Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#12524
Hej alle

Jeg har efterhånden læst alle forumindlæg igennem som omhandler de to fjernsyn jeg er i tvivl om. Jeg synes dog at nogle modsiger lidt hinanden, eller også har jeg bare misforstået noget.
Situationen er den at jeg har bestilt et Alfaview 42" LCD til 13.500 kr, men efter at have læst forskellige indlæg herinde er jeg blevet i tvivl om det er det rigtige valg og har istedet, på baggrund af rosende ord herindefra kigget på et Panasonic TH-42PV60 til ca 13.000 kr, og til det har jeg et par spørgsmål.

Jeg skal udover at se tv på det, bruge det til at spille Xbox og HD-dvd.
Bemærk at alfaviewet er LCD og panasonic'et er plasma.

Xboxen kan sende 1080p skalering, men kan nogen af disse fjernsyn modtage og udnytte dette?

Skal jeg være bekymret for burn in ved valg af plasme, eller kan dette panasonic efterhånden modstå dette?

Jeg havde opfattelsen af at plasma fjernsyn kunne vise pænere billeder (højere opløsning) end LCD, men er blevet i tvivl efter at have læst nogle indlæg herind.

Hvilket af de to fjernsyn ville generelt I anbefale til formålet xbox360/hd-dvd ? (Hvis I har bedre forslag til samme pris, modtages det også gerne)

Hvad er iøvrigt forskellen mellem panasonics pv45 og pv60 ?

På forhånd tak. Ville være rart at få afklaret inden jeg får fjernsynet leveret og fortrydelsesretten udløber :)

Hilsen Lasse
Af Yonzie
#12855
Kom ned til min lokale Alfaview en aften, så skal jeg vise dig forskellen på LCD og Plasma (det er ret nemt at se).
Læg dertil forskellen fra Alfaviews ældre 848x480 plasma-panel til Panasonics nyeste...

Panasonic skalerer *alt* op til 1080 (hvis det ikke er det i forvejen) og skalerer derefter ned til panelets opløsning (1024x768). Dog kan det ikke acceptere 1080p, kun 1080i.

Burn-in er altid noget at være bekymret for, men det er svært at vurdere for dig når man ikke kender din fjernsynsbrug.
Hvis du "nøjes" med at spille i 2-3 timer af gangen og indmellem spillesessionerne ser almindeligt TV, eller varierer de spil du spiller, så vil der ikke være et problem. Hvis du spiller Halo i 8 timer i træk og ikke bruger TV'et til andet, så er det et problem.

PV45 er forrige generation og det er du ikke interesseret i.
Du kan i øvrigt få 42PV60 til 11.500 hos Tape Connection.
Af lassebech
#13009
Tak for dit svar.

Jeg har i mellemtiden fortrudt mit køb hos Alfaview og i Tapeconnection allerede købt det PV60 du skriver om. Efter gennemlæsning af en masse indlæg på denne side blev jeg enig med mig selv om det nok var det bedste til prisen.
Jeg kan kun sige jeg er ovenud tilfreds med mit køb. Jeg synes jeg har fået rigtig meget for pengene og det kører fint med min xbox360. :)