Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af teletubbie
#17446
Jeg er den glade nye ejer af et samsung LE4071b.
Jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke har den store forstand på tv og elektronik.

Jeg har det problem at jeg har mange forstyrrelser på mit signal (analogt tdc-kabel). Jeg ønsker selvfølgelig det bedst mulige billede på min nye skærm. Derfor har jeg tænkt mig at få mig en selector, for at udnytte skærmens digitale muligheder (hvilket jeg har læst mig til herinde at en selector kan være med til)

Mit spørgsmål er så om en selector også kan være med til at forbedre signalet fra antennestikket og derved fjerne de forstyrrelser jeg har i på mit billede?
Af Kanee
#17449
Du skal som udgangspunkt have et godt signal i forvejen, for at få et godt bilede på selectoren. Signalet fra en segam 60 som er den eneste man kan købe i øjeblikket er ikke digitalt, altså fra selector til fjernsyn da det kører over scart.
Af Rasmusdc
#17458
El selector er digital, kun signalet fra selectoren til fjernsynet der ikke er (som bruger før mig siger)

men det gør ikke noget, så slemt er et transfer i et analogt kabel ikke, mange er så hyped omkring HDMI og DVI, men et ganske alm. scart eller component kabel kan levere til fulde god kvalitet

Hvis du har et nogenlunde skod TDC signal, hvad jeg selv har på mit kontor. så vil en Sagem 60 rense det godt og grundt ud, signalet bliver knivskarpt, og det hjælper en del.

dog har TDC lidt problemer med boksen, har et par mates der også har en, og efter deres sidste opdataering, kan den godt finde på at skulle have en genstart engang imellem, men det er ikke tit.
Af Soffe
#17525
en dvb-c tuner er som sagt digital, og forskellen på digital og analog, er at digital er enten 0 eller 1, hvor analogt kan være alt imellem de to tal. Det vil sige, at har du en digital tuner, kan du enten have perfekt billede, eller intet billede.

Det har derfor den betydning, at den kan lave væsenligt bedre billede ud af et dårligt signal, end en analog tuner kan.
Af sharders
#17599
Soffe skrev:en dvb-c tuner er som sagt digital, og forskellen på digital og analog, er at digital er enten 0 eller 1, hvor analogt kan være alt imellem de to tal. Det vil sige, at har du en digital tuner, kan du enten have perfekt billede, eller intet billede.

Det har derfor den betydning, at den kan lave væsenligt bedre billede ud af et dårligt signal, end en analog tuner kan.
Tjah... Det perfekt eller intet signal er i hvert fald teorien... Ikke desto mindre er alle der har hørt DR's DAB radio jo nok i tvivl om sandhedsværdien. ;)

At digital teknologi giver renere signal end analog er dog hinsides enhver tvivl.
Af xirb
#17610
Rasmusdc skrev:[...]selector er digital, kun signalet fra selectoren til fjernsynet der ikke er [...]
Så selvom man køber en Selector-box som (op)reklameres som værende digital, så er det altså STADIG et analogt signal, som TV'et modtager - og man har altså alle de samme "problemer" med at tv'et selv skal opskalere billedet fra noget der passer til CRT - korrekt!?! :s

- Vil det sige, at selvom man ofrer penge på en Selector-box, så skal man stadig ikke forvente sig bedre billede på sit nye plasma end det gamle CRT-tv kunne levere (efter jeres mening)??

Et svært spørgsmål til sidst: Jeres subjektive vurdering: Kan I tydeligt se forskel på billedekvaliteten med og uden Selector-box? Er det pengene værd for jer?

Tak! :)
Af xirb
#17611
xirb skrev:
Rasmusdc skrev:[...]selector er digital, kun signalet fra selectoren til fjernsynet der ikke er [...]
?1: Så selvom man køber en Selector-box som (op)reklameres som værende digital, så er det altså STADIG et analogt signal, som TV'et modtager - og man har altså alle de samme "problemer" med at tv'et selv skal opskalere billedet fra noget der passer til CRT - korrekt!?! :s
Så er det jo fuldstændig ligegyldigt, om tv'et har digital tuner eller ej..

??2: Vil det sige, at selvom man ofrer penge på en Selector-box, så skal man stadig ikke forvente sig bedre billede på sit nye plasma end det gamle CRT-tv kunne levere (efter jeres mening)??

???3: Et svært spørgsmål til sidst: Jeres subjektive vurdering: Kan I tydeligt se forskel på billedekvaliteten med og uden Selector-box? Er det pengene værd for jer?

Tak! :)