Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#224900
Muza skrev:Hvad står CMS for? Der var et til ark, som jeg ikke lige uploadede, tænker at det måske er det?
Det står for colour management system, kan se på dine grafer at farverne afviger for meget fra standarden.
#228162
Elgiganten eller i hvertfald her i Næstved siger det tager et par timer når man står og køber tv'et med sådan en kalibrering og det bliver gjort med måleudstyr!! (Det var chefen selv for tv afdelingen jeg handlede med og ikke bare en tilfældig ung-arbejder)
Men sandheden er at efter lidt research & spildte penge, at det de gør er at indstille efter en test lavet i Norge af samme model, mener det var af TEC. Norge han sagde i Knowhow afdelingen.
Ønskede at få et papir eller lignende der sagde hvad de havde gjort og målt sig til så jeg kunne komme tilbage hvis de 2 små fik rodet I det..
Det var der Intet af i kassen da tv'et var kommet hjem og pakket ud i stuen, så 1000 kr for et klistermærke...
måtte endvidere kontakte kundeservice for at de kunne sige at de ude i butikken måtte give mig det papir, for da jeg mødte op i knowhow afd. Sagde de pænt jeg skulle ringe til kundeservice i første omgang... Først efter at blive smidt frem og tilbage et par gange fik jeg det papir de havde indstillet efter.. Og jeres virker forresten bedre syntes jeg så ROS herfra...
#228164
Jeg talte faktisk med en tv reparatør. Han mente at man bare skulle spare de penge og købe en god middag. Hr & Fru hansen kan alligevel ikke se en dyt. Kun få billede nørder ville kunne se en lille lille forskel.
#228188
Hilfiger skrev:Jeg talte faktisk med en tv reparatør. Han mente at man bare skulle spare de penge og købe en god middag. Hr & Fru hansen kan alligevel ikke se en dyt. Kun få billede nørder ville kunne se en lille lille forskel.
Selv The Hansen´s kan se forskel.

Jeg har det sidste stykke tid pillet lidt på nogle tv her i vores boligforening - og forskellen er tydelig for alle.

Problemet er at mange er lidt bange for at pille for meget men med lidt pædagogik og en-fra-nettet udprintet guide så bliver folk hurtige mere modige.

Det var det samme som for en del år siden da PC´er og internet blev mere almindeligt - I starten var jeg ude hos mange og hjalp dem med selv de mest banale ting - men som tiden er gået at folk blevet mere fortrolige med deres PC´er mv. og de ved at intet går i stykker bare fordi man piller lidt.

Men folk kan roligt spare de penge som de store kæder opkræver og så kontakte familiens yngste - finde en guide på nettet og så bruge den som udgangspunkt.

Og med lidt roderi vil de ganske hurtigt blive fortrolige med deres tv og med tiden uden at ryste hånden skrue lidt på de forskellige indstillinger velvidende at de altid kan vende tilbage til dem fra guiden hvis de nye ikke er som de ønsker.
#272764
Det mener jeg bestemt de sagde at det var. For en gangs skyld virkede sælgerne til nogenlunde at vide hvad de snakkede om. Jeg tænker mere på det her med at billedet forandrer sig med tiden på OLED, som nogle skriver, men hvis det skifter så meget, så kan det vel nærmest være lige meget at foretage en kalibrering?
#272765
Der er bred enighed om at OLED paneler skal behandles på samme måde som Plasma paneler, når det kommer til en tilkørings-periode, min egen LG C7 forandrede sig en del de første 50-60 timer, men derefter var det så lidt at det langt fra ville være synligt.

De fleste kalibrerings folk anbefaler 100 timer (inkl mig selv) og nogle op til 250-300 timer inden panelet har stabiliseret sig.

Jeg vil dog sige at 5-6 timer er alt for lidt, det er derfor de her butiks kalibreringer når det kommer til OLED paneler ikke er en bøjet 5 krone værd i min optik.
#272823
Jeg glemte at nævne at hvis du får foretaget den nye type kalibrering "3DLUT - AutoCal" så vær opmærksom på at der ikke kan laves backup af denne, dvs. hvis du gendanner skærmen til fabriksindstillingen så er kalibreringen gået tabt.