Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af darkdevil
#270963
Hej,

Hvad er den "optimale"/"rigtige" afstand på hvor højt et TV i stuen bør hænge?


Vi har et 65" Oled, så hvad ville være den mest optimale afstand fra gulv til bund af tv?


/Kim
Af thg
#270964
I min verden hænger langt de fleste deres tv alt for højt. Jeg foretrækker helt klart at midten af tv'et sidder i øjenhøjde.

Dvs. sæt dig i sofaen og lad dig falde lidt sammen (ligesom hvis man har siddet der et stykke tid) og mål så højde fra gulv til dine øjne og monter så tv'et så midten af skærmen er i denne højde!

De fleste vil i en biograf også foretrække at sidde nogenlunde midt for billedet, så jeg forstår ikke hvorfor de fleste er så vilde med at hænge tv'et så højt, så man skal kigge opad!
Af steen6400
#270967
+1
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#270975
OLED er mere tilgivende ift. højden, men for LCD, så vil betragtningvinklerne - som typisk er helt i hækken vertikalt - bevirke, at du bør hænge den i øjenhøjde. Vores TV hænger så lavt, at midten af skærmen ca. passer med øjenhøjde når man sidder i sofaen.
Af mhca
#270979
Fuldstændig enig med kommentarerne. Næsten hellere lidt for lavt end lidt for højt.
Jeg har set mange TV hænge for højt.

Dog havde jeg en ekstra parameter, jeg også havde fokus på, så TV'et dog ikke kom til at sidde for lavt.... Hvis jeg sad i sofaen og smed fødderne op på sofabordet, eller hvis der stod et glas eller en flaske Cola på bordet, så skulle fødderne eller Colaen ikke krydse ind over en lige linie fra mine øjne til bunden af TV'et.
Af Decipher
#270992
thg skrev:I min verden hænger langt de fleste deres tv alt for højt. Jeg foretrækker helt klart at midten af tv'et sidder i øjenhøjde.

Dvs. sæt dig i sofaen og lad dig falde lidt sammen (ligesom hvis man har siddet der et stykke tid) og mål så højde fra gulv til dine øjne og monter så tv'et så midten af skærmen er i denne højde!

De fleste vil i en biograf også foretrække at sidde nogenlunde midt for billedet, så jeg forstår ikke hvorfor de fleste er så vilde med at hænge tv'et så højt, så man skal kigge opad!
Så ender det jo nærmest i gulv højde og kommer til at ligne pis i rummet. Det kan godt være det giver mening ift tv kiggeriet, men det kommer ikke til at give nogen mening ift indretning.

I øvrigt kigger man da også op på et biograflærred.

Man skal så også være sikker på man altid sidder, og sidder det samme sted, når man ser tv. Jeg går fx meget rundt imens, så der er en vis højde praktisk.

Grundlæggende ville jeg altid hænge det med underkanten i mindst en meters højde, så der også kan stå et møbel under hvis det ønskes. Det svarer for mig nogenlunde til at jeg kigger ligeud på den nederste tredjedel af panelet, når jeg sidder på sofaen.

Betragtningsvinkler kan løses med et ophæng med lidt tilt mulighed.
Af thg
#270993
51 cm. fra gulv til underkant af mit Sony 65XE9005 er der og det er helt perfekt til alle situationer.
Vedhæftede filer
IMG_20180424_201604.jpg
IMG_20180424_201604.jpg (845.69 KiB) Vist 1795 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#270994
Et biograflærrede er jo ikke en LCD-skærm med problematiske betragtningsvinkler.

Samsung Q9FN i godt en halv meters højde. Det roder lidt, men sådan er det når vi tester BilledeBillede

Det passer perfekt i højden når man sidder i sofaen, men vores sofa er en flyder, så hvis man sidder oprejst hos dig, så skal den nok højere op.