Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndreasThomsen
#2267
Hey, på dagens LCD tver er opløsningen jo 1366x768, men når der så vises HD materiale...hvordan ser det så egentlig ud.

Nu har jeg jo selv en X360 og et LCD med 1366x768 opløsning, og X360 sender jo i 720p, så det kan jeg jo godt se ser genialt godt ud, og står meget klart. Jeg har også set trailers fra diverse film (hentet fra Apple) i 720p. Det ser sygt ud. Så det er godt nok.

Men hvordan tager 1080 materiale sig ud ? Det har jeg ikke testet.

Altså, på et tv med en opløsninge på 1080 ser det self bedre ud. Men hvordan ser det ud på et tv med 1366x768...ser det så ringere ud end 720p ? eller kan man ikke rigtig se forskellen ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2272
Jeg synes det er en rigtig interessant diskussion, men der kommer nok ikke så mange tilbagemeldinger - primært fordi der endnu er så få erfaringer. :)

Du kan hente nogle 1080p klip her, vhis du vil afprøve for dig selv: http://www.microsoft.com/windows/window ... wcase.aspx

Man skal typisk over 37-40 tommer før forskellen mellem 720p og 1080p reelt kan ses. Det kommer naturligvis meget an på det pågældende Tv og det er næsten et af de vigtigste parametre. Skaleringsprocessen er en af dem, og husk på, at mange Tv kører med en intern billedbehandling, som er lavere end den på panelet - man taber altså typisk nogle detaljer dér.

Forskellige kilder angiver for restem, at et 1080p signal typisk vil se bedre ud end et 720p signal, hvis førnævnte faktorer var gældende og Tv'et havde opløsningen 1280x720. Det indikerer også, at en skalering ikke nødvendigvis vil forringe billedet markant med mindre der er tale om et ulige forhold mellem de to opløsninger.
Af AndreasThomsen
#2276
Ja, det er lidt interessant...jeg har nu fået testet i de to forskellige, men ikke med samme ting. Så det er svært at vurdere forskellen...men det er altid noget at begge ting ser sygt godt ud :D ...Nu kan jeg slet ikke vente til der kommer HD-DVD/Blu-ray, men det er først om 1 år, ikk ?

Jeg smuttede med det samme ind og kiggede hvad det kostede at få de HD kanaler Canal+ har...men det er vidst lige lidt for dyrt for en studerende som mig :D hehe...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2277
Hehe, du har råd til et nyt dyrt Tv men ikke DH kanalerne? =)

Ej jeg kan godt forstå dig. Det er stadig forholdvis mange penge at ligge på bordet om måneden.

Blu-ray understøtter, så vidt jeg husker, ikke 1080p ved 50/60 Hz. Det gør 720 og 1080i derimod. Men nu må vi jo nok først lige vente og se, hvilken af dem der bliver aktuel.

Du kan jo eventuelt downloade et af de klip fra Imax i begge versioner og se om du kan spotte en forskel? Flere af dem er jo både i 720p og 1080p.
Af AndreasThomsen
#2282
Hmmm, der er kun en kanal i HD har jeg så fundet ud af...men den er ikke med i Canal+ pakken...så aner ikke hvad man skal have for at modtage den ? Er der nogen der har noget info om det ? og evt hva det koster...ellers må jeg jo smide dem en mail.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2286
DU skal have en modtagerboks fra Canal Digital selv. Hvis du søger lidt rundt inde på hjemmesiden, så skulle kanalen gerne omtales flere steder.

Den er dog blevet forsinket fordi man endnu ikke har kunne validere nogen modtagerboks. Jeg går ud fra at de i sidste ende validerer den samme som tyske premiere har gjort: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

De snakkede vist på et tidspunkt om, at de var tæt på, men jeg kan ikke huske mere.
Af AndreasThomsen
#2289
Oki, hvor lang tid kan det tage...hehe, jeg kan ikke vente hehe...men du tror altså der går lang tid inden vi ser HD i disk form ? (blu-ray/HD-DVD)...

Fordi ellers overvejer jeg at købe en KISS-DP600. Den skulle kunne læse stort set alt, og det er inklusiv de nye HD formater, altså, hvis man havde noget HD marteriale på en DVD, så ville den kunne afspille det.

MEN! Er det ikke spild af penge ? Den kan godt nok afspille HD ting på alm DVD, men hvad skal man bruge det til ? Hvor får man lige en film i HD på DVD fra ? (medmindre man henter den ulovligt, og hvem gider det...medmindre man har kæmpe net og virkelig er desperat efter HD ting). Altså, jeg har svært ved at se hvad man ska bruge det til.
Af karoli
#2296
Hej jeg har netop testet det og der er ikke foreskel på 720p og 1080i ihvertfald ikke noget der er bemærkelsesværdigt måske også derfor at de fleste xbox 360 fremover vil blive lavet i 720p . Men når det er sagt er det vel nok fordi at tv'et kører i en for lav opløsning for sætter man den til en ordentligt monitor som kan højeopløsninger så kan man godt se forskel ..
men det er jo nok fordi at der i nogle tilfælde vil blive foretaget en skallering.
Af moooi
#2322
Ang: Acer AT3705-MGW

Leder efter lidt erfaringer med dette tv ?? Syntes det ser godt ud og display spic ser også ok ud. Ville dog gerne se det med mine egne øjne så hvis nogle ved hvor det forhandles må I gerne melde tilbage. :)

Moooi

Dette indlæg er uvedkommende for tråden og bør oprettes i en ny tråd
Yakken