Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#336210
Selvom fabrikken i Kina blev forsinket over flere omgange, så udspiller det sig heldigvis som spået, altså lavere produktionsomkostninger.

Billigere OLED TV produktion som følge af LG Displays nye Kina-fabrik

Næste skridt bliver den helt store 10.5G fabrik, som kan producere rigtig store OLED TV billigere. Den er dog også blevet forsinket og nu er LG Display helt stoppet med at give opdateringer på tidsplanen.
Af Supergris
#336359
Plasma blev drevet på en anden måde (impuls-baseret), end den sample and hold-metode skærme i dag benytter; det gælder både OLED og LCD.
OLED kan i nogle tilfælde være rimelig udfordret med hensyn til bevægelser, da det ikke harmonerer så godt med den ekstremt hurtige responstid, OLED også er kendt for, hvilket resulterer i en næsten øjeblikkelig overgang mellem hvert billedskift, hvilket sker i takt med panelets opdateringshastighed.

Der er mulighed for at eksperimentere med interpolatation, hvis man føler sig generet på dette område.

Jeg har prøvet at få gjort folk lidt opmærksomme på, at opdateringsfrekvensen kun er en enkelt faktor, når det drejer sig om et TVs evne til at behandle motion, som igen kun er en del af den samlede billedkvalitet.

Hvorvidt et TV klarer afspilning af forskelligt kildemateriale, er i det hele meget forskelligt fra TV til TV, så den eneste sikre måde at finde ud af det på, er selv at teste TVet.
Tidligere har det jo været sådan, at købte man et TV i den øvre mellemklasse, så kunne man næsten med garanti forvente et 120 Hz panel, ligeledes kunne man forvente en generelt bedre billedkvalitet, jo længere man gik op ad stigen, men i år er der pludselig kommet nogle farisæer på markedet, hvor de, jeg kender, er LG A1 og Panasonic HZ980, så nu er det ikke længere som før, hvor OLED tilhørte toppen af kransekagen, og dermed, naturligvis, var udstyret med et 120 Hz panel!

Jeg har endnu ikke fundet en egentlig test, hvor der er en grundig gennemgang og en direkte sammenligning af et af disse TV, sat op mod deres brødre og søstre, der stort set er identiske, bortset fra den opdateringshastighed panelerne drives ved.

Jeg er ret sikker på, at den gennemsnitlige køber, der blot søger et TV, som overvejende skal bruges til at se film, serier evt. spille lidt i ny og næ med en af de tidligere konsoller, på ingen måde vil savne noget, men blot kan læne sig tilbage og nyde den gode billedkvalitet, hvor HDR-ydelsen ikke lider af den lavere opdateringsfrekvens.

Er man derimod en gamer eller kræsen bruger, som ser mange film, som ønsker at benytte en af de nyeste konsoller, og gerne vil være sikker på, den får optimale betingelser at arbejde under, så er en af disse modeller nok ikke vejen frem.

Man fristes til at sige: "Man får, hvad man betaler for!" - I dette tilfælde en hel del, hvis du kan finde skærmene på de rigtige tidspunkter) (55" til under 5000 kr. og 77" til under 13000 kr., er absolut fuld valuta for pengene, synes jeg)

Har man blot brug for et godt TV til allround brug, er jeg ret sikker på, man vil føle sig godt tilfreds med købet, hvis der kommer et godt tilbud på en af de skrabede modeller, for jeg er ret sikker på, der på ingen måde er tale om et dårligt TV, så længe køberen er klar over, hvad det er, han kan forvente, dermed ligeledes hvad han ikke kan forvente...
Senest rettet af Supergris 28. dec 2021, 05:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#336368
Supergris skrev: 7. nov 2021, 00:37 Plasma blev drevet på en anden måde (impuls-baseret), end den sample and hold-metode skærme i dag benytter; det gælder både OLED og LCD.
Jeg undrer mig over sammenhængen mellem den A4 side af tekst, og OLED TV prisudviklingen? Var det bare forkert tråd du skrev i 8-) ::l
Af steadi
#336663
Er A1'eren "lillebroren" til C1'eren, eller hvordan forholder det sig?

Jeg er påbegyndt forhandlingerne med fruen om et nyt tv, men eftersom det nuværende fungerer (næsten) som ved køb, så har jeg ikke det bedste udgangspunkt :D
Af allo
#336668
steadi skrev:Jeg er påbegyndt forhandlingerne med fruen om et nyt tv, men eftersom det nuværende fungerer (næsten) som ved køb, så har jeg ikke det bedste udgangspunkt :D
større er bedre...STØRRE...ER...BEDRE!!! - noget som din kone burde kunne forholde sig til på den ene eller på den anden måde ssååå...- brug DET argument og går efter 77" :-)
Af steadi
#336669
allo skrev: 15. nov 2021, 15:24 større er bedre...STØRRE...ER...BEDRE!!! - noget som din kone burde kunne forholde sig til på den ene eller på den anden måde ssååå...- brug DET argument og går efter 77" :-)
Hvis jeg nogensinde overvejede mere end 65", så blev det nok på projektor!

Jeg tror, at vi fortsætter i 55", som vi har lige nu. Særligt fordi, at en del modeller bliver ret meget dyrere for 10" ekstra :D
Af allo
#336672
steadi skrev:Særligt fordi, at en del modeller bliver ret meget dyrere for 10" ekstra :D
men de 10" ikke?! - de ER penge værd ;-) men! - kom du bare hjem med noget som I begge to får glæde af og that's it...og videre til næste projekt ;-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#337085
Fra inat 00:01 , kan Power OG elgiganten sælge LG OLED C1 65" til 8888,-

Og Power har også en god pris på 55" varianten.

Og husk nu Power's model er 16LA, Elgiganten kun 14LB.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337104
Her er hvad vi har fået oplyst af LG:
- C11, C12 (hvid), C13, C14, C15 (hvid), C17 og C18 (hvid) er uden indbygget WiSA til trådløs lyd
- C16 (hvid) og C19 (hvid) er med indbygget WiSA til trådløs lyd

Derudover er varianterne teknisk identiske.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 192