Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mogensen68
#91
Jeg håber der er nogen, som kan svare på følgende.

Jeg står og vil gerne have en ny projektor og er ved at undersøge markedet. Jeg har ingen fastsat prisramme eller krav, da jeg ikke har så meget styr på projektorer.

Skal man umiddelbart have et lærred med, hvis billedet kan blive projekteret op på en hvid væg? Er det f.eks. unødvendigt at investere i en dyr projektor uden lærred?

Der er forholdvis meget plads, både på væg og i stuen. Så afstanden til billedet kan godt blive nogenlunde stor.

Hvilke kan anbefales og hvad bør jeg være opmærksom på?
Af Perol
#97
Jeg er med på en lytter her. ;)

Jeg tror dog ikke, at jeg selv har erfaringer, som kan hjælpe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#103
Udbuddet af projektorer er stort og prislejerne er mindst ligeså ekstensive.

Hvis du selv har en helt hvid plan væg, burde du i første omgang kunne leve uden et lærred. Det kan altid købes som ekstraudstyr på et senere tidspunkt.

Der er flere faktorer du bør holde øje med når du ser på projektorer som f.eks.
1. Lumens (lysstyrke). Skal være så højt som muligt. Gerne over2K
2. Kontrastforholdet. Ligeledes så højt som muligt og gerne over 1000:1. Dette, kombineret med et højt lumenstal, vil gøre det nemmere at se film selvom lokalet ikke er mørklagt.
3. Indgange. Afhængigt af hvad du kobler i r... af den, skal den måske have et DVI, et HDMI, S-VHS eller bare en VGA indgang. Hvis du skal se TV på den kræver det også en ekstern tuner.
4. Vær opmærksom på at lampen har en definit levetid på nogle få tusinde timer, hvorefter den bør skiftes.
5. Støj! Hvad kan du leve med - dette afhænger til en hvis grad også af hvad den skal bruges til. Til ren filmbrug med høj lyd, er det måske ikke så vigtigt at den er HELT lydløs.

Tænk lidt over disse ting.
Af Mogensen68
#106
Det er ikke til Tv, så en tunerdel behøver jeg ikke. Det vil primært være til filmbrug :p

Mange tak for vejviseren, nu har jeg hvert fald nogle ting at gå efter. Men som udgangspunkt, er der så ikke også forskel på de forskellige teknologier og er der nogen at foretrække frem for andre? Ja, jeg ved det ikke, som sagt har jeg meget lidt indsigt i markedet for projektors.

Er der eksempelvis nogle projektorer, hvor lampen holder længere og hvad koster en lampe typisk?

Hvis der er nogen erfaringer med specifikke modeller, så er de meget velkomne. Så kan jeg også tjekke lidt op på dem.

Jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal gå ud og give, det er meget svært synes jeg. Hvis vi i første omgang lader det forblive usagt, kan man så nogenlunde indkredse det? Eller er det for svært?
Hvert fald indenfor en almindelig forbrugers rimelige grænser. Ligesom hvis man skulle ud og have en ny 30-40 tommer faldskærm fra en mærkeproducent. - cirka. ;)
Af Mogensen68
#285
Super. Mange tak til jer begge.

Jeg må i gang med at læse.