Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af Steen Bay
#267304
Torben Rasmussen skrev:For HDR10 sættes peak-lys og sortniveau én gang for alle for hele den film du ser. Hele tranferfunktionen for lysoutput følger dermed samme kurve for hele filmen. Med Dolby Vision kan du ændre dette, så skalaen bliver dynamisk og dermed bedre kan håndtere meget mørke scener uden at skyggedetaljerne knuses. Så med HDR10 så vil du riskere, at nogle scener er så mørke, at du ikke kan se hvad der sker i skyggerne fordi sortniveauet er sat på globalt plan og ikke ift. den enkelte scene.

Som jeg har forstået det, så er forskellen at DV har en finere graduering i mørkere scener, men hvis kildematerialet siger at lysniveauet for en lille ensfarvet del af billedet skal være f.eks. 5 nits, burde det så ikke være 5 nits ved både DV og HDR10 på f.eks. et LG B7 hvis det er kalibreret til at gengive både DV og HDR10 korrekt?
Af chornum
#267316
EH10 skrev:Fx ved Netflix filmen "Bright", hvor jeg simpelthen måtte "slukke" for HDR signalet da scenerne er alt for mørke, og så den så uden HDR signal.

Da jeg så Bright på mit POS9002, via den indbyggede Netflix app, havde jeg det samme problem.
Lys fra vinduer og pærer/lamper var så kraftigt, at det nærmest blændede, og gjorde alt andet på skærmen helt mørkt.

Jeg har skruet kontrasten ned på 85, og godt op for lysstyrken, det hjalp en del, men skal nok have justeret lidt mere på det, på et tidspunkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267325
Steen Bay skrev:Som jeg har forstået det, så er forskellen at DV har en finere graduering i mørkere scener, men hvis kildematerialet siger at lysniveauet for en lille ensfarvet del af billedet skal være f.eks. 5 nits, burde det så ikke være 5 nits ved både DV og HDR10 på f.eks. et LG B7 hvis det er kalibreret til at gengive både DV og HDR10 korrekt?

Forskellen ligger i statiske metadata vs dynamiske metadata. Jeg erindrer, at vi allerede har tæsket rundt i den her debat i flere andre tråde? Nu henviser jeg blot til vores artikel, da det bliver for omfattende, at gå det hele igennem :
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1472202540
Af Steen Bay
#267345
EH10 skrev:Har sandsynligvis ikke mine indstillinger til at stå korrekt, men lige meget hvad jeg skruer på, så ser HDR materiale på Netflix bare ikke tilfredsstillende ud på min skærm, det er alt for mørkt. Og hvis man skal sammenligne med nogle 4K titler derinde, så ser det MEGET bedre ud end HDR, meget mere livligt og her er der ikke problemer med mørke scener.

Kom til at tænke på... hvis HDR virker mørk og livløs i forhold til SDR, så kan det måske skyldes at SDR er indstillet til en ret høj lysstyrke, måske endda med en af de mere 'livlige' profiler. Hvis det er tilfældet, så kunne jeg godt forestille mig at HDR kunne virke noget mørk og livløs i sammenligning, da HDR materiale vel overvejende har en moderat lysstyrke og kun benytter de højere lysstyrker ved gengivelsen af ekstra lyse partier som f.eks. reflekser fra sollyset, en lys sky, billygter og lignende (rent gætteri, da jeg ikke har nogen praktisk erfaring med HDR).
Af Steen Bay
#267368 Fandt et Dolby Vision 'White Paper' (pdf) :

https://www.dolby.com/us/en/technologie ... -paper.pdf

"The display manager is tuned for the target display device: it knows the maximum and
minimum brightness, color gamut, and other characteristics of that device. Metadata
that accompanies the full-range Dolby Vision video signal carries information about the
original system used to grade the content and any special information about the signal.
Using this metadata, the display manager intelligently transforms the full-range signal
to produce the best possible output on the target device."

"Guided by the Dolby Vision metadata, the Dolby Vision display manager enables great
visual experiences on a wide range of display devices ranging from higher-end OLED TVs
with stunning black levels to LCD TVs with advanced technologies like quantum dot, all
the way down to mass-market edge-lit TVs."

Lyder jo meget godt at DV vil producere det bedst mulige billede på alt fra OLED til billige kantbelyste LCD, men synes det må gøre det svært at kalibrere TVet på vanlig vis hvis Dolby insisterer på at have fuld kontrol over hvad der vises på skærmen.
Af Kaktus-burger
#267370 Det vil jeg nu ikke bekymre mig om, Steen.

Instruktøren har jo allerede en bestemt idé om, hvordan filmen skal skydes og hvordan den visuelt skal tage sig ud.

Du kan ikke bare indstille dig ud af Spielbergs Minority Report. Dolby Vision eller ej. :)
Af Steen Bay
#267374 Det der kan 'bekymre' mig lidt er at det er så uigennemskueligt hvad Dolby gør med deres metadata og chip i TVet. Rasmus kaldte det en 'black box', og det er vel kun Dolby selv der ved hvad der forgår. Håber at en mere åben standard som HDR10+ vil vinde frem. Kender ikke Minority Report, så gik nok glip af pointen (?) :-)
Af Steen Bay
#268488 (Kopieret fra en anden tråd da det også kan være relevant her)

PS - Fandt en god beskrivelse af den generelle lysstyrke ved HDR :

"The biggest confusion with regard to HDR is that it is not attempting to make the whole image brighter, which unfortunately seems to be the way most people think of HDR, but aims to provide additional brightness headroom for spectral highlight detail - such as chrome reflections, sun illuminated clouds, fire, explosions, lamp bulb filaments, etc. "
"The PQ based ST2084 HDR specification defines reference white (normal diffuse white) as being 100 nits, which is exactly the same as for SDR (Standard Dynamic Range) displays, as specified for mastering (grading) grade-1 applications. With PQ HDR, above 100 nits is for spectral highlight detail only. This shows that the Average Picture Level (APL) of a PQ HDR display will not be significantly different to a SDR display.
Regardless of the maximum peak brightness the display can generate, diffuse white will always be around 100 nits. "

https://www.lightillusion.com/uhdtv.html

Det lader altså til at lysstyrken ved HDR ved mørke og 'normale' scener vil være meget lig lysstyrken ved SDR på et TV kalibreret til 100 nits. Det er vel egentlig en relativ lav lysstyrke, især hvis man er vant til at en højere lysstyrke ved almindeligt SDR indhold. Med SDR kan man jo kan på de fleste TV forøge lysstyrken som man vil, hvis man f.eks. ser TV i dagtimerne eller bare foretrækker en høj lysstyrke, men med HDR er det ikke muligt da lysstyrken allerede er på max.
Af Steen Bay
#268506 Endnu et citat fra Lightillusion.com artiklen (link ovenfor) :

"Whilst we know and understand that the SDR grading display will have been calibrated to 100 nits, we also understand that it will have been housed in a controlled grading environment, with little ambient light. The beauty of SDR's relative approach to gamma is that the TV can simply be made brighter to overcome uncontrollable light contaminated environments, including the use of different gamma values.
One of the often overlooked potential issues with PQ based HDR for home viewing is that because the standard is 'absolute' there is no way to increase the display's light output to overcome surrounding room light levels - the peak brightness cannot be increased, and neither can the fixed gamma (EOTF) curve.
As mentioned above, with HDR the Average Picture Level (APL) will match that of regular SDR (standard dynamic range) imagery. The result is that in less than ideal viewing environments, where the surrounding room brightness level is relatively high, the bulk of the HDR image will appear very dark, with shadow detail potentially becoming very difficult to see.
To be able to view PQ based 'absolute' HDR imagery environmental light levels will have to be very carefully controlled. Far more so than for SDR viewing. This really does mean using a true home cinema environment. "
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#268507 Nogle gode betragtninger, Steen. Du har dog typisk stadig muligheden for at justere på gamma. At skrue på selve baggrundsbelysningen er sjældent det håndtag du bruger til, at gøre skyggedetaljer mere tydelige.