Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HrJensen1
#269976
Du skal overveje det grundigt. I Tyskland har du kun 6 måneders ægte garanti, mens du har 2 år her. Så går der noget galt med fjernsynet efter 7 måneder, hænger du selv på den. Prisforskellen er så lille, at det ikke er værd at hente noget hjem fra Tyskland - så hvorfor risikere det, med mindre garanti end DK garanti?

Husk også, at hvis du har betalingskort i fjernsynet, vil du ikke kunne se en betalingskanal og optage en anden alligevel, da der skal bruges et kort pr signal at der skal afkodes.

Men hvis det bare er til alm gratiskanaler i en tvpakke, er det ikke noget problem
Brugeravatar
Af MigSelv
#269977
Der findes som udgangspunkt, ikke to års garanti på produkter købt i Danmark. Det eneste der er sikkert er, at varer der er købt i EU, skal der ydes to års reklamationsret på. Så dit tv købt i Tyskland, har samme reklamationsret, som på et tv købt i Danmark.
Af HrJensen1
#269991
I Danmark bliver garanti håndteret som to års garanti, på de fjernsyn som er købt ved dansk forhandler. Men ligeså snart at det er købt udenfor Danmark, så kan det ændre sig
Af Sponk
#269993
Jeg har tidligere haft et LG tv fra tyskland og jeg havde hulens bøvl med kanal sortering og et par kanaler fandt jeg aldrig.
Der er en grund til at tvérne er yousee/stofa godkendte.

Jeg kan ikke anbefale at man køber tv´r i Tyskland da de nordiske tv´r har nordisk tuner setup.
Brugeravatar
Af bbplayer
#270000
Har selv købt LG skærm hos Comtech for 2 år tilbage, inden min OLED blev købt, og der er INGEN forskel udover de fysiske ekstra eller manglen på denne. software, kanaler og indstillinger er de samme, altså lands afhængigt, så vælger man Danmark i opsætning, får du dansk tekst,lydspor og HBBTV aktiveret som forventet. Så ingen bekymring der.
Af lennon
#270002
Lige præcis mht OLED ville jeg tænke mig om en xtra gang pga det såkaldte panellotteri . Står selv med en E7 købt i Bilka, som jeg nok ombytter pga yellow tint . Det er bøvlet nok i sig selv, men sandsynligvis en noget større mundfuld hvis man har handlet udenlands . .
Af Gromit
#270005
HrJensen1 skrev:I Danmark bliver garanti håndteret som to års garanti, på de fjernsyn som er købt ved dansk forhandler.
2 års garanti findes IKKE i Danmark. Det er en udpræget misforståelse af den gældende købelov.

Derimod, har man som forbruger to års ” reklamationsret”, hvilket IKKE er det samme som to års garanti – hvorimod begrebet "garanti" kun er 6 måneder i Danmark.

Forskellen på ”garanti” og ” reklamationsret”, handler udelukkende om, hvem der har bevisbyrden.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... evise-hvad
Brugeravatar
Af bbplayer
#270006
måske hjælper denne tråd, da C7D kom sidste år var nogen også ude og finde den 14.000 billigere i Tyskland.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=39521


PS: Ifølge LG's egen side, så giver de 12 måneders garanti på et TV produkt, det er så generelle regler, intet med DK love at gøre, og de må gerne give deres egen 12 måneders garanti, og man kan også fejlmelde direkte på deres side. Måske kan man dette også på TV købt i Tyskland? Måske, måske ikke.
Brugeravatar
Af MigSelv
#270007
HrJensen1 skrev:I Danmark bliver garanti håndteret som to års garanti, på de fjernsyn som er købt ved dansk forhandler. Men ligeså snart at det er købt udenfor Danmark, så kan det ændre sig
Din udlægning passer simpelthen ikke.
Det er op til butikken, om der skal ydes garanti, og de fleste butikker yder ikke garanti.
Som udgangspunkt har du minimum to års reklamationsret, denne ret gælder i hele EU.
I de første seks måneder af reklamationsretten, gælder formodningsreglen, som næsten kan sidestilles med garanti. Her skal forhandler kunne bevise, at fejlen ikke fandtes fra start af. Derefter skal forbruger bevise ( de sidste 18 mdr. ), at fejlen fandtes fra start af, så her er forbrugeren meget dårligt stillet.
Af HrJensen1
#270045
MigSelv skrev:
HrJensen1 skrev:I Danmark bliver garanti håndteret som to års garanti, på de fjernsyn som er købt ved dansk forhandler. Men ligeså snart at det er købt udenfor Danmark, så kan det ændre sig
Din udlægning passer simpelthen ikke.
Det er op til butikken, om der skal ydes garanti, og de fleste butikker yder ikke garanti.
Som udgangspunkt har du minimum to års reklamationsret, denne ret gælder i hele EU.
I de første seks måneder af reklamationsretten, gælder formodningsreglen, som næsten kan sidestilles med garanti. Her skal forhandler kunne bevise, at fejlen ikke fandtes fra start af. Derefter skal forbruger bevise ( de sidste 18 mdr. ), at fejlen fandtes fra start af, så her er forbrugeren meget dårligt stillet.
Ikke hvis man kontakter producenten selv, direkte på deres egen telefon hotline. Så håndterer alle de store mærker det som 2 års garanti. Hvad de gør ude i butikkerne, har producenterne ingen magt over.

Men køber du noget billigt Prosonic eller andet no-name, så er det op til butikken.
Brugeravatar
Af bbplayer
#270055
HrJensen1 skrev:Ikke hvis man kontakter producenten selv, direkte på deres egen telefon hotline. Så håndterer alle de store mærker det som 2 års garanti. Hvad de gør ude i butikkerne, har producenterne ingen magt over.

Men køber du noget billigt Prosonic eller andet no-name, så er det op til butikken.
Jeg har slået LG som du kunne læse et par indlæg tilbage, årsagen lå i om man kunne købe i Tyskland og få producent garanti i DK, der står der 12 måneder. Så det er altså ikke sådan for dem alle. og uafhængigt af reklamationsret, så vil LG altså dække sig ind af de første 12 måneder som garanti på tv i Danmark, det er da fedt nok.