Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271248
Er der nogen der kan give en rationel forklaring på den meget store prisforskel der er på 55" og 65" OLED.

Lidt generelt set så koster OLED 2017:
55" 10.000 -12.000
65" 18.000 - 22.000

Så de 10" jeg godt ved, der areal mæssigt er en del, men af lige vel, koster omkring 80 - 100 % ekstra.
Når man tænker på, at praktisk alt ved de 2 tv er identisk, Billedeprocessor - Software - Højtalere - Fjernbetjening m.m. som alt andet lige udgør en stor del af et tv, så syntes jeg det er uforholdsmæssigt dyrt, nærmest at betale det dobbelte for et panel der er 10" større.

Jeg er godt klar over, at ingen tvinger mig til at købe et 65" tv :) Men kunne bare godt tænke mig at høre, hvad den store prisforskel skyldes O-O
#271253
Udbud og efterspørgsel. Man producerer langt flere 55" og produktionsapparatet er pt. gearet mod denne panelstørrelse. Med hver generation af produktionspanelerne, så bliver der plads til flere og flere store skærme, og det vil drive prisen på de større modeller ned.

Du kan se udviklingen i produktionspaneler illustreret på billedet herunder
Billede
#271298
Så hvis jeg forstår det rigtig. Så er LG´s produktionsapparat hovedsaglig gearet til at producere OLED i 55" og deres kapacitet til at producere 65" er så lille, plus efterspørgslen så stor, at priserne for 65" er det dobbelte. Og for at det kan ændre sig, bliver vi nød til at vente på, at de får den næste generation af produktionsanlæg op at køre???

Men når LG så heller ikke producere OLED mindre end 55", skyldes det så, at de 55" på en eller anden måde er det gyldnede snit for 4K og derved den nemmeste størrelse at producere med den nuværende teknik????
#271309
Deres næste generation af paneler kan klare 8K i 88", så dér er pixeltætheden i princippet anvendelig til 44" skærme med 4K. Om de så ønsker at producere dem er en anden ting.

Det bliver jo nok en afvejning af hvilken sindsyg overpris du kan tage for et 88" 8K panel vs. den beskedne pris folk forventer at skulle betale for en 44" 4K. Jeg tænker, at 88" 8K ender på +200.000 og du ønsker næppe at betale 50.000 kr. for en 44", korrekt?
#271313
88” med en sidde afstand på 3,5 meter ? Så håber jeg det tv er ualmindelig god til at opskalere, når jeg skal se gamle film fra TV Charlie ?

50.000kr for et 44” er nok lige i overkanten. Men spørgsmålet er vel nærmere. Hvis man kan skære et 55” panel ud på en maskine der lige så godt kunne producere et 75” som pt er maks. Hvorfor så producere 55” til den meget lave pris, istedet for bare at producere 75” der koster så utroligt meget mere???? Men kun er 86% i areal og i omkostninger vel kun burde koste ca det dobbelte af et 55”
Eller er fejlprocenten i produktionen på 75” så voldsom meget større, at de er grunden til den enorme prisforskel???
#271319
Det er jo afvejningen af hvad der kan sælges. I tilfældet med 44" 4K eller 88" 8K, så er der nok ikke nogen af de to, som vil sælge ret godt og de vil begge være dyre at producere. Med 55" så rammer du sweetspot for markedet lige nu, så de kan sælges i store volumen, hvor 77" ikke sælges i ret mange eksemplarer fordi markedet alligevel ikke er klar til det - uanset hvor god den måtte være. Så de personer, som alligevel er ude efter 77" er nok også mere parate til at smide den store check på bordet end ham der skal købe 55" og står i Elgiganten og ser på en væg af tilsvarende modeller.
#271445
JørnNilsson skrev:Men når LG så heller ikke producere OLED mindre end 55", skyldes det så, at de 55" på en eller anden måde er det gyldnede snit for 4K og derved den nemmeste størrelse at producere med den nuværende teknik????
Jeg læste på et tidspunkt, at den nye fabrik vil være meget bedre gearet til at masseproducere 65" end den nuværende, men nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde linket.
#271451
Jo større skærm, jo større krav til rum indretning og ommøblering.

Jeg er sikker på, at hver skærmstørrelse fremadrettet set over 55" har hver sin målgruppe mht. til et givent rums størrelse og indretningsmuligheder.

Den faktor er sjældent indregnet i ligningen i potentialet af salget af skærme over 55" og sågar 65"