Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af azAAzin
#237280
Min 55B6V har desværre en pink nuance i venstre side af skærmen (se vedhæftet billede). Det er tydeligt, når jeg ser fodbold, hvilket er ret forstyrrende for oplevelsen.

Er det normalt med disse områder af pink tint på LG's 2016 OLED skærme? Jeg overvejer nemlig at bytte skærmen ud til et nyt eksemplar, men det det hjælper jo ikke noget, hvis det er et generelt problem.

Derudover er jeg i tvivl om mine rettigheder. Er det sådan, at man kan få skærmen byttet hos Power eller skal man returnere den og købe et nyt eksemplar? Det ville nemlig gøre et nyt eksemplar 2.000kr dyrere, da jeg købte denne til 18.000kr.

På forhånd tak for hjælpen.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (99.24 KiB) Vist 2401 gange
Af Simon R.
#237281
azAAzin skrev:Min 55B6V har desværre en pink nuance i venstre side af skærmen (se vedhæftet billede). Det er tydeligt, når jeg ser fodbold, hvilket er ret forstyrrende for oplevelsen.

Er det normalt med disse områder af pink tint på LG's 2016 OLED skærme? Jeg overvejer nemlig at bytte skærmen ud til et nyt eksemplar, men det det hjælper jo ikke noget, hvis det er et generelt problem.

Derudover er jeg i tvivl om mine rettigheder. Er det sådan, at man kan få skærmen byttet hos Power eller skal man returnere den og købe et nyt eksemplar? Det ville nemlig gøre et nyt eksemplar 2.000kr dyrere, da jeg købte denne til 18.000kr.

På forhånd tak for hjælpen.
Nej, det er ikke normalt. Men der KAN være fejl i panelerne, det ved vi jo desværre. Power burde anerkende det som en defekt/mangel, og dermed bytte til en ny skærm. Hvorvidt de så vil gøre det, er så op til hvor god deres kundeservice er. Jeg har læst flere historier om folk med lignende problemer, der har fået dem byttet uden problemer - skærme som er købt via engelske Costco eller andre forhandlere. De har åbenbart en god kundeservice. Om Power/Elgiganten har den samme velvillighed til at erkende et problem er sikkert tvivlsomt og afhænger vel af hvem man lige tilfældigvis snakker med/får til at kigge på det :(

Jeg gruer selv for at stå i samme situation, når jeg engang modtager mit 55B6V, som også er købt til 18.000 hos Power.
Af azAAzin
#237282
Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Af Simon R.
#237283
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
OK, vend endelig tilbage, er selv meget interesseret i, hvordan LG/Power tackler de her problemer...
Af Simon R.
#237284
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
OK, vend endelig tilbage, er selv meget interesseret i, hvordan LG/Power tackler de her problemer - håber virkelig ikke de bare tørrer den af med en eller anden "det er indenfor specifikationerne"-undskyldning...
Af absalon
#237289
Jeg fik byttet mit 65B6V uden videre diskussion i Power Herlev. Det hjalp processen en del, at jeg havde taget billeder af problemet med hjemmefra.

Det kedelige er, at ombytteren er værre end den første, jeg havde hjemme. Jeg har prøvet at brænde flest muligt timer af på panelet og derefter køre tv'ets 'fjern panel støj'. Det gjorde tilsyneladende problemet endnu værre, da der nu også er banding, hvor en par cm bred stribe fremstår lidt lysere end resten af panelet ;;) Yderligere oplever jeg retention nærmest øjeblikkeligt fra hvide tekster på skærmen, som så skal have et par minutter til at forsvinde igen. Sidst nævnte behøver ikke at være et problem, men jeg oplever det slet ikke på min 55", så det virker underligt.

Det har så fået mig til at overveje, om jeg alligevel skal returnere tv'et, vente på at der kommer nye batches hjem og så prøve igen. Alternativt ser det ud til at E6'eren klarer det bedre, men så skal der naturligvis forhandles en del om prisen 8-)
#237295
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.
Af azAAzin
#237297
JanTheMan skrev:
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.
Er det noget du ved med sikkerhed? POWER medarbejderen sagde, at LG havde kørende service på skærme over 50".
Af Simon R.
#237299
JanTheMan skrev:
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.
Det ville jeg ikke acceptere. Man har krav på et helt nyt produkt (en ombytning), når det er helt nyt, og de ikke har "unødigt store udgifter" ved det. Og det har de jo næppe når de bare skal have et nyt af LG og sende det gamle/fejlbehæftede tilbage. Det kan de i hvert fald ikke seriøst argumentere for.
Af KBW
#237300
Både LG og Power har masser af erfaring med uniformity på LGs OLEDs.

De lyver herom! Der er masser af tråde herom herinde!

Få et nyt eller pengene retur.

65 G6 har ikke de samme problemer (det har 55 E heller ikke), det fremgår af de udenlandske fora. Her er dog ikke mange eksempler på color cast, derimod masser med banding og vignetting.

Om det er fordi de beste paneler udvælges til de dyre modeller, eller fordi de bliver bedre kalibreret (som Rasmus siger) ved jeg ikke.

Men man skal ikke acceptere reparation af helt nyt fjernsyn.
#237302
Jeg ved ikke helt hvor i har det fra, at man kan kræve en ombytning, hvis man har købt det hos en forhandler som lover eks. en returret på 14 dage, så kan man aflevere det indenfor de 14 dage, er det gået udover de 14 dage, så gælder købeloven og den siger at forhandleren har 1-2 forsøg på at udbedre fejlen, manglen, og lykkedes det ikke kan man kræve, at handlen skal annulleres og man kan få beløbet refunderet, vil forhandleren ikke dette, eller man ikke kan finde en løsning, kan man køre en sag igennem Center For Klageløsning, og finder man ikke en frivillig løsning, så kan man videreføre sagen igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som kan tage op mod 1 år før en afgørelse.

Men vil forhandleren, eller i dette tilfælde LG tilbyde en ombytning efter de 14 dage helt op til dem, men man kan ikke kræve det.
Af Simon R.
#237304
JanTheMan skrev:Jeg ved ikke helt hvor i har det fra, at man kan kræve en ombytning, hvis man har købt det hos en forhandler som lover eks. en returret på 14 dage, så kan man aflevere det indenfor de 14 dage, er det gået udover de 14 dage, så gælder købeloven og den siger at forhandleren har 1-2 forsøg på at udbedre fejlen, manglen, og lykkedes det ikke kan man kræve, at handlen skal annulleres og man kan få beløbet refunderet, vil forhandleren ikke dette, eller man ikke kan finde en løsning, kan man køre en sag igennem Center For Klageløsning, og finder man ikke en frivillig løsning, så kan man videreføre sagen igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som kan tage op mod 1 år før en afgørelse.

Men vil forhandleren, eller i dette tilfælde LG tilbyde en ombytning efter de 14 dage helt op til dem, men man kan ikke kræve det.
Det har intet med 14-dages fortrydelsesret at gøre. Hvis der er fejl/mangler ved produktet (og det er der klart i det her tilfælde), så skal man have et nyt produkt. Læs selv købeloven...