Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MadsSørensen
#271470
Hejsa

Jeg er begyndt at tænke på at udskifte mit Samsung UE60D8005 som har tjent mig godt og egentlig stadig gør det...

Jeg havde egentlig besluttet mig for at det skulle være OLED denne gang, men jeg har flere steder læst og i butikker konstateret, at burn-in stadig er et issue. I hvert fald ved visning af statiske elementer som f.eks kanal logoer, i flere timer i træk.
Her i huset vil dette ikke kunne undgås, da min søn ser en del børne tv og der kan samme kanal godt køre længe ad gangen.

Derfor har jeg overvejet Samsung's QLED, da jeg egentlig er glad for Samsung.
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

1. Er dette tv markant dårligere end dette års model?
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... f-qled-tv/
For man får jo "foræret" 10 tommer i forhold til prisen dette års udgave i 65 tommer.

2. Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til 2017 vs 2018 modellen og hvad er forskellene?
Jeg tager snart ud og kigger på dem.

3. Hvilke andre tv bør jeg kigge på og hvorfor?


På forhånd tak :)
Af Supergris
#271472
Alt andet end OLED ville ikke give mening i min optik.
Burn-in er ikke noget, jeg ville bekymre mig om.

LG 65B7 eller 65C7 til omkring de 18.000 kr., burde være oplagte.

2017-modellerne af Samsung såkaldte "QLED-skærme", kan på ingen måde måle sig med hensyn til billedkvaliteten!
2018-modellerne fra Samsung skulle efter sigende været stærkt forbedrede, men priserne vil nok være betydeligt højere i det første stykke tid...
Af JørnNilsson
#271473
Hej Mads
Flatpanels er vist lige på trapperne med deres test af dette års Qled 9 serie. Men hvis du sammenligner Qled 9 serie med sidste års Qled, uanset serie, så er en af de helt store forskelle, at dette års 9 serie er bagbelyst og ikke kant belyst.
Det betyder at der er ca. 480 zoner (iflg div test) hvor tvét kan justere belysningen i, hvilket giver meget bedre kontrast forhold og sort niveau.
Så sammenlignet med sidste års modeller, skulle Qled 9 serien være et væsentlig bedre tv, når vi taler billedekvalitet.
De test som jeg har læst ind til videre, så har de været meget begejstret for Qled 9 serien også rent billede mæssigt. Måske det bedste LED tv der er lavet til dato, hvilket må siges at være imponerende. Men LED og OLED har stadigvæk hver deres fordele og ulemper, som du kan læse mere om, bl.a. her på Flatpanels.dk.
Hvis jeg skulle vælge mellem Qled 9 serie 2018 og stort set alle andre modeller af LED Qled eller ej, ville jeg personligt vælge Qled 9 - 2018. Det eneste rigtige alternativ, som jeg forstår er Sony ZD9 som også er bagbelyst i rigtig mange zoner, men det er fra 2016 og koster, når det ikke er på tilbud omkring 28.000 kr. i 65". Men har vist været nede i omkring 17.000 kr. på tilbud.
Af PeterD
#271474
Nu bygger QLED jo grundlæggende på kant LCD teknik og OLED på organiske lysdioder, hvor selve dioden er af et kulstofbaseret materiale.

OLED-skærmen kan derfor i lighed med plasma producere lyset i hver enkel pixel og i hver sine farver, hvilket giver en meget nøjagtig farvegengivelse med millioner af farvenuancer (16,7 millioner for at være helt præcis). Desuden er kontrasten i teorien uendelig, fordi hver pixel kan være fuldstændig slukket, når det kræves.
Af Grandahl
#271476
Man ikke eliminere burn in risiko på OLED hvis dit tv står i timevis dagligt på samme kanal som du siger.. Især ikke hvis logoet et rødt for kanalen..

Den 75” tommer Samsung er helt sikkert en forbedring ift. din D Model, så hvis det er størrelsen du går efter er tilbudet bestemt ikke dårligt.

Den nye QLED model er som de øvrige nævner et skridt op, men tv er jo generelt dyre når de kommer på markedet.. Men det ved du nok. Ja det er altid et dilemma med de tv :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#271478
MadsSørensen skrev: men jeg har flere steder læst og i butikker konstateret, at burn-in stadig er et issue. I hvert fald ved visning af statiske elementer som f.eks kanal logoer, i flere timer i træk.
Spændende læsning, kan du ikke lægge nogle links til den beskrivelse af et par timer på kanal5 skader dit tv?

Eller er flere timer, er hos dig 10-20 timer uafbrudt, selvom en LG OLED skærm f.eks slukker selv efter max 6 timer, hvis man ikke ændrer indstillinger.

Det er korrekt, hvis man ser Kanal5 uafbrudt i rigtig mange timer, dag efter dag , så kan det ske, og folk her har bevidnet de havde den adfærd med at se samme kanal i rigtig lang, lang tid.

Er dit adfærdsmønster dette, så skal du nok ikke vælge OLED, og så er det måske også spildte kræfter på et tv, hvis man kun ser kanal5 hele tiden, så kan ethvert andet tv nok gøre det, når du ikke ser bedre kvalitet eller materiale som kun er DVB baseret.

Der er en risiko ved at cykle, det vi alle men stopper det alle fra at cykle? Nok også det samme når du flyver, og jeg mener OLED er på højde med en flyve tur, risikoen er der for at OLED ødelægges, samme med dine flyvetur, så har du nok tilfældet op imod hinanden. Dit nye QLED/LCD går ikke fri af skader, der er jo også risiko for det ødeelægges der, måske med en statistik tættere på bilulykker end en flyulykke.

Så du skal måske analysere lidt mere på salgsgas og historier og så se det i et større perspektiv, og vurdere din egen tv adfærd og brug.
Der har lige været et andet indlæg hvor en Power sælger forsøgte at sælge andre tv på det grundlag at OLED får burn-in, sooo fucked up, og afdelingsleder erkendte problemet i den information.
Af Grandahl
#271486
Bb player, det var nu ikke pga burn in problem som det største issue power lederen erkender problem som jeg ser det.. Men synes du skal passe på med at marginalisere burn in problematikken.. Jeg ville ihvertfald ikke stå på mål for at burn ind ikke kan fremtræde med den tv adfærd de har i hjemmet hos dem..
Jeg ville selv vælge OLED, men jeg har heller ikke det mønster for tv tid som i familien hos trådstarter..
LCD skærme har andre problematikker, men ikke burn in nej.
Brugeravatar
Af bbplayer
#271490
Man skal vel ikke passe mere på end faren her som er opmærksom på at lade være med at købe OLED, som en fornuftig mand.
Du fortæller mig da ikke fornuften forsvinder når han er sammen med børnene? Så sidder de og ser tv i 10-15 timer, og manden sanser dem ikke? Det tror jeg ikke er virkeligheden.

Måske 4-5 timer men så er spørgsmålet vel om børnene ikke skulle have eget 42" tv til småpenge på værelset, mens mand og kone kunne nyde et bedre billede og undgå de kanaler som skal stå på skærmen i så mange timer. De kører nok mere som støj, og så er det vel hip som hap, om det er på et værelse eller i stuen for de børn? måske ikke.

Det er synd at man bekymrer sig, hvis problemet er gjort større end det er.
Af Vaag
#271494
Har selv kigget en del på et nyt TV da jeg gerne vil op i noget større end det Samsung 65JS9505 jeg har på væggen nu.

Som tidligere plasma-ejer (Panasonic VT50) har jeg fået fastslået at jeg ikke magter teknologi som jeg skal babysitte længere.
Mit plasma tv fik IR med kanal-logoer, Netflix-splash screeen og striber efter undertekster og jeg kan ikke fordrage det.

Jeg har læst masser af beretninger om IR på OLED og har set skræk-eksempler ude i butikkerne.
Jeg har læst om folk som har fået skader på deres OLED-skærme af direkte sollys. ;;)

Jeg mistænker lidt at nogle mennesker nemmere får øje på effekterne af IR end andre, så hvis man er en af dem som ser det meget nemt skal man måske være varsom med at lytte på dem som siger de ikke ser et problem.

Det kan også være jeg har været uheldig med mit VT50-panel, who knows.

Det er muligt at OLED skaber et smukt billede, men hvis der er så mange bekymringer omkring det syntes jeg ikke at det er prisen værd.

Apropos pris er LCD meget mere budget-venligt i 65+ formaterne, så det er ikke meget af et issue for mig som vil op i 75 tommer.
Af Mfede
#271495
Vaag: Mit GT50 fik også meget nemt IR og også burn in ved logoerne. Jeg kan af og til godt se noget IR på mit C7V, men det er slet slet ikke i samme grad som ved mit GT50 - og jeg har trods flere timer på samme kanal ikke fået burn in.
Det har været en befrielse at gå fra GT50 til C7V.
Brugeravatar
Af bbplayer
#271496
Vaag skrev:Det er muligt at OLED skaber et smukt billede, men hvis der er så mange bekymringer omkring det syntes jeg ikke at det er prisen værd.
Som et medlem af Panasonic plasma gruppen, så er den information helt fantastisk. Det er jo som at høre en helt anden religion. De ord havde vagt ramaskrig for 10-15 år siden.

Nu har jeg selv gransket min egen tv skærms adfærd, og den kan da godt stå 6-8 timer på kanal5 hvis jeg kommer til at tænde for tv2news og slår over forbi CSI, så kan den godt blive til 20:00, hvis jeg glemmer det og andet optager min opmærksomhed i længere tid. Der har kanal5 ikke præget min skærm endnu, den kører dog ikke i super lys styrke tilstand , så der har min adfærd måske gjort jeg sparer en masse, og den overlever min kanal5.

Jeg har så kun en LG C6 55", og jeg babysitter ikke den skærm på det nærmeste, den bruges og den glæder uden at det skal koste ekstra endnu, har så kun haft den 1 år.

Hvis du kunne overtales til babysitteri, så er zoom funktionen forklaret tidligere som en løsning på logoer som kunne påvirke skærmen.
Af Vaag
#271497
Det er muligvis mig som har været lidt uheldig med mit VT50-panel og/eller bare går alt for meget op i at se efter IR, men OLED har ikke overbevist mig.

For mig var det rigtig rart at slippe for tanken om at det kunne ske og bare bruge skærmen som det passer mig.

Zoom-funktionen er jeg med på, men jeg oplevede også genstridig IR hvor underteksterne blev vist, i form af aflange striber, så problemet er ikke løst med zoom hvis du spørger mig.

Jeg syntes at de bedste LCD skærme er så gode nu at de godt kan være med i liga med OLED, sådan over en bred kam.

Prisen på de store OLED plus IR-bekymringerne gør at det slet ikke er interessant for mig.

Jeg glæder mig til at Samsung Q9FN falder i pris, den ser rigtig interessant ud. :)
Af PeterD
#271500
Vaag skrev:Det er muligvis mig som har været lidt uheldig med mit VT50-panel og/eller bare går alt for meget op i at se efter IR, men OLED har ikke overbevist mig.

For mig var det rigtig rart at slippe for tanken om at det kunne ske og bare bruge skærmen som det passer mig.

Zoom-funktionen er jeg med på, men jeg oplevede også genstridig IR hvor underteksterne blev vist, i form af aflange striber, så problemet er ikke løst med zoom hvis du spørger mig.

Jeg syntes at de bedste LCD skærme er så gode nu at de godt kan være med i liga med OLED, sådan over en bred kam.

Prisen på de store OLED plus IR-bekymringerne gør at det slet ikke er interessant for mig.

Jeg glæder mig til at Samsung Q9FN falder i pris, den ser rigtig interessant ud. :)
Ingen tvivl om det..Sony XE90 leverer feks bedre bevægelse end Q9FN og OLED leverer stadig bedre begragningsvinkler og sortniveau end LCD tv
Af lennon
#271501
Det eneste punkt hvor LCD overgår OLED er lysoutput - alle andre væsentlige parametre mht billedperformance tipper over i OLED’s favør . De sidste Panasonic var ekstremt sårbare mht IR og burnin pga 3D . OLED er slet ikke i nærheden af samme problematik . Bemærk feks, at redaktøren her på Flatpanels faktisk har oplevet burn- in på hjemmets LCD skærme (bla Ipad) - men ikke på hjemmets OLED LG E6 (?), som mig bekendt ingenlunde skånes . . .
Samsung Q9FN er et fremragende TV, og sandsynligvis markedets bedste LCD på rå billedkvalitet, - men den når IKKE op på OLED niveau . .