Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af simon.lindsted
#270935
Hej, min far vil købe nyt TV, men syntes selv han skal vente til f.eks. nyere tv udkommer med HLG, hdmi 2.1, dolby vision osv i 75"

Men hvis det nu var, at han skulle købe et nu, hvilket kan i så anbefale? Har kigget lidt på købs-anbefalingerne, men der er ikke mange 75" Han har et Panasonic 55" nu, som han gav 17 tusind for en del år siden.

TV'et skal hænges på væggen i stuen, hvilket tilføjer en ekstra halv meter, fra sofaen af, som er giver i alt ca. 6-6.5 meter. Kan det lade sig gøre med en 75" og se god kvalitet med HLG, 4K HDR osv fra den afstand?


Mvh

Simon
Af Grandahl
#270946
Vil din far benytte HDR, eller ser han bare tv avisen med lidt mere?

Hvis han nørder lidt i Netflix, interesseret i det nye der sker med HDR osv. så har du en pointe. Men prisen vil blive skyhøj, ihvertfald indtil Black Friday hvor priserne vil komme godt ned.

Hvis det bare er flow tv med lidt sport, en film osv er det godt at købe nu. I så fald er der et Samsung MU7005 til 15900 der kunne være en mulighed.

Med noget brugbart HDR ligge XE 9005 Sony til 25000, det er måske en lidt voldsom stigning for nogle.
Af simon.lindsted
#270947
Han vil gerne have det er 4k, men er ret sikker på man ikke kan se forskel på den afstand ( knap 6 m ) på normale kanaler der viser 1080p, 720p. Vi har Netflix 4k. Han bruger det også lidt. Han ser også meget sport :)
Af Grandahl
#270950
Der er 4k i alle tv, og der er en del der sendes i 4k på netflix.. Det er sådan med 4k at jo større skærmen er jo mere får man ud af det, så tænker da sagtens han vil få noget ud af filmene på Netflix. Ser ud til at en del kampe til det forestående wm i bold i rusland sendes i 4k ( tror jeg nok )

Men 4k er som sagt i alle tv nu om dage, ihvertfald i den katagori han søger.
Af PeterD
#270951
Jeg havde taget et XE8505/8596 til 17 K

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3878431 ... ign-Priser

Fordi det kører Android, hvor der er mange apps og bare generelt godt til film og sport, bare husk at indstille det ordentligt.

I den ideelle verden er der nok skærme som har bedre lysstyrke, og bedre Smarttv, og bedre farvepræcision og til billigere penge men sandheden er at der er ikke mange som gør det så godt som XE85

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850e/settings

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 95007390#6

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0e/422/423

Ved ikke hvor godt Chromecast fungerer, men det skulle være indbygget i XE85.. O_O

viewtopic.php?f=24&t=40125
Af Supergris
#270952
Jeg kan næsten garantere, at den større opløsning ikke vil kunne udnyttes, med en afstand på over 6 meter til skærmen, på trods af de 75", som faktisk vil se forholdsvis lille ud på grund af afstanden.
Til gengæld vil HDR gøre en forskel, der kan ses.

Hvis der er mulighed for at rykke lidt rundt på møblerne, så din far kan komme tættere på, vil han få en bedre oplevelse...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#270955
Hvad er det for et TV han kigger på, siden HLG ikke er med? De fleste modeller har efterhånden fået HLG. Og hvad påtænker han at smide i HDMI-porten eftersom HDMI 2.1 er på ønskesedlen? Dolby Vision kan han også få hvis han vælger den rette model, så der behøver han heller ikke vente, men han må i så fald begrænse sig til Sony og LG. Og med mindre pengepungen er stor, så efterlader det nærmest kun Sony XF90 i 75" hvis DV er et krav.
Af simon.lindsted
#270966
Torben Rasmussen skrev:Hvad er det for et TV han kigger på, siden HLG ikke er med? De fleste modeller har efterhånden fået HLG. Og hvad påtænker han at smide i HDMI-porten eftersom HDMI 2.1 er på ønskesedlen? Dolby Vision kan han også få hvis han vælger den rette model, så der behøver han heller ikke vente, men han må i så fald begrænse sig til Sony og LG. Og med mindre pengepungen er stor, så efterlader det nærmest kun Sony XF90 i 75" hvis DV er et krav.
HDMI 2.1 kan nok godt springes over nu hvor jeg tænker over det. Det er nok bare mig der syntes han skal have noget ordentligt :D

Full array syntes jeg er vigtigt hvis man ikke går efter oled, har selv Edge lit og det ser ikke så godt ud. Men den xf90 vil jeg lige se om han vil have. Den ser god ud hvis det endelig er. Han er dog mest fan af Panasonic :)
Af PeterD
#270983
Hmm..Edgelit/kantbelyst. Det er de alle i år, men Pana siger at de bruger en ny type local dimming, som skulle begrænse Line Bleed. Det er noget med at man har øget kontrasten, så billedet bliver bedre..

5 ud af 6 stjerner, så som sædvanlig skuffer de ikke..men desværre er det ikke så lysstærke ved HDR. Det håber jeg virkelig Panasonic får (kraftigt) forbedret til 2029.Konkurrenterne og OLED syntes jeg kommer med paneler som kan tage mange flere nits..

Lad vores stuer blive voldsomt oplyst til et billede som bare siger WAUW!!


http://lydogbillede.dk/test/glimrende-a ... -65ex780e/

Det må være et udviklingsområde som de gerne må forbedre næste år.

PS. Håber der er nogle udviklingschefter hos Pana som læser med herinde.. :)
Af lennon
#270984
PeterD_ tror roligt du kan regne med visse forbedringer inden 2029 . . .
Af PeterD
#270985
He He..

Hov..Pludselig var jeg lige 10 år længere fremme..! Måske er der slet ikke noget som hedder tv til den tid men en form for tyndt projektørapperart som kan kaste det viste op allesteder, hvor billedet slår superskarpt med en righoldig farvemætning..?
Af Grandahl
#270987
Som sædvanligt finder du lige et test med lys og billede som favorisere dine synspunkter PeterD.. Du vælger som sædvanligt at undlade at linke til test fra denne her side ( som er noget mere detaljeret og dybdegående )da den ikke er helt så positiv som den du har fundet.. Det er frækt.

Måske du skulle vælge at følge forummet hos lys og billede i stedet for hvis de har sådan en.