Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#270913
Hej,

Jeg har efterhånden været med på sidelinjen i en del tid herinde, og læst et utal af tests. Nu står jeg i situationen, at damen har givet mig lov til at få et nyt fjernsyn. - Mit nuværende fjernsyn er et Samsung 5-serie med en del år på bagen. - Det er altså intet fantastisk, så jeg forventer en stor forbedring ved skiftet. :D

Lige kort om hvad andet elektronik jeg har koblet til mit nuværende TV-alter.
- Chromecast 2.0 (Ikke Ultra)
- PlayStation 4
- FIIO DAC (Optisk kabel)
- Thule AI150 Forstærker (Analog indgange)
- Der kommer lidt flere HDMI apparater senere hen..

Lyden er mig ret lige gyldig, for når damen ser flow-tv, så er hun pivende ligeglad med lyden. Ser vi film, så bliver det smidt over min forstærker og videre til mine to stereo højtalere. Hvad der kunne være interessant ville være en fornuftig DAC i tv'et, så jeg kunne koble den direkte til min forstærker, uden at have mine lille FIIO DAC imellem.

Hvad vi skal bruge fjernsynet til er primært film og serie fra diverse streamingstjenester. Her kan nævnes:
- HBO
- Netflix
- YouSee App
Det er derfor vigtigt at den ovenstående ting kan bruges på fjernsynet. Her ved jeg, at YouSee's app kræver at man har yousee box hos dem, så hvis fjernsynet ikke kommer med Android TV (Googlecast), så køber jeg en Chromecast Ultra..
Derudover så skal der spilles PS4 på fjernsynet, så vil gerne have en lækker HDR oplevelse. 8-)

Nå, det var lidt om hvad det skal bruges til, så nu få I mine overvejelser af modeller. Jeg har godt nok forelsket mig lidt i XE9005, da I roser den skærm ret godt herinde. Uanset hvad, så vil jeg gerne lige have jeres sidste ord med på banen..

Af andre modeller, så har jeg overvejet Samsung MU8005, da jeg er vil med deres design. De levere samtidigt også det lækreste remote-layout! Hvad jeg også lidt har forelsket mig i er deres All-Connect boks. Jeg kan godt skifte/tilføje nye enheder løbende, så at kunne gøre det uden at have fjernsynet ned er et kæmpe plus! Efter at have læst herinde, så skulle MU8005 ikke være et så fantastisk TV igen, da det tyder til, at man skal op i Q7+ før man får noget ordentligt fra Samsung?

Jeg har derfor nok allerede besluttet mig på XE9005, da dets bagbelysning og zonestyring er MU8005'eren overlegen.. Det kommer derimod også med Android TV, så her er der Googlecast. Remoten derimod er jeg ikke helt vild med, men den er nu stadig langt bedre end dem fra Phillips. :D

Lige priserne på de to TV'er.
- Samsung 65MU8005 - 11.999 kr. (Elgiganten)
- Sony 65XE9005 - 11.111 kr. (Elgiganten)
De 12.000 kr. er det maksimale jeg vil give, og vil egentligt helst have det tættere på de 10.000 kr..

Så er det bare at hoppe på XE9005'eren, eller har I nogle andre modeller jeg ikke lige har fundet? Det skal siges, at fjernsynet skal holde i en 4-5 år, da damen og jeg ikke gider ud at skifte fjernsyn så ofte..

Det blev et lidt længere indlæg end forventet, men det er første gang jeg skal have et TV til over de 10.000 kr.. Så beslutningen skal sidde lige i skabet. ;-)

Fortsat god søndag!

Hilsen
Anders G.
#270917
Er også hvad jeg har læst mig frem til.. Samtidigt synes jeg også, at designet af skærmen er yderst pænt, og går næsten hånd i hånd med Samsungs, dog lige bortset fra bagsiden, hvor Samsung vinder.. ;-) Den skal nu hænges på væggen, så det har ingen indflydelse..

Det bliver nok et XE9005 der bliver bestilt.. Jeg har dog endnu et spørgsmål, da jeg kan være lidt rad for software der forældes.. Nu er XE'eren 2017 modellen, som kører med Android TV 7, og er derfor ikke opdateret til nyeste, og samtidigt er der ikke Dolby Vision på.. Er dette noget der kan være en akilleshæl senere hen?


EDIT: Hvad gør folk egentligt med strømforsygningen, hvis de har TV'et vægmonteret på tyndt vægbeslag? Kablet er relativt kort, så tænker at den er nødsaget til at ligge bag TV..
#270926
XE9005 får ikke Dolby Vision updaten. Det er kun udvalgte modeller fra allerøverste hylde i Sony's sortiment som får denne.

Mht. til softwaren, så er der næsten ikke nogle af producenterne som opdaterer deres gamle modeller til ny softwareversion. Sony er en af de få som har gjort det, om end de tager rigtig lang om at få det gjort. Hvor længe de bliver ved er der dog ingen som ved og det er nok på "lånt tid", om så at sige.
#270929
Sony forklarer selv, at det kun er X1 Extreme processoren, som er klar til Dolby Vision, men om det er en undskyldning for ikke at udrulle den på billigere modeller eller om det har noget på sig ved jeg ikke. Deres DV er i forvejen en noget neddroslet version, som overlader en del af signalbehandlingen til kilden og ikke TV'et.