Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333247
Som der står i den første post i denne tråd, så er det en top-10 over de aktuelt bedste TV. Så hvis du ikke vil have det bedste TV - til soveværelse, stue eller hvor man nu vil placere det - er listen naturligvis ikke målrettet dig.
Hvis du vil finde anmeldelser af 32-43" Tv i flere prisklasser kan jeg i stedet anbefale RTings.com - men regn ikke med at finde forfærdelig mange af de helt billige, fordi de færreste dedikerede anmeldere/testdatabaser gider bruge tid på det. Her skal du i stedet lede efter brugeranmeldelser på f.eks. Pricerunner.
#333248
LarsCJ skrev: 17. jul 2021, 20:46 Som der står i den første post i denne tråd, så er det en top-10 over de aktuelt bedste TV. Så hvis du ikke vil have det bedste TV - til soveværelse, stue eller hvor man nu vil placere det - er listen naturligvis ikke målrettet dig.
Hvis du vil finde anmeldelser af 32-43" Tv i flere prisklasser kan jeg i stedet anbefale RTings.com - men regn ikke med at finde forfærdelig mange af de helt billige, fordi de færreste dedikerede anmeldere/testdatabaser gider bruge tid på det. Her skal du i stedet lede efter brugeranmeldelser på f.eks. Pricerunner.
Jeg har læst hvad der står i første post og jeg har læst med her på sitet i rigtig mange år. Men når man har en kategori der hedder 'soveværelset' og der ikke er nogle 'hits' så er det vel på sin plads at man spørger til det. Er det ikke meningen at der skal være noget i den kategori så bør man da fjerne den.
#333250
Jeg husker ikke den præcise argumentation, men Rasmus og jeg har tidligere diskuteret om kategorierne gav mening mere. Mange af de modeller vi anbefaler til stuen ville gå fint til soveværelset, men et konkret eksempel på en model, som jeg nok ikke ville have på “stue”-listen kunne være Samsungs små designmodeller, som mangler mange af de features som gør deres dyrere QLED-modeller attraktive, men måske stadig ville gøre sig godt i et soveværelse. Jeg kunne eksempelvis godt se et The Frame i 43” i soveværelset eller køkken/alrummet, men ville nok ikke placere det som det primære TV i stuen.
#335083
Hej. Jeg står i den situation, at jeg skal have mig et nyt TV, og ville derfor lige høre om der er nogle her, der kan give lidt gode råd. TV'et er til stuen og skal primært bruges til at se sport og serier, film, nyheder på DRTV, Netflix, etc.. Jeg var selv kommet frem til at LG OLED55C1 eller LG OLED55CX, var et godt bud, hvilket jeg fik bekræftet af en medarbejder i Elgiganten. Jeg har så siden besøgt en anden Elgiganten der anbefalede mig Samsung 55" Q77A 4K QLED (2021). Bl.a. fordi han mente at OLED skærmene ikke var gode nok ift. refleksioner af lys. Derfor er jeg kommet lidt i tvivl, og overvejer nu også Samsung QE55Q70A, der så vidt jeg kan se er næsten identisk med Q77A. Er der nogle af jer der har erfaringer med de skærme, eller nogle gode input?
#335096
Samsung Q77T har værre reflektionsniveau end de nævnte OLED TV. Både synligt og målbart. Se bl.a. reflektionstest på de to TV her:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled

Det er kun Samsungs allerdyreste modeller, som har et særligt antirefleksfilter, men de matcher ikke OLED på billedkvalitet.

Vi anvender selv OLED TV i moderne, meget oplyste stuemiljøer, og de er meget oplagte til disse scenarier. Det synes jeg ikke du bør bekymre dig om.

Jeg synes det ville være et ekstraordinært dårligt valg at tage Samsung Q70A frem for et nævnte LG OLED TV. Hvis det er fordi du søger noget billigere, så starter 55" 100Hz OLED på 6.500 kroner (Philips OLED705), og det vil ligeledes være et markant bedre TV målt på billedkvalitet og billedoplevelse end Samsung Q70A.
#339096
Jeg er godt nok i vildrede. Er totalt hooked på det super lækre billede OLED giver, og vil meget gerne have Android/Google TV. 65 eller 75". Vi har en lys stue med vinduer (v) på hele venstre side. Til gengæld er sofaen placeret lidt skævt på TV'et, så der er ikke nogen spejl-reflektioner, da kigge-vinklen ender væk fra vinduerne... Spørgsmålet er så om man skal vente på de OLED'er, der kan give mere lys...?
---------------------------------------
v|....... TV............................|
v|........................................|
v|S .....................................|
v|O.....................................|
v|F......................................|
v|A A A...............................|
v|........................................|
v|........................................|
v|........................................|

Vil helst OLED, men hold nu op prisen på LCD, specifikt Sony XR-65X90J er attraktiv; 8990 kr...(!)

Jeg har derfor tre modeller i sigte:

Sony LED XR-65X90J | 8.990 kroner | Lav pris, købsanbefalet af flatpanels, dårlig HDR?
Sony OLED XR-65A80J | 15.990 kroner | Bedre billede end LCD. Dyrt?
Philips 65OLED856 | 12.999 kroner | Bedre billede end LED, OK pris?

Er der nogen, der har nogle pro's and con's? Er OLED'erne 4-6.000 kr. mere værd end SONY LED'en? :)
#339102
Er det gulv til loft vinduer, eller? Det er jo svært at vurdere det før at man får tv'et hjem i stuen at stå. Har selv lige købt en A80J. Har to vinduer lige til venstre for den...ingen problem so far. Men er selvfølgelig nok midt sommer at det for alvor kommer til at stå sin prøve. Min fornemmelse siger mig dog at det ikke bliver det store problem.
Lige nu er prisen på A80J dog lidt høj, da den kunne fåes til 13k til BF. Lige nu er den så vist ikke rigtig på lager nogle steder, hvis man skal vurdere udfra Pricerunner.

Anyway...jeg købte en A80J da jeg er\var nysgerrig på OLED. Kom fra en Sony XF90. Om du vælger det ene eller andet kommer måske lidt an på hvilket materiale du skal se for det meste. Ingen tvivl om at OLED trækker fra når vi snakker 4K HDR, men på almindelig HD\SDR materiale føler jeg at forskellen er noget mindre.
#339106
Netflix og Disney har i hvert fald muligheden for 4K HDR. HBO ved jeg ikke lige med. Ved så heller ikke generelt hvor mange 4K HDR udsendelser de har, men går da ud fra at alle nye Netflix serie er i 4K HDR. Har selv kun Amazon.

Men ja..det giver selvfølgelig en del lys med gulv til loft vinduer. Hvad tv kommer du fra? Og ja, du kan selvfølgelig vente på sådan noget som QD Oled, men der går nok en rum tid inden de kommer ned i en fornuftig pris.
#339113
Har et Philips PUS7272 LED 55", så er sikker på at alle ovenstående vil føles som en opgradering. Lige tjekket rtings (X90J vs A80J), og må sige at OLED billedet virkelig tiltaler mig - det er dét, jeg vil have! Nu er eneste lille bekymring faktisk burn-in, som skulle være en reel og relativt stor risiko på OLED.. Jeg vil have det meget stramt med at betale 15.000 kr for et TV, der skal skiftes hver 3. år... :S
#339120
Tjaah...burn-in er bestemt en risiko, men den er blevet mindre over de seneste generationer af OLED. Og lige når vi snakker Sony, så fornemmer jeg de har den mest agressive dimming logoritme. Jeg kan i hvert fald tydeligt se lysstyrken blive nedsat når jeg ser fodbold, hvilket jo både er godt og skidt. Det godt fordi det jo beskytter skærmen, men også lidt træls at se på engang imellem. Men hvis du ser mest streaming, så slipper du jo for kanallogoer og dermed vil dimming også være væsentlig mindre.
#339462
Jeg kigger også efter Sony a80j eller LG g1.
Jeg er lidt i TV vl hvilken k
Jeg skal vælge, nogle der har feedback?

Sony kan jeg lide fordi der er mange apps man kan hente G1 kan jeg lide fordi der også følger tv arm så man kan hænge op.

Jeg ved ikke med a80j om den nemt kan hænges op.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10