Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#272573
HenrikT skrev:Det er iPhone vs. Androidkrigen om igen. Teknikkerne har hver deres force, og dem der har købt et OLED i dyre domme, nægter indrømmelser. Sådan er det naturligvis også med LCD lejren. Jeg indrømmer dog gerne at betragtningsvinkler på LCD VA-paneler kunne være bedre ?
En gang sludder. Du har tydeligvis aldrig haft et OLED. Da der er MERE END rigeligt lys i et OLED, er der intet at indrømme.
Brugeravatar
Af MigSelv
#272578
HenrikT skrev:Det er iPhone vs. Androidkrigen om igen. Teknikkerne har hver deres force, og dem der har købt et OLED i dyre domme, nægter indrømmelser. Sådan er det naturligvis også med LCD lejren. Jeg indrømmer dog gerne at betragtningsvinkler på LCD VA-paneler kunne være bedre ?
Det er en gang vås, mildest talt.
Hvad er det vi skal indrømme?
Jeg har været alle tv igennem, lige fra crt, plasma, lcd og oled. Og selv Sonys absolutte topmodel ZD9 har været i mit ejerskab, og tro mig, det har ingen forcer sammenlignet med oled. Der er en ting hvor data er bedre end oled, og det er peak lysstyrke ved hdr, men hvad hjælper det, når alt omkring skarpt oplyste objekter bliver mælkehvidt eller kontrasten delvist udvaskes.
Når man så hdr via Netflix, hvor undertekster desværre også boostes ( da de er hvide ), blev alt i undertekstområdet overbelyst. Hvad blev resultatet, jeg gad ikke bruge min tid på Netflix hdr, for oplevelsen blev ødelagt. Overbelyste områder opstod også i andre områder, især ved hdr gengivelse.
Ved 4K blurays var problemet mindre, da underteksterne her ikke boostes, men uanset peaklysstyrke, er alt inkl. hdr bedre på oled.
Mit ZD9 var pro kalibreret, så ikke her årsagen til problemet var.
Der er vel kun en ting hvor lcd gør det bedre, der skal nok mere til før retention og i værste fald burn in opstår, samt en måske længere panellevetid.
Af HenrikT
#272580
Så blev der dælme fyret op i kedlerne !. . . .godt så. Jeg synes nu også stadig, at LCD har flere detaljer i mørke områder. De OLED jeg har set, laver bare en sort masse. Men igen . . .hvis ikke kalibreret, bør man nok afstå fra at lave en sammenligning.

Jeg sidder muligvis med et OLED/Micro-LED om et par år, så kan vi tage den igen - hvis nogen har lyst :D

God og behagelig søndag . . .til ALLE ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272589
Der er intet belæg for at sige, at et nyere OLED generelt har dårligere skyggedetaljer end LCD. Det eksemplar du har set har måske været indstillet på en sådan måde, men at lade den ene oplevelse diktere hvordan normalen er - og ignorere alle de tests vi har været igennem her på siden - er nok ikke retvisende.
Af HenrikT
#272604
Torben Rasmussen skrev:Der er intet belæg for at sige, at et nyere OLED generelt har dårligere skyggedetaljer end LCD. Det eksemplar du har set har måske været indstillet på en sådan måde, men at lade den ene oplevelse diktere hvordan normalen er - og ignorere alle de tests vi har været igennem her på siden - er nok ikke retvisende.
??