikke se OLED ved HDR ?. LCD FALD lyser det hele op ?
#272560
Martin-Andersen skrev:Skal man behandle OLED på en bestemt måde i starten?
Jeg brugte samme indgangsvinkel som til plasma, så vidt det er muligt, mest muligt brug uden sorte bjælker i top / bund. Masser af Netflix og bluray hvor man slipper for logo, men har dog aldrig set skyggen af retention. Tv skal stå i standby efter brug, må ikke slukkes helt på strømstik. Der køres en form for panelrens i standby, der i sagens natur kræver strøm.
#272562
HenrikT skrev:
MigSelv skrev:
HenrikT skrev:Flot kommentar ??

Har lige købt 65” Sony XE9005 og er ellevild. Sort er sort, selv med noget der lyser andre steder på skærmen, og belysningen er meget homogen. Men enig i betragtningsvinkler. Man skal ikke sidde ude i periferien.

A1 tror jeg ikke du fortryder.
Når først lcd og oled står side by side, og især ved hdr, er lcd ikke længere sort omkring undertekster o. lign. Der er kæmpe forskel, ked af at sige det :)
Btw . . . .side om side, kan man vel ikke se OLED ved HDR ?. LCD FALD lyser det hele op ?

Med den kommenar, er jeg tæt på at turde sige du ikke har set et OLED i HDR?
Det mangler bestemt ikke lysstyrke;).. Det er et fattigt, "godt" argument for lcd teknikken (som dog ikke er irrelevant).
Måske du med lcd kan få så meget styrke at det hele lyser op, men er det det man vil?
Der findes scener i har på oled der er direkte ubehaglige at se grundet lysniveau.