Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#15512
Jeg skal som så mange andre til at købe et fladskærmsTV. Jeg har undersøgt det forholdsvis meget på nettet; tests, anmeldelser, køberguides, begreber, specifikationer, priser osv.. 8)

Mit problem er så bare at de fleste køberguides (bl.a. her på siden) skriver:

"Den langt vigtigste del af skærmkøb er at komme ud i butikker og se på skærmene."

Men jeg kan ikke se den store forskel! ;;)

Jeg så idag på to modeller som stod ved siden af hinanden:

Et til ca. 15.000 - Opfyldte kun lige HD
Et til ca. 30.000 - Full HD

På de to skærme var der naturligis stor forskel på opløsning, kontrast, responstid osv. Jeg observerede følgende:

Farveforskel: Der var farveforskel på nogle farver f.eks. ørken, men kunne ikke se hvilken der var mest naturlig. Og hvis de to skærme havde stået overfor hinanden (så jeg skulle vende mig) ville jeg ikke kunne have set forskel. Denne forskel betyder altså næppe noget for mig hjemme i stuen.

Sort (kontrast): Kunne ikke se forskel, men manglede måske noget helt sort at sammenligne med.

Panoreringer: Kunne ikke se forskel, og det var ikke generende på nogle af skærmene.

Skarphed (kantede afgrænsninger): Her var der en forskel som kunne ses, men kun fra ca. 50cm afstand! Og da det er yderst sjældent jeg sidder så tæt på TVét betyder dette vel ikke noget?

Betragtningsvinkler: Ingen forskel på de to. Derudover kikkede jeg ned gennem paraden af fladskærme der var linet op fra ca. 170 grader. Jeg kunne se billedet på alle i fine farver (og ikke ligesom TFT-skærm fra 1997 :o ), men jeg ville aldrig se fjersyn fra vinkel på nogen af dem alligevel.

Betyder det så, at jeg skal købe et fladskærmsTV så billigt så muligt? ;;)

Eller skal jeg købe det ud fra specifikationer, anmeldelser og tests? Ud fra det har jeg kik på disse:

Favorit:
Sharp LC42XD1E http://www.sharp.co.uk/invt/lc42xd1e&bklist=
Skriv om det i denne tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... light=xd1e

Joker:
Acer AT4250-DTV http://www.acer.dk/acereuro/page4.do?sp ... 2495315294
Skriv om det i denne tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... cer+at4250

Regner med ville give de 2-3k mere for kvaliteten i SharpTVèt, og ved ikke så meget om AcerTVèt (mangler erfaringer).

Savner måske en guide som man kan medbringe i butikken. Det kunne være en DVD med tilhørende papirark med test som f. eks:

- DVD viser hudfarve: Papir viser den optaget hudfarve plus varianter til begge sider. Så kunne man krydse af hvor godt den rammer.

- DVD viser sort: Papir viser skala sort til grå, så kan man krydse af hvor sort det viser.

- DVD viser en kugle: Papir viser helt rund kugle til kantet kugle.

På den måde kunne man selv teste sine udvalgte TV ude i butikkerne. Dette er ellers (synes jeg) helt umuligt, især når TV`erne ikke er placeret ved siden af hinanden.

Findes dette allerede? - ellers så værsko at "opfind", hvis der sidder nogle iværksættere og tripper for at få noget at lave. Eller det er måske noget for Jer "www.flatpanes.dk"? En video her på siden med tilhørende papirark!

Der må være andre som har det ligesom mig???

Håber på debat...

Rem79
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#15513
Hvis dine øjne ikke kan se forskellen, så spar da for alt i verden pengene. Det er ikke os du skal stille tilfreds, men dig selv.

Nu har du jo gjort det der var vigtigst og så kan det vel være ligemeget hvad vi siger i en test - hvis dine øjne er uenige, så er der ikke meget vi skal gøre ved det.

Vi arbejder på at få lavet en DVD man selv kan brænde og tage med ud i butikkerne, så man kan se på et repræsentativt udsnit af de situationer et TV skal kunne klare. Du får dog ikke noget papirark med i denne test - hvis du ikke selv kan se forskellen og ved hvad du kan lide at se på, så er dette ikke en test for dig! Hvem skulle stå for udleveringen af disse fotoark udskrevet på en fotosætter - eller betale for dem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#15530
Nej, ikke pt. Vi har ikke gjort os andre tanker end hvad der kunne tænkes at blive puttet på DVD'en.
Af koden
#15572
Godt indlæg....For vi er faktisk mange der egentlig ikke kan se den store forskel på et billigt og dyrt fladskærm.
Jeg er derfor nået til samme konklusion som mange..
Køb billigt. Der er lang vej endnu til gode fladskærme...

Gå evt. op i hvor god lyden er og hvad der er af ekstra funktioner.
Af Soffe
#17530
Hvis du ikke kan se forskellen når du ser 2 skærme samtidig, med samme signal, så er du heldig og jeg vil da klart anbefale at vælge det billige (;

Husk specs er intet, det er 100% op til dig hvad du bedst kan lide.
Af sharders
#17560
"Den langt vigtigste del af skærmkøb er at komme ud i butikker og se på skærmene."

Men jeg kan ikke se den store forskel! blink2
Det kan godt være svært. Et godt råd er, tag ned til en forhandler du har tillid til... Brug noget tid på ar vurdere forskelige skærme opstillet/-hængt ved siden af hinanden, tilsluttet samme signal og kalibreret af samme person. Kan du se forskel på skærmene er sagen klar, ellers spørg dig for (tillid).

Vær dog opmærksom på den store forskel: Lcd vs. plasma.
Af rem79
#17641
Jeg kan oplyse at jeg har købt Sharp 42XD1E fra Krish av, se evt. nedenstående link.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2905

Prisforskellen på det billigste 42" og ovenstående er ca. 4000kr., så jeg besluttede at smide de 4k mere.

Selvom jeg måske ikke kan se forskel, tror jeg sgu, at det er vigtigt at føle at man har et kvalitets produkt istedet for noget billigt lort. (det giver ligesom en god fornemmelse når man kikker på det!) (B