Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268621
Hej!

Mit LG tv "døde" pludseligt, og får nu kun vist fragmenter af skærmbilledet (Se vedhæftet billede) når jeg tænder..

Tv'et har været spændningsløst i flere timer men uden bedring.

Kan det reddes på en eller anden måde? Det er kun 2 1/2 år gammelt..

På forhånd tak.
Mvh Christian
Vedhæftede filer
IMG_2189.JPG
IMG_2189.JPG (56.12 KiB) Vist 1482 gange
#268624
Den kan godt reddes, men forvent at de første par tusind kroner er væk, inden at den kører igen. Så måske bedre/billigere at købe en ny til 3-4.000 og så have fuld garanti på alt igen i 2 år
#268626
Okay - der lyder som om du ved hvad der er "brændt af?"
Når barnet skal se Gurli Gris var vi nødsaget til at investerer i et nyt - et Samsung MU64-serie..
Så var tanken enten i soveværelset eller forære det væk..
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268634
meget står og falder med om det er panelet, eller bare et af disse kredsløb som kuldsejler TVet.
Hvis det er panelet, så giver det næppe mening, og bliver hurtigt for bekosteligt, men hvis det bare er et af disse modul-kredsløb så er det utænkeligt du selv kan lave det.. nærmest plug and play at skifte disse og koster ofte ikke alverden online second hand..

-men det tricky er at få klarlagt hvad der er årsagen, og hvis du ønsker at investere tid i det, så ville jeg nok lave en video som efter bedste evne demonstrere problemet på godt og ondt og uploade det på YT' og med den video som fundament spørge på visse kompetente TV-teknikforums om der er nogen som kan konkludere årsagen ud fra den video.

Eller måske LG selv, og høre om de kunne høre en af deres teknikker, om han kunne give sit besyv på din video og dilemma. (selvflg uden forpligtelser da garantien er haywire)

For selve disse boards, er ihvertfald meget brugervenlige at skifte og til de store mærker og i særdeleshed de populære modeller, kan man ofte købe dem for relativ få penge online .
Et eksempel på disse kredsløb, dog anden model..
https://www.youtube.com/watch?v=8Dmp0cQEIaY
#268636
Ja enhver idiot kan skifte printene fysisk, men derfor er der ikke garanti for at alting virker igen bagefter. Der er så mange funktioner på tv idag, at hvis de ikke bliver installeret korrekt af teknikere efter udskiftning af print, kan det være at smart-tv pludselig ikke virker.
Men jo - man får altid et eller andet billede på, men bare ikke sikkert at tv kan det samme som før en omgang garage-fusk.
Og nej - det er ikke panel som laver fejlen
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268637
Tror du skal skyde en hvid pind efter din garanti hrjensen1, jo håbløst at snakke om garanti når man i privat regi som amatør forsøger at reperare ens TV for netop at undgå en bekostlige reperation fra en professionel tredjepart' da dette ofte kuldsejler lønsomheden for om det overhovedet kan betale sig. - at der er ingen garanti' behøver jeg vel ikke pensle ud for dig - jo åbenlyst for de fleste.. intet er givet ved egen reperation og man må tage det som det kommer, heri ligger besparelsen jo.

Trådstarter du kan prøve at hive bagbeklædningen af, og se om du kan se noget ved selvsyn på printene, ofte er der synlige tegn som gravide caps med mere (dog oftest ved powerproblemer) og ikke mindst blive lidt dus med disse kredsløb & kontrolenheder & part nr. og sanse hvad de egentlig koster second hand og om det giver mening at jagte en løsning og hvilken kredsløb gør hvad.
For hvis det er et gængs problem som ofte indfinder sig på denne model, så er det ikke utænkeligt at sælger eller bruger netop understreger dette under partnr. eller eventuel salgsannonce.
Ofte bruger LG samme enheder over flere modeller, så kan det være svært at finde info omkring andre med samme dilemma ved bare at søge under modellen fremfor det aktuelle part nr og heraf andre LG modeller med disse elementer
Senest rettet af DaneLaw 6. mar 2018, 22:51, rettet i alt 1 gang.
#268639
Nej, men det jeg mener er at det er dumt at bruge 1000kr eller mere på reservedele fra en eller anden sælger på nettet - og så fungerer de kun til UK fjernsyn eller andet. Og så er man allerede 25% på vej mod et nyt tv, med et tv som måske kun har 10% af de originale funktioner tilbage...
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268640
Der er ingen garantier når man er i privat regi, jo heri besparelsen ligger og altafgørende at man gør sit hjemmearbejde, og søger info fra kanter' som ofte er mere kompetente på området end en selv.

Og når man føst tjekker delene og de forskellige part-nr så er det ofte også nemmere st jagte symptomer og andres erfaringer og muligvis indikationer man kan nikke genkendende til og herved blive mere sikker i sin sag..

Der er ingen nemme løsninger, og hvis du ønsker garantier, så reparere man jo bare ikke men køber nyt og nyt og nyt, - men man skal heller ikke kimse af glæden ved selv at lave sine egne defekte ting og ikke mindst gennemgå en lærerig proces sideløbende som kan komme til gavn senere i livet.
#268773
Hej drenge! Tak for jeres input.

Fejlen opstår på alle indgange, dog var det svært at afgøre om det lykkedes at skifte indgang, pga det begrænsede billede..

Jeg går ud fra YT' er youtube? Jeg vil prøve at skille det ad og se.. er der virkelig marked for brugte stumper fra fjernsyn?
#268820
Så er det helt sikkert på alle indgange..

Oven på en gang lyn og torden for over et år siden, "brændte" vores Yousee-boks af, og tog den ene HDMI-indgang med i "døden".
Vi har siden da kunne køre på en anden HDMI-port. Kan det være starten på alt det her?