Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Larse
#273147
Hej Morten, jeg har dette tv, men har dog signal fra Waoo direkte uden boks. Her skriver tv'et ingen steder at signalet er HDR så det er svært at vide hvilket signal det ret faktisk modtager. Waoos tv boks kapper jo HDR fra, nu modtager du jo netop via boks kunne det måske tænkes at Yousee gør det samme?
Senest rettet af Larse 18. jun 2018, 21:43, rettet i alt 2 gange.
Af Larse
#273153
Min software version er V06.005.01 hvad hedder din Morten? Jeg har i øvrigt downloadet den testfil Rasmus har lagt op og tv'et afspiller den fint, men det skriver ikke HLG som jeg kan se dit tv gør i toppen af billedet.
Af Larse
#273159
Jo den skriver HDR i højre side af billedet, understøtter den så HLG? På en en række tyske sider bliver der skrevet at modellen ikke understøtter formatet og det er selv med nyeste software.
Brugeravatar
Af bbplayer
#273163
mortenkn skrev:Og sørme om dette TV ikke understøtter HLG:

Billede

Utroligt at supporten siger det modsatte...
Det billede siger intet om HLG :(

HDR er en del af HLG pakken, så når tv IKKE understøtter HLG, springes der over og HDR bruges som standard.
Forestil dig en container med HDR, og en subcontainer med HLG, når den subcontainer er ukendt, så bruges HDR som det nu kendes.
#273169
Hej Morten. Nu er den anden tråd om VM blevet ret lang, så måske jeg har overset det, men har du prøvet alle HDMI-portene?

For at få HLG HDR ind via HDMI skal porten være HDMI 2.0b. Det er b'et som åbner for HLG.

Har du også tjekket om der ligger en firmwareopdatering til tv'et hos Grundig?
Af mortenkn
#273176
bbplayer skrev:
mortenkn skrev:Og sørme om dette TV ikke understøtter HLG:

Billede

Utroligt at supporten siger det modsatte...
Det billede siger intet om HLG :(

HDR er en del af HLG pakken, så når tv IKKE understøtter HLG, springes der over og HDR bruges som standard.
Forestil dig en container med HDR, og en subcontainer med HLG, når den subcontainer er ukendt, så bruges HDR som det nu kendes.
Jeg havde forstået det sådan, at for at gøre HLG bagudkompatibel, så vil fjernsyn der ikke har HDR (eller HLG?) se det som et SDR signal (og altså ikke skrive noget om HDR/HLG, da TV'et ikke kender formatet)
Af mortenkn
#273177
Rasmus Larsen skrev:Hej Morten. Nu er den anden tråd om VM blevet ret lang, så måske jeg har overset det, men har du prøvet alle HDMI-portene?

For at få HLG HDR ind via HDMI skal porten være HDMI 2.0b. Det er b'et som åbner for HLG.

Har du også tjekket om der ligger en firmwareopdatering til tv'et hos Grundig?
Hej Rasmus.

Tak fordi du tager dig tid til at hjælpe!
Jeg har faktisk ikke prøvet andre porte end HDMI1 :-o
Men YS-4000 boksen skriver:
HDCP 2.2 support Enabled
HDCP status: Ok

Der er desværre ingen opdateringer fra Grundig. Jeg tror jeg skriver til supporten.

Det er selvfølgelig et interessant spørgsmål, som der står længere oppe, om et HDR-TV der ikke har HLG, kan genkende HLG men ikke vise det. Altså om TV'et kan finde på at vise HDR-logo selvom den ikke understøtter HLG.
Brugeravatar
Af bbplayer
#273178
mortenkn skrev:Jeg havde forstået det sådan, at for at gøre HLG bagudkompatibel, så vil fjernsyn der ikke har HDR (eller HLG?) se det som et SDR signal (og altså ikke skrive noget om HDR/HLG, da TV'et ikke kender formatet)
Det er så den anden side af HLG, at der er en SDR del, altså et tv billede uden HDR og HLG lagt til.

Dit tv har HDR men nok ikke HLG support, så derfor har du HDR info i højre side af skærmen øverst.

t.ex flere Android KODI afspillere kan ikke håndtere HLG men KODI har HDR support, så den ignorerer subcontainer som skal sendes til tv, og så smider HDR pakken videre.
Jeg har den omtalte video , og prøvet på en android boks, den afspilles i HDR, hvorimod LG tv't afspiller den med HDR-HLG logo på. Så det kan afspilles udenom HLG container.
#273181
mortenkn skrev:Jeg har faktisk ikke prøvet andre porte end HDMI1 :-o
Men YS-4000 boksen skriver:
HDCP 2.2 support Enabled
HDCP status: Ok

Der er desværre ingen opdateringer fra Grundig. Jeg tror jeg skriver til supporten.
Det er da et forsøg værd. HDCP 2.2 er kopibeskyttelse. Det sikrer som udgangspunkt kun, at du kan få 4K-opløsning igennem.

HLG-signalet indeholder både SDR og HDR. Tv-skærme uden HLG vil se videoen som SDR (bagudkompatibilitet), mens skærme med HLG ser det som HDR.

HLG skal understøttes på hver enkelt signalvej: streaming, tuner, HDMI og USB. Desværre kan man ikke være sikker på, at fordi HLG understøttes via USB, så virker det også via HDMI.
Af mortenkn
#273183
Hvis dette TV alligevel ikke er HLG-kompatibel, så virker det mærkeligt at TV'et skriver HDR når jeg spiller LGs HLG fil fra USB, men at den ikke skriver HDR når den får et HLG signal fra en VM-kamp via YouSees boks.
Så jeg håber på, at det bare er en bug, der kan rettes med en ny firmware... Og her kommer man så igen til kort, for da man har været lidt for "nærig" og købt et Grundig i stedet for LG, skal man nok ikke regne med, at det sker.
Tough luck.
Af Larse
#273196
Det virker underligt hvis tv'et ikke understøtter HLG, Grundig har tidligere meldt ud at dette ville blive muligt slut 2017. Deres Oled modeller fra 2016 understøtter formatet og de blev opdateret via ny software. Jeg prøver at ringe til deres support for at få en udmelding på problemet.
Af mortenkn
#273212
Larse skrev:Hej Morten, jeg har dette tv, men har dog signal fra Waoo direkte uden boks. Her skriver tv'et ingen steder at signalet er HDR så det er svært at vide hvilket signal det ret faktisk modtager. Waoos tv boks kapper jo HDR fra, nu modtager du jo netop via boks kunne det måske tænkes at Yousee gør det samme?
Uden boks via Waoo burde signalet være med HLG, jvf. hvad der tidligere er meldt ud:
Waoo

En kanal vil i perioden sende TV 2 i 4K UHD *)

Krav om tv-boks: Nej
Video: 25 Mbit/s H.265/HEVC (10 bit 4:2:0)
HDR: HLG (Hybrid Log Gamma)
-----
Så Grundigs implementering af HLG er mildest talt ringe, hvis dette TV understøtter det (hvilket jeg begynder at tvivle på)
Jeg har kommunikeret med en Grundig-medarbejder via dette link:
https://podio.com/webforms/13529826/915522
(vælg Brunevare)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10