Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Neumann
#271165
Hop hej gæve gallere.

Nå jeg har gennem det sidste 1 1/2 år ser mig noget lun på Oled.
Ikke nødvendigt vis LG men b7 er i mine øjne en lækker skærm. Jeg har længe ventet på den skulle lande på de 9000 og gerne lidt under, men i dag valgte jeg at smutte i powe for at købe det.

Efter en del kø i Gentofte får jeg endelig en sælger og starter med at sige jeg vil gerne se på nogle Oled.
(Havde list spørgsmål om forskellen på LG b7 og v7 og lidt om Phillips oled. ( jeg har nu et lidt ældre Philips serie 7 hd. Men nok om det.
Sælger spørger om hvorfor lige oled.
Og svare jeg syntes det er pænt og hvad jeg har læst så har det et super godt billede.
Og der går det så ned af bakke, den unge fyr siger at de har en alvorlig fejl og de nemt får Burn in. (Han viser mig 3 modeller bla. B7og v7 og er andet b7 alle med nogle skygger man godt kan se, dog det ene b7 med er logo af LG svagt.
Jeg siger er det så alle oled der er sådan og han siger hans chef har et andet mærke oled og det er det samme. ( på intet tidspunkt har jeg læst om burn in når jeg har læst om oled b7 men ved en google kan jeg se problemet er der )
Og ja garenti gælder ikke.
Men han kunne dog sælge mig en sony KD55XF8577SAEP med kalibrering til 10.200kr.
Men når man nu er kommet efter et oled. Og slet ikke har læst om det andet.
Nå men hbor mange oplever burn in.
Dækker elektronik forSikring hvad siger LG selv.
Og eller har sælgeren malet fanden på vægen for at sælge et dyrre og et med mere avance.

Glædelig lørdag alle
Af MickDK
#271166
"Og eller har sælgeren malet fanden på vægen for at sælge et dyrre og et med mere avance. "

Ja.

Jeg har selv et OLED (65" LG 65B6"). Burn-in er muligt (men sker ikke hvis man bare passer lidt på, fx skal man undgå timelange sessions med samme logo i hjørnet). Efter +1 år har mit nuv. TV nul burn-in og det bruges 2-4 timer dagligt i snit.

Temporær "burn-in" (image retension) er ikke ualmindeligt, det sås dog også med plasmaskærme (havde tidligere et KURO 60" plasma TV). Men retension forsvinder efter kort dvs, det er ikke vedvarende og i almindeligt brug er det IKKE synligt (ses ikke overhovedet).

Personligt ville jeg efter ca +2 års erfaring aldrig købe andet end OLED med mindre noget bedre komme på markedet, her tænker jeg primært på per-pixel kontrastniavauet samt farveområdet da de 2 ting for mig mere end noget andet har betydning for optimalt billedkvalitet. Ægte dyb sort på pixelniavu trækker flere detaljer ud end noget andet jeg har set og den absolutte sort gør noget for farverne.
Senest rettet af MickDK 4. okt 2018, 16:10, rettet i alt 1 gang.
#271167
Neumann skrev:Han viser mig 3 modeller bla. B7og v7 og er andet b7 alle med nogle skygger man godt kan se, dog det ene b7 med er logo af LG svagt.
Du kan jo spørge dig selv, hvorfor har Power 3 skærme stående med burn-in fejl til skue for kunder? Lyder det ikke lidt som skræmmekampagne for den uge, hvor andre skærme måske er hotter at sælge?

Har godt nok kun C6 men jeg synes ikke at have bemærket skygger eller problemer med retention på min skærm, der har været et par indlæg her på forum, som alle indtil nu har løst sit med en skærm rens (funktion på OLED skærme), så det kaldes retention og kan fjernes hvis og så fald det sker.

Men lad være med at lade sælgere overbevise dig, jeg synes flere glade købere her på forum, og populariteten taler sit sprog. Og jo, der er der da nogen som får defekte paneler og så er det jo bare at bytte med det er ikke pga. burn-in som vist endnu ikke er set eller nævnt som problem.

Hold fast i dit valg og din oprindelige indskydelse, vi andre kan kun bekræfte dig i dit valg, OLED er ikke følsom for burn-in ved normalt brug, og en forhandler som har skærme tændt 24/7 er ikke normal brug, så kan der klart godt ske sjove ting, og valgte de nu at køre de her panel rens funktioner lidt oftere, så kunne de undgå at skabe skræmme kampagner for et problem som ikke er der.

Glemte lige,
At OLED er jo stadig kun produceret af LG, så paneler og problemer er ofte ens men software som styrer panelet er forskellig.
Så producenter som LG,Grundig,Sony, Philips varierer i software, og indtil nu er Grundig vistnok den eneste skærm som man kunne ønske havde bedre kontrol med farve indstillinger og support for DV og måske firmware opdateringer. Resten er vistnok anmeldt her.
Af Rødtop
#271168
Har et LG Oled fra 16, der er ikke ingen burn in, men tv’et kører jo også et automatisk renseprogram, når det er slukket - men med strøm på (De har sikkert ikke strøm på om natten i forretningen :p )
Af janbau
#271169
Men han kunne dog sælge mig en sony KD55XF8577SAEP med kalibrering til 10.200kr.
En fulstædig sindssyg pris når 55XE90 skærm kunne fås til 7444 kr. i sidste uge den er bare så meget bedre den har de solgt til 6999 kr. tidligere men nu står den til 10999 kr. tæt på prisen på den nye 55 XF 90 Pris som er 2018 Modelen testet her på sitet.
XE 90 var en af de bedste Led skærme i 2017 med en pris på 7000 kr. ville det være en god fladskærm.
Man kan faktisk få 65 modelen til 11111 kr. lige nu
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... ?scid=SEM6

Men vil du give 10000 for LG C7 eller B7 så vælg Oled. Jeg står selv til at skulle vælge imellem Sony 55 XF 90 eller Lg C7 da jeg har budt på en 4 mdr. brugt Sony 55 XE 90 til en god pris.
Jeg har lige solgt mit Sony X8509 C til min datter og svigersøn den skærm har jeg har været rigtig glad for den halter dog på HDR delen og her er Oled jo bare det bedste.

Det eneste som jeg er i tvivl om ved de nuværende Oled 2017 modeler er Bevægelse håndteringen da jeg ser meget sport her er Især Sony s Led jo nogle af de bedste. Det nævnes i testen Af Sony XF 90 Led og Sony AF8 Oled som begge er testet her på site og her har XF 90 et forspring på netop Bevægelse håndteringen. Jeg ved dog ikke om det er noget man vil ligge mærke til i praksis brug.
Af Neumann
#271174
Takker for alle de gode kommentarer.
Forstår bare ikke hvorfor sælgeren ikke fortæller strømsholt tv’et har et selv diagnostisk og selv hjælpe program.
Så havde han solgt et tv. Nu køber jeg det nok bare i Elgiganten i stedet.

Ved ikke hvor meget de tjener på at sælge sådan et tv.
#271177
Tilsyneladende må man bare forvente at sælgerene i elektronikbranchen har en skjult dagsorden ( eller så skjult er den nu heller ikke ), sidste år var det LG LCD skærme de prøvede at sælge fremfor alt andet, og de er ikke kede af at give urigtige informationer for at nå det mål.

Sony XF85 når ikke OLED til sokkeholderne, det svarer til at stille en Ford Fiesta ved siden af en stor BMW.
Brugeravatar
Af Vailant
#271183
Jeg har et Sony A1 (OLED) samt et Sony XF85 - A1'eren svarer til LGs B7, C7 osv.
Ganske vist i forskellige størrelser, men der er altså himmel til forskel på billedet. I OLEDs favør forståes! :)
Havde jeg kunnet få et OLED i 43", havde jeg aldrig overvejet LCD/LED - men det er desværre ikke muligt, og et 55" i vores alrum ser bare for voldsomt ud. :(
Men irriterende er det da at betale så meget for et LED TV, når jeg kunne få et OLED til stort set samme pris - endda 10" større. Men sådan er det.

Burn in? Glem alt om det! Jeg havde et plasma TV før mit A1'er, hvor det også skulle være et "enormt" problem. Selv efter godt 8 års brug, har jeg altså aldrig set noget - og vi har endda kørt med et Commodore 64 billede på en hel aften.
Ikke dermed sagt at det er en skrøne, for har du et fast logo eller billede flere dage i træk, så vil du sikkert se det. Men i daglig brug - glem det! :)
#271191
Hej
Jeg var i Elgiganten for et par uger siden for at købe et B7 på tilbud til 9999,.
Sælgeren der gjorde også et stort nummer ud af IKKE at sælge mig et B7.
Men da sælgerne er provisionslønnede, så gør de meget for at få dig, os, til at købe et tv (eller andet) hvor deres margin er højere. Bottomline er at i specielt Power og Elgiganten kan du ikke stole på hvad sælgeren fortæller dig, du bliver nødt til at gøre dit hjemmearbejde først....(læse tests og i forums)
Beklager men det er sådan det er blevet (også i HIFI klubben)
/Anders
#271199
Risikoen eksisterer, men min oplevelse efter at vi har haft OLED som stue-tv i 1,5 år er, at retention opstår en sjælden gang imellem (men er væk efter tv'et kører nulstilling natten over). Burn-in opleves ikke. Vi bruger tv'et ukritisk og det kører ofte halve dage, da vores datter ikke slukker det efter brug. Jeg spiller også en del konsolspil. Personligt bekymrer jeg mig ikke, da jeg ikke har oplevet noget, som har givet grund til bekymring endnu. Herhjemme har vi burn-in på 2 af husstandens skærme (Dell LCD-monitor og iPad 2). De er også brugt ukritisk, men jeg bekymrer mig heller ikke om risikoen på LCD-skærme.

Mht. skærme, der står i butikker, så skal man huske på, at ingen forbrugerskærme er specificeret til at køre så længe af gangen, som tilfældet er i butikker.

Og så er jeg i øvrigt enig med Grandahl. Sony XF85 er slet ikke i samme liga som et OLED-tv.
#271345
Runder lige tråden her af.
Med jeg havde en god dialog med varehus chefen. Og han indrømmer der er plads til forbedring. (På området med sælger og deres viden på oled)
Ud over det har powe fulgt den helt til dørs.
Jeg vil sige at jeg føler mig godt behandlet efter episoden, jeg gjorde dem opmærksom på et problem de nok selv havde overset og måske også mistede lidt kunder på.
De vandt mig tilbage
Jeg købte et LG oled igår
Og vi fandt en god løsning.