Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gooner
#270574
Har set dette tv hos forhandler er rimeligt imponeret?
Mange vil nok sige at jeg skal købe OLED for de 10.000 - men nu er jeg fodbold-elsker og synes at dette tv gjorde det godt i bevælgelseshåndeteringen, i hvert fald af det jeg kunne se .
Forhandleren fortalte, at han synes, OLED var unaturlig skarp, og havde problemer med burn-in og farven blå havde begrænset levetid i forhold til de øvrige farver.
Hvad angår det unaturlige billede, synes jeg han har en pointe.
Til mit formål med dette tv - nemlig sport, da synes jeg det var fortræffeligt og lyden var så god, at Soundbar umiddelbart ikke var nødvendigt. Forhandleren hævdede at dette var et af de allerbedste tv med smal ramme, som kunne klare sig uden Soundbar. Harman Kardon skulle give lyd til tv'et med 40W output. Lyden var fyldig og klar, noget jeg normalt ikke forbinder med tynde fladskærms-tv.

Hvad mener I om Nano LED tvét LG 55SJ850V?
- er der nogle derude, der har nogle erfaringer med dette tv?
Senest rettet af gooner 14. apr 2018, 21:22, rettet i alt 1 gang.
Af Martin Sjøstrand
#270576
Jeg ved næsten ikke om jeg skal græde eller grine :D

“OLED er unaturligt skarp” ;;) for helvede... det svarer til at gå til optikeren, og så siger han at han ikke synes man skal have nogen ALT for gode briller, da verden så står for unaturligt skarp :D

Resten orker jeg ikke engang kommentere, da det er så himmelråbende dumt. Det er ikke din skyld, og jeg synes det er synd du får sådan en “vejledning” Han prøver ikke at vejlede dig, han prøver at sælge dig det tv han får mest provision på at sælge.

Prøv at læse nogle artikler her på siden, og anmeldelser af OLED-tv

Her e også en anmeldelse af det tv du kigger på, og de siger OGSÅ at OLED slår det

http://lydogbillede.dk/test/tver-til-ju ... 5sj850v-2/

I min optik, er det decideret idiotisk at vælge det LED der :o
Af gooner
#270582
Jeg spurgte indledningsvis om de kunne sælge mig et Panasonic OLED 55 Z950 tv. Han kunne godt lave en pris til mig, men han frarådede OLED pt af allerede nævnte årsager. Jeg skulle ifølge ham vente nogen tid, indtil OLED-teknikken var blevet forbedret. Derpå foreslog han mig LG 55SJ850V. LG er førende sagde han, da alle tv, stort set bruger LG's paneler i dag. Derfor forgik al vejledning og forevisning omkring LG 55SJ850V. Panasonic OLED 55 Z950 havde de ikke hjemme.
Dog har jeg læst om lidt problemer med bevægelseshåndetering på LG's OLED-skærme. Der er han vel ikke helt galt i byen? Måske havde jeg for kraftigt pointeret for ham, at bevægelseshåndtering havde højeste prioritet, da jeg ikke tolererer hakkende, slørede eller unaturlige bevægelser.
Af PeterD
#270583
Altså ved bevægelsehåndtering kommer Sonys topmodel i LCD vel nogenlunde tæt på OLED. At OLED så har perfekt sortniveau, farver,lysstyrke og en masse andre fordele, viser bare hvor god teknologi det er.

Igen og igen minder det en om hvor fantastisk plasmateknologien egentlig var.
Deres VT og ZT modeller er selv med nutidige briller på, ikke kørt fuldstændig bagud, når der vises 1080p opløsning, altså FULL HD..

Men ok nu er OLED prismæssigt nede hvor det for mange TVentutister er værd at overveje.
Af gooner
#270585
Vi har et Panasonic VT plasma tv. Sønnen stikker af med det, da han skal studere efter sommerferien. Derfor er jeg på jagt efter et godt sports-tv til afløsning af dette plasma-tv.

Jeg er fuldstændig enig med dig, PeterD, plasma var og er enestående, især mht til sortniveau og bevægselseshåndtering
Af Martin Sjøstrand
#270586
Nej, plasma ER ikke enestående mht. sortniveau! Det var det engang. OLED er enestående... det har rent faktisk perfekt sortniveau.

OLED teknologien er ikke perfekt... men det er LCD sgisme godt nok heller ikke. Der er ikke den perfekte teknologi, men OLED er, i dag, det vi har der kommer tættest på.

Læs nu lidt her i forummet om folks erfaringer. Selv folk der har samme krav som dig, mht sport, er kisteglad for deres OLED. Og skal du virkeligt gå op i det, så tag Sony’s OLED.

Med fare for at lyde lidt sur, så virker du slet ikke som om du har lyst til at høre andet, end at nogen skal give dig (og den provisionslønnede sælger) ret i at det LCD er det bedste. Nu spørger du på en side hvor folk virkeligt går op i billede, og mere eller mindre alle vil sige herinde, at OLED er vejen frem.

Så du kan jo bruge lidt tid på at læse lignende tråde her i forummet, og tage det til dig, eller du kan gøre sælgeren glad, fordi han tjener lidt ekstra på dig.

Jeg vil sætte en kasse Kung-Fu is på, at du har været i Elgiganten eller Power... har jeg ret? De forsøger nemlig altid at prakke folk deres LG LCD-tv på, fordi de netop tjener på de modeller
Af PeterD
#270587
gooner skrev:Vi har et Panasonic VT plasma tv. Sønnen stikker af med det, da han skal studere efter sommerferien. Derfor er jeg på jagt efter et godt sports-tv til afløsning af dette plasma-tv.

Jeg er fuldstændig enig med dig, PeterD, plasma var og er enestående, især mht til sortniveau og bevægselseshåndtering
:)

Så må vi håbe han også finder tid til at studere, for med et VT kan man hurtigt finde en undskyldning liiige at se dén kamp i tv, og dén film/bluray og lige en til..så tiden hurtigt går.
Af Globulus
#270589
SJ850 er - foruden at være sidste års model - med IPS-panel med deraf følgende dårligt sortniveau.

Men foruden en række andre skavanker ved denne model er det for mig helt uacceptabelt at den bruger PWM ved en lav frekvens til at styre baggrundsbelysningen.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sj8500

Desuden benytter det Edge-LED - i bunden, vel at mærke. Der er langt flere modeller med Direct-LED at vælge imellem blandt 2018-modellerne. Og panelet er ikke 10-bit men blot 8-bit + FRC.

Det har sikkert udmærkede farver som tilfældet er det for alle apparater med Quantum Dot/NanoCell/QLED men resten ligner en spareøvelse.

Kig efter et Sony XE9005 hvis du vil have et godt - og nu billigt - TV til fodbold.
Af gooner
#270590
Jeg har faktisk været "så langt ude" at jeg overvejede at købe et gammelt brugt plasma-tv for at opnå det uovertrufne niveau, som plasma tv giver på bevægelseshåndtering.
Jeg har læst flere tråde herinde om OLED og her er der folk fra højeste niveau, der medgiver at OLED har et problem her, hvilket ærger mig gevaldigt. Nogle er mere tolerante end andre givetvis.
Dette Nano-LCD var kun tænkt som en nødløsning, indtil OLED havde løst problemet omkring bevægelser. Jeg er meget kritisk med bevægelsesslør.. I øjeblikket forhandler jeg med min søn, om at han lader sit Pansonic VT stå herhjemme og han får penge med til køb at nyt tv. Så er det ham der står med problemet :) , men han vil måske gerne have nyt. Sådan er de unge. :)
Af gooner
#270592
Globulus skrev:SJ850 er - foruden at være sidste års model - med IPS-panel med deraf følgende dårligt sortniveau.

Men foruden en række andre skavanker ved denne model er det for mig helt uacceptabelt at den bruger PWM ved en lav frekvens til at styre baggrundsbelysningen.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sj8500

Desuden benytter det Edge-LED - i bunden, vel at mærke. Der er langt flere modeller med Direct-LED at vælge imellem blandt 2018-modellerne. Og panelet er ikke 10-bit men blot 8-bit + FRC.

Det har sikkert udmærkede farver som tilfældet er det for alle apparater med Quantum Dot/NanoCell/QLED men resten ligner en spareøvelse.

Kig efter et Sony XE9005 hvis du vil have et godt - og nu billigt - TV til fodbold.

Sony XE9005 vil jeg måske overveje og tage et kig på ved lejlighed, Globulis.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#270593
Så længe forhandleren ikke ved hvad OLED er, så er det nok ikke hans ord du skal vægte. At tro at farven blå er et problem viser, at han baserer sin viden på mindst 5 år gamle dokumenter omkring den spæde start på OLED.

Der er ingen blå dioder i OLED. Der er kun hvid.

Dermed ikke sagt, at OLED er det eneste rigtige for alle, men du skal i hvert fald glemme alt hvad den pågældende sælger har bildt dig ind.

SJ850 kan være fint i visse sammenhænge, men med mindre dit behov passer til denne type TV, så tror jeg du vil opdage at TVet gør sig bedst i en udstilling og knapt så godt i en stue med mere afdæmpet belysning.
Af sokken
#270594
Brug din 14 dags returret til at tjekke om OLED tilfredsstiller dig?

Jeg har en LG B6 og jeg ser meget fodbold og jeg har kun oplevet en gang hvor det har hakket og det var på grund af signalet.
Af gooner
#270595
Tak for input fra alle. Nu rejser min søn først efter sommerferien, så jeg har dog lidt tid til at undersøge markedet grundigere inden da.. Umiddelbart virker det noget besværligt at skulle købe OLED og evt. derpå benytte returretten, men det er måske den eneste måde jeg virkelig kan bedømme tv´et på. Det vil jeg så også overveje.