Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339531
@hrjonas:

Jeg går selv med samme overvejelser omkring 65" skærme, og jeg har også A80J på min liste.

X90J har en megaattraktiv pris, ja, og det er en superfed skærm. DSE og blooming skulle dog være mere udtalt på X90J end på storebroren, X95J, som derfor har taget pladsen fra X90J på min bruttoliste. Jeg overvejer herudover LG C1, som objektivt set nok er der, man får mest for pengene, eller Panasonic JZ1000, som er dyr, men som også er ... Panasonic ;-)

Ulempen ved A80J er den efter sigende ultraaggressive dimming-funktion (ABL: Automatic Brightness Limiter), som ikke kan slås fra, og som _kan_ virke forstyrrende.

ABL kan til gengæld slås fra på LG C1, hvilket igen taler til LG's fordel.
#339537
Jeg synes ikke Sony X95J tåler sammenligning med OLED TV og hvis det er blooming du vil undgå, så er det ikke X95J, du skal vælge. Selv når Sony rykker i 2022 op i miniLED og et noget højere antal zoner, så er det stadig et problem. Hvis du ikke allerede har læst vores oplevelser med 2022-modeller, så findes de her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1643108462
#339538
Hej Rasmus

Tak for input.

Jeg har skam læst om jeres oplevelser med Sonys nye MiniLED-skærme. Og ja, man kunne ønske sig, at det var blevet bedre. Men det havde jeg egentlig ikke forventet. Samsung har også gevaldige problemer ikke mindst med at styre sine mange zoner. Her er Sony bedre. Selv med færre zoner.

Dertil kommer, at blooming, som du selvfølgelig ved, i nogen grad kan imødegås ved brug af bias lighting eller ved blot at undgå mørklægning.

Nej, X95J tåler ikke sammenligning med OLED. Det mener jeg heller ikke. Men det er det sædvanlige trade-off: LCD med DSE og blooming contra OLED med sin angiveligt ganske aggressive dimming-funktion (ABL) samt selvfølgelig bekymringen for burn-in (uanset hvor teoretisk en risiko det måtte være).

Og her svinger det lidt fra dag til dag, hvilken ulempe jeg mener, at jeg bedst ville kunne leve med i dagligdagen :)
#339556
Lidt input til dine overvejelser, hvis det kan hjælpe :)

LCD med zone-styring har også ABL, men med omvendt fortegn. Dvs. når der er relativt meget lysere elementer i billedet, så sænkes lysstyrken for at undgå for synlige lysglorier – det er én måde at begrænse glorier på. F.eks. en måne eller stjerne på himlen. Jeg har før kaldt det 'inverse ABL' – desværre er forståelsen for konceptet ikke særligt udbredt i branchen. Med så få zoner, som der er i X90J og X95J, så mener jeg ikke man når op på det niveau jeg vil kalde HDR-billedoplevelsen. Jeg ved hvor sjældent du køber nyt TV, edinger, så det ville da være ærgerligt at gennemgå hele denne fase af TV-udviklingen uden at kunne nyde den del (HDR-indhold).

Jeg synes heller ikke du skal sætte dit lid til bias lighting. Selv i dagslys kan blooming ses – jeg kan i hvert fald.

Ift. pris så er det ikke et sjældent syn at se 65" OLED til 8.000-9.000 kr. 65" Sony X95J koster 13.000 kr. når den er på tilbud. Så du betaler 50% ekstra for en skærm, der ikke er i samme klasse biledmæssigt. Efter min overbevisning burde det være omvendt, hvis X95J skulle være relevant i en sådan købssituationer. Altså du kan jo næsten købe 2x 65" OLED TV taget prisudviklingen i betragtning, hvis du skulle være så uheldig at opleve burn-in efter 3-5 år.
#339559
@Rasmus Larsen:

Takker! Det er rigtig fint input.

Burn-in er lidt ligesom budding. Det er svært helt at få greb om. Omfanget altså. Hvis vi taler rå billedkvalitet, så er jeg slet ikke i tvivl om, at OLED er LCD overlegen. Jeg deler derfor til fulde din opfattelse af, at prisforholdet mellem de to teknologier burde være omvendt. Og det er derfor også svært for mig at retfærdiggøre et kompromis, hvis jeg skal betale mere for en ringere kvalitet blot for at undgå en daglig bekymring, som måske (sandsynligvis?) aldrig manifesterer sig.

Omvendt er det dog en reel bekymring. Også en større bekymring, end jeg nogensinde har oplevet med plasma.

Det er ikke nemt.

Men du har ret. LG C1 var for ikke så længe siden nede i en pris omkring 10.000 kr. Det er uhyre meget billedkvalitet for pengene.

I skrivende stund er X95J dog billigere end både A80J, LG C1 og Panasonic JZ1000 :)

Sidste års model fra Panasonic, HZ1000, fås dog til under 10.000 kr. hos Power i såkaldt "restsalg", hvad det så end betyder. Skærme, som er leveret retur, udstillingsmodeller, who knows?

Jeg er fortsat uafklaret.
#339579
Jeg lever gerne med blooming på mit Samsung QR90 for så have markedets suverent bedste antigenskin, (hvilket i min stue også er lig med billedkvalitet) som en OLED skærm overhovedet ikke matcher på det punkt.
#339759
@Rasmus Larsen:

Hvad har du egentlig selv i øjeblikket?

Jeg har været dormant i en lang periode. Så jeg har ikke rigtig fulgt med. Sidst jeg var aktiv, mener jeg at kunne erindre, at du havde en Sony XE90 eller XF90 (eller modellen før den).

Det lyder som om, at du i dag er gået over til OLED, ligesom der fra 60'erne og op gennem 90'erne var mange kändisser, som var ... "gået over til Prince" :p
#339760
Privat har jeg pt. LG G1 (2021 OLED) og forinden havde jeg LG E6 (2016 OLED). Før da skiftede jeg lidt rundt mellem Panasonic plasma og Sharp LCD. Jeg har ikke haft Sonys 90-serie, men måske det er Sharp'en du tænker på? :)

Og på kontoret har vi jo alverdens TV-skærme stående fra tid til anden i forbindelse med test.

Min næste skærm bliver uden tvivl OLED igen, men overvejelserne går på om det skal være 77" eller større. Jeg er også spændt på QD-OLED, men jeg bliver ikke personligt kunde til det i første år – sikkert heller ikke i andet år – fordi de er for "små" og fordi jeg forventer prisniveauet bliver for højt.
#339764
@Rasmus Larsen:

OK. Det må være din partner in crime, Torben, jeg tænker på. Jeg mener bestemt, at én af jer havde en 90'er fra Sony (?)

Anyway, LG G1, så bliver det ikke meget mere lækkert. I hvert fald ikke, hvis man også går en smule op i boligindretning. Herudover fejler billedet heller ikke noget.

Klasse :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10