Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wiso
#270822
Jeg har et problem med mit mindre end en måned gamle Sony XE9005.

Når jeg har den stående på tekst tv, skifter lyset med kort mellem imellem at gå op og ned. Altså imellem at blive lysere og mørkere.
Har ikke styr på alle kanaler, men har med sikkerhed konstateret det på DR, TV2, ARD, ZDF og NRK (kan være det er flere...).
På ZDF (måske også andre, ved jeg ikke) har jeg set det ikke kun er tekst tv. Men også den der grafiske brugerflade man kan tilgå med de farvede knapper ... Ved ikke hvad det kaldes. I ved nok hvad jeg mener.

Problemet er der selv om lyssensoren slås fra.

Jeg har ingen boks tilsluttet. Modtager kabel-tv (direkte fra væggen). Det er Waoo (er villig til at skifte udbyder, i fald problemet ikke er fjernsynet, men udbyder).

Det er meget generende, så jeg er meget ked af det. Har nu lige købt en nyt fjernsyn til mange penge, som jeg ellers er super glad for - men konstateret så dette. Det ærgrer mig.

Hvad handler det om? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak.
Af wiso
#270833
Og hvis jeg gør det - hvor meget ødelægger det så i forhold til billedoplevelsen? Jeg ved ikke noget om hvilken betydning den funktion har ...
Af Supergris
#270834
Det ødelægger ikke noget, tværtimod anbefales det som grundregel, at slå alle former for digitale filtre fra, da de ofte gør mere skade end gavn...

Har du leget lidt med dine indstillinger og sat den på den anbefalede billedprofil?
Hvis ikke, så er det noget alle folk burde gøre, men mange ikke bruger tid på, hvilket er synd og skam!
Senest rettet af Supergris 6. maj 2018, 03:35, rettet i alt 1 gang.
Af wiso
#270835
Ok.

Har fundet ud af det.
Slog den fra du nævner - og tillige alt andet under Billede > Avancerede indstillinger.

Kontrasten var også for høj. Stod på 95 (har fået at vide den højst må være 85).

Jeg havde, da jeg købte det, i sinde at kalibrere fjernsynet ved hjælp at af en CD jeg fik med. Det havde jeg imidlertid problemer med at finde ud af, så endte med jeg i stedet brugte en alternativ løsning der hedder "Biograf hjem" og så tilpasse farve og kontrast. Det var så ikke nok. Min fejl.
#270837
Du bør aktivere den automatiske lokale nedtoning når du ser HDR, da du ellers vil få udvasket sortniveauet over hele skærmen. TV vil ikke blive serveret som HDR lige foreløbigt, så det er ret sikkert blot at lade det være deaktiveret hér.
Af wiso
#270838
Torben Rasmussen skrev:Du bør aktivere den automatiske lokale nedtoning når du ser HDR, da du ellers vil få udvasket sortniveauet over hele skærmen. TV vil ikke blive serveret som HDR lige foreløbigt, så det er ret sikkert blot at lade det være deaktiveret hér.
Ok. Tak.
Selv om TV ikke er i HDR nu, vil jeg alligevel slå dén til igen. Jeg streamer film fra både Netflix, Viaplay, Plejmo og Blocbuster. Jeg mener at i hvert fald den første har film som HDR?

Men hvad skal den mon stå på: Høj, Mellem eller Lav?
Senest rettet af wiso 19. apr 2018, 15:12, rettet i alt 1 gang.
#270839
TV'et husker indstillingen afhængigt af kilde, så det er ikke noget du skal bestemme dig for om du vil bruge globalt. Du sætter den bare til når du ser Netflix med en HDR-film, så husker den det - og den husker det også separat for HDR og SDR, så den hopper tilbage til SDR-indstillingen hvis du ser noget SDR. Der er ikke nogen af de øvrige tjenester som har HDR.

Til HDR bør den stå på Høj.
Af Supergris
#270849
I øvrigt er der intet, der forbyder dig at stille kontrasten til over 85, da det afhænger af, hvilken profil den står på, og hvordan de øvrige indstillinger er, men det er korrekt, at overdreven kontrast kan give mangel på detaljer i billedet, så dette er ret vigtigt at indstille korrekt, hvis du søger det bedste billede, der er muligt at opnå.

Det kan være en god ide, at bruge et testbillede, som kan hjælpe dig med, at indstille det korrekt, ellers er det meget brugt, at kopiere indstillinger fra en test; dog skal du være opmærksom på, at ikke alle paneler er ens, men det giver som regel et godt sted at starte, hvis man ikke vil betale for en rigtig kalibrering, der er foretaget af en fagmand...

Jeg har lige fundet dette link fra Hifiklubben, der beskriver det at indstille sit TV korrekt, meget godt:

https://www.hifiklubben.dk/hifimagasine ... v-billede/

Det ser ovenikøbet ud til, de udleverer en gratis kalibreringsdisk, så jeg vil også selv høre, om jeg kan få én... :)
Af wiso
#270874
Supergris skrev: I øvrigt er der intet, der forbyder dig at stille kontrasten til over 85, da det afhænger af, hvilken profil den står på, og hvordan de øvrige indstillinger er, men det er korrekt, at overdreven kontrast kan give mangel på detaljer i billedet, så dette er ret vigtigt at indstille korrekt, hvis du søger det bedste billede, der er muligt at opnå.

Det kan være en god ide, at bruge et testbillede, som kan hjælpe dig med, at indstille det korrekt, ellers er det meget brugt, at kopiere indstillinger fra en test; dog skal du være opmærksom på, at ikke alle paneler er ens, men det giver som regel et godt sted at starte, hvis man ikke vil betale for en rigtig kalibrering, der er foretaget af en fagmand...

Jeg har lige fundet dette link fra Hifiklubben, der beskriver det at indstille sit TV korrekt, meget godt:

https://www.hifiklubben.dk/hifimagasine ... v-billede/

Det ser ovenikøbet ud til, de udleverer en gratis kalibreringsdisk, så jeg vil også selv høre, om jeg kan få én... :)
Den cd fik jeg med da jeg købte tv'et. Jeg kan bare ikke finde ud af at bruge den.

Jeg syntes i det hele taget det alt sammen er ekstremt indviklet. Lige gyldigt hvad jeg gør, kan jeg ikke blive enig med mig selv om det er som det skal være. Måske står det hele ad h til. Har bare ikke tæft for det.

Er fortvivlende det skal være så fandens kompliceret...