Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af capi
#271259
Jeg overvejer at købe en projektor (BenQ 4k TK800)

Den skal bruges sammen med min PS4 Pro.

Jeg har ingen erfaring med projektor og gaming.

Er der nogen af jer, der kan dele jeres erfaringer med gaming+projektor. :D

Skal jeg måske hellere gå efter et 75 tommer tv?

Budget ca 15.000-.20.000kr
Brugeravatar
Af Huleboer
#271267
Jeg er super glad for det.

Før havde jeg min projektor hængt op i et opvarmet værksted/opbevaringsrum og havde et 106" lærrede. Min oplevelse var at det giver en super god indlevelse.

Vi har været igang med en større omgang tilbygning og renovering af vores hus, og det har betydet at jeg har kunne flytte min hjemmebio indenfor. Den er ikke helt færdig endnu, men jeg har store forvetninger. Lærredet bliver opgraderet til 120" men jeg bibeholder min ældre Sony HW30ES.

Jeg har specielt været glad for bilspil. Faktisk så meget at jeg også har købt mig et rat og sæde.
Det er helt fantastisk at køre race på den måde.
Brugeravatar
Af bbplayer
#271269
Jeg har set på 4K projektor, og jeg er stadig lidt i tvivl om kvaliteten, når alle de her billige Projektorer ikke viser ægte 4K output. dog er priserne jo attraktive.

Har lige læst den pågældende model her, har 4x pixel shifting. Det skal du så gøre op med dig selv om du kan leve med?

lidt mere om det her, måske ved du det allerede.
http://www.projectorreviews.com/the-art ... -shifters/
Brugeravatar
Af Huleboer
#271273
Lige nu og her tror jeg også jeg ville vælge en god full hd model, fremfor en billig 4k. Eventuelt en billig fuld HD, med forventning om at skifte til en god 4k, når de engang er faldet i pris.

Så vidt jeg har læst mig frem til er de nye billige 4K modeller dog ok, takket været den nye chip fra Texas Instruments, men der er stadig langt til den kvalitet du får i Sony SXRD eller JVC D-ILA teknologi.
Men skal du have den slags i 4k, skal du ligge omkring 50k for projektoren alene.
Af capi
#271416
Så er der bestilt en BenQ 4k TK800 :)

Jeg tænkte egentlig bare at bruge en hvid væg som lærred.

Kan det bedre betale sig, at købe et ordenligt projektor lærred og hvilket?

Skal lærred så være hvidt eller sort? ;;)
Af Supergris
#271418
Du kan sagtens starte ud med en hvid væg, men et lærred giver en mere jævn overflade, og mere korrekte farver samt en masse andre fordele, dog synes jeg, det er overraskende, så godt et billede, selv en ret ujævn væg, er i stand til at levere.
Det at få en sort kant til at indramme billedet, giver en god effekt, fjerner skygger og gør at siderne opleves helt lige.
I dag hvor projektorer er i stand til at levere et langt bedre sortniveau end tidligere, vælger de fleste et hvidt lærred, men det kommer helt an på projektoren, afstanden og rummet.

Hvis du har hvide vægge, kan det være en rigtig god ide, at investere i et lærred med indbygget teknik, men de kan godt være ret beskostelige, så du kan sagtens starte ud med en hvid væg, og så spare penge sammen til et ordentligt lærred, da et billigt ikke nødvendigvis er meget bedre end de fleste hvide vægge.

Jeg kender ikke den projektor, du har bestilt, men ud fra specifikationerne, er den meget lysstærk, så måske vil det være en ide med et mørkt lærred, for at dæmpe lyset og få bedre sortniveau, hvis du sidder i et mørkt rum.
Du kan opnå samme effekt, ved at smide et filter foran linsen.

Hvis du hovedsageligt vil bruge din projektor til film, og har styr på din mørkelægning, vil jeg mene, der er bedre valg på markedet, og jeg ville ikke nødvendigvis gå efter 4K, endnu...
Brugeravatar
Af Huleboer
#271426
Med mindre du har en 100% plan og spartlet væg uden nogen former for struktur, så kan det måske gå an.
Ellers er et lærred et must. Specielt til 4k, da noget af det første der ryger uden et lærred er opløsningen. Farverne bliver heller ikke ordentlige.

Lærred er klart en nødvendighed i min verden.

Og jeg stemmer igen i og siger jeg havde valgt en god full hd projektor frem for 4k. Opløsning er langt fra alt. Specielt når det kommer til projektorer. Der er sortniveau og korrekte farver et langt større kriterie.