Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271872
Hej.

Jeg er hverken nørd eller fagmand. Men jeg har en fornemmelse af, at det vil tage mange år førend ALT materiale bliver lavet i relativ mange billeder pr sekund.

Jeg kan forstå, at det giver problemer med billed-kvaliteten på OLED og måske også LCD, at ALT materiale ikke er lavet i relativ mange billeder pr sekund.

Jeg må indrømme, at jeg er blevet forvirrret m.h.t. al den snak om TV med 50 HZ,100 HZ og 200 HZ. Så selvom jeg da har læst Flatpanels artikel om 100 HZ og 200 HZ og Black Frame Insertion er jeg stadig usikker på emnet.

Flatpanels skriver i en eller flere af deres tests af OLED-TV i år, at Black Frame Insertion er dårlig eller relativ dårlig . Jeg ved ikke, hvor mange HZ OLED-tv kører med. Det skal jeg ikke gøre mig klog på.

P.g.a. en anden debattørs spørgsmål vil jeg spørge, om man kan løse en meget stor del af problemerne, hvis man lavede alle gode OLED TV og LCD TV med "ægte " 200 HZ og så havde black frame insertion på alle disse TV ? Jeg spørger på baggrund af, at det nok vil tage mange år, førend ALT materiale kommer i relativ mange billeder pr. sekund.

Jeg er godt klar over, at Black Frame Insertion vil nedsætte lysstyrken og nits. Men måske er der om nogle år en ny teknologi, som vil kunne hæve lysstyrken / nits ? Se følgende link.

https://www.recordere.dk/2018/05/ny-tek ... i-oled-tv/

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
#271877
OLED bruger 60 Hz til BFI, så det blinker ret tydeligt. I sin nuværende implementering mener jeg ikke det er brugbart, men du KAB ikke bare booste til 200 Hz (100 Hz ville dog være nok), pga problemet med lysintensiteten.

Er godt motionsystem (ala Sonys) hjælper en del, men det kan så introducere artefakter i stedet.
#271880
Jeg kan ikke lige finde linket, men et af Hollywood-studierne havde lavet en undersøgelse, der kiggede på billedfrekvens kontra lysstyrke. Så vidt jeg husker kom de frem til, at i takt med at man overgår til højere lysstyrker, som bl.a. HDR tillader, så er 24fps (billeder per sekund) ikke nok til at fremvise en flydende video for øjet. Man skal i stedet op på 30-32fps, hvis man også vil kunne vise flydende video ved de høje lysstyrker.

Det er nok også medvirkende til, at flere personer begynder at tale om lav billedfrekvens i den overgang, som branchen befinder sig i netop nu.
#271937
Hej Rasmus og Torben.

Tak for jeres svar. De var spændende og interessante at læse.

Torben. Du bruger ordet artefakter. Jeg har google på ordene artefakt og TV på dansk, men kan ikke finde ud af hvad det er. Vil du være sød kort at forklare, hvad det er ? ( Jeg har læst mange af jeres artikler om hvad man kan støde på på TV-skærme. Men da jeg lider af dårlig hukommelse og distræthed, kan jeg ikke huske, hvad alle fagudtrykkene betyder ).

Jeg kan forstå på dit svar, Torben, at Black Frame Insertion nok vil reducere lysstyrken på OLED så meget, at det bliver et problem. Det har I jo nok også oplevet i jeres tests af OLED 2018 med Black Frame Insertion. Og så er der åbenbart andre problemer med Black Frame Insertion, som I har nævnt.

Nogle - eller alle - LCD TV har højere lysstyrke / flere nits end OLED. Måske har disse LCD nok lysstyrke til at give nok lys, hvis de bruger Black Frame Insertion. Hvad ved jeg ? Det ved I to mere om end jeg.

Kærlig hilsen Jan
#271941
Artefakter er fejl i billedet som følge af forkerte beregninger fra det system, som indsætter ekstra billeder. Da de ekstra billeder ikke eksisterer i virkeligheden, så skal skærme beregne dem og for ting i bevægelse, så vil der typisk opstå støj omkring objekterne, hvilket vi betegner "artefakter".

Hvis vi går helt tilbage til roden, så stammer ordet 'artefakt' fra det latinske "arte factum", som betyder "skabt på kunstig vis" eller "falsk".
#271942
Hej Torben.

Mange tak for fint svar.

Måske er det aller bedste, at alle kilderne / materialerne gik over til mange billeder pr sekund. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er jo mig bekendt det, som man taler om, når man taler om HFR; nemlig at både kilder/materiale fra Tv-stationer, Netflix m.m. og folks TV-apparater kører med 100 billeder pr sekund eller et lignende højt antal billeder.

Jeg har bare en fornemmelse af, at der vil gå mange år førend alle kilder / alt materiale bliver lavet i HFR. For et år eller to siden skrev jeg til DR - Danmarks Radio og TV 2 for at spørge, hvilken signaler det er som de sender ud. Jeg kan ikke huske detaljerne på alle mine spørgsmål. Men jeg fandt ud af, at disse to TV-kanaler ikke sender 100 % optimale signaler ud. Jeg er en af de personer, der ser meget TV på TV2, DR, TV3, Kanal 5 og DR2.

God weekend til dig og Rasmus.

Kærlig hilsen Jan