Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#270013
Hej! Jeg har for nyligt købt et sony XE85 til 5590 kr i HIFI-klubben. Jeg syntes dog bare virkelig at alt content lagger på skærmen? Vi streamer kun, da vi ingen tv kanaler har, 30 m/bit ned. Når billederne bevæger sig hurtigt pixelere objekter ofte på skærmen og der er tydelige mikro hop i billedet. Ved ikke om det er det der kaldes Judder. Hvis jeg slår sonys motionflow til bliver det dog bedre, men der kommer bare soap opera effekt som er lidt træls. Syntes dog aldrig helt at jeg slipper helt for små-lag i billedet og det er ikke noget jeg havde forventet i et tv i den klasse. Laggen kan ses i HD content som how i met your mother på netflix og helt op til HDR content som Altered Carbon. Har jeg fået et dårligt tv eller er det bare sådan? Kan SLET ikke holde det små-lag og pixelering ud i billedet, og ingen reviews har nævnt det :( Jeg har overvejet at skifte det ud med XE90, da det er på tilbud nu, men det virker til at have samme processor som XE85. Burde de så ikke lagge på samme måde?

Mvh Benjamin.
#270017
Det lyder som afspilleren, det er galt med.
Du skriver ikke, om det er TVets indbyggede Android, eller en ekstern enhed, I benytter?
Har du ikke en DVD- eller Blu-ray-afspiller, du kan smide en film på?
Senest rettet af Supergris 4. apr 2018, 01:00, rettet i alt 1 gang.
#270027
Jeg tænker helt klart den trådløse net-forbindelse - har du mulighed for at koble TV'et til med et kabel?
Om ikke andet så bare for at prøve om det gør nogen forskel.
#270028
Jeg ville ikke mistænke forbindelsen hvis det sker ved hurtige bevægelser. Netflix giver ikke pixelering ved bevægelse, hvis forbindelsen er dårlig - den hopper et helt niveau ned i opløsning/kompression, så billedet vil være smadret altid.

Jeg ville starte med, at justere på Motion Flow (slå Filmtilstand FRA! som det første). Forsøg da at slå Motion Flow helt fra og se om hak forsvinder. Derefter prøver du "Tydelig"-profilen og til sidst prøver du "Bruger", hvor du starter fra 0/0.
#270059
Uanset hvilken profil TVet står på, burde det ikke give de problemer, som er beskrevet, så det er næsten sikkert kilden, det er galt med, men ikke meget info, at gå efter.
Uanset hvad, burde det ikke være nødvendigt, at skulle ty til motionflow, for at få et flydende billede...
#270117
Hej gutter! Tak for svarene. Jeg har prøvet alle settings i motionflow og filmtilstand. Det lagger allermest når motionflow og filmtilstand er slået FRA, hvilket er meget underligt, da både jer og rtings anbefaler dette. Har jeg måske fået en nitte? Det bedste resultat er motionflow på true cinema og filmtilstand på høj... Det hakker stadig i film på netflix, men ikke lige så meget. Der er dog lidt soap opera effekt :( Alle de apps jeg bruger er i android systemet, på selve tv'et. Jeg har brugt kalibreringen fra Rtings som udgangspunkt, og har settings derfra:
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850e/settings
Jeg køre trådløst og har 30 m/bit ned. Har ikke prøvet en hastighedstest på tv'et, men kan se at netflix køre på højeste opløsning, den downscaler ikke content. Har idag forsøgt mig med ethernet kabel i også (ved dog ikke om man skal enable det i options, jeg satte det bare i og testede netflix igen) og resultaterne var det samme.
Jeg har indtil søndag til at returnere tv'et. Jeg køre det hele over android systemet, og har ikke en ekstern afspiller, andet end et USB med nogle filer på jeg vil prøve at afspille senere idag. Syntes dog det er mærkeligt at man ikke kan streame netflix og viaplay uden synlig mini-lag. Min fars 4 år gamle fuld HD samsung har bedre billede end mit sony i bevægelse. Det kan da ikke passe :/ Med venlig hilsen Benjamin
#270120
Hvis jeg afspiller How i Met your mother der er labelled HD på Netflix er der stadig lag/ judder. Samme med HDR og HD 4k. Altered Carbon står så skarp og lækkert i HDR 4k, men er ulideligt at se på pga lag. How i Met your mother og altered carbon lagger hvis ikke motionflow og filmtilstand er aktiveret.. Samme med viaplay. Og så ser det bare helt kunstigt ud med mikro lag... Kan man indstille på tv'et og kun bede den spille alt indhold i FHD?
#270123
Nej, du kan ikke justere på kvaliteten i Netflix. Det burde simpelthen ikke kunne lade sig gøre, at det er opløsningen der er problemet. Det er et framerate-problem.

Men altså: Der er ikke et issue når du ser TV-kanaler og film på disse?

Har du en HDMI-enhed tilsluttet, så du kan teste film afspillet fra en DVD, Blu-Ray eller lignende?
#270124
Jeg har ikke tv kanaler og har ikke testet nogle eksterne kilder som dvd afspiller da jeg ikke ejer en. Jeg tænker at smide en USB med en film på i tv'et senere Idag og se hvordan den håndtere det. Syntes bare ikke der er nogen vits i at have sådan et tv hvis jeg ikke engang kan bruge appsne på tv'et til noget. Det er der vi ser 90% af vores ting nemlig