Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#135239
Hej folkens :)

Jeg har forudbestilt Panasonic VT30, men jeg er efter megen læsen på nettet blevet meget i tvivl. Det der 50 hz problem, synes jeg godt nok det lyder som et KÆMPE problem. Jeg elsker Formel 1 og se en del sport, så det er vigtig at den klare den opgave godt.

Hvor stort er det her 50 hz problem når man ser normal tv-udsendelser, herunder sport? Der er ikke ret mange danskere som brokker sig over det her problem men masser på den engelske side Avforums. Så PLEASE folkens, vær ærlig :)

De første tests af Pana GT30 tyder på at problemet ikke er blevet løst! Til de af jer som har et af pana's 2010 modeller vil I ikke være søde at fortælle om jeres erfaring?

Jeg har får tænkt på at købe Samsung UE46D7005 men pga. clouding valgte jeg at forudbestille VT30! Men med 50 hz problemet er jeg blevet meget i tvivl om jeg skal vælge Samsung D7005?

På forhånd tak :)

Vh Martin
Af Rene
#135241
mener at vt30 er 600hz :) det kan du læse om her på flatpanels
Af xcardman
#135242
den kan udmærket vise 50hz
men som jeg har forstået skulle dens sortniveau vairere med 50 og 60 hz
ikke noget jeg mener der er kritisk
tro mig, så var der skrevet side op og side ned her på siden

glem de 600 hz

tror mig en vt30 bliver den bedste skærm du kan få igen i år
den er både bedre til 2D og 3D, end den samsung du har kig på
udfra dem som har set den, er den bedre end vt20
så bare vent til du kan få en vt30
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#135244
Her er svaret fra Panasonic da vi spurgte dem
Er 50Hz problematikken på 3D modellerne blevet løst på de kommende modeller?
Er banding blevet reduceret på de kommende modeller? Da V20/VT20 efter min mening døjer mere med banding end f.eks. V10!
Bliver det muligt med begrænset websurfing i stil med de kommende modeller fra Samsung og Sony?
Hvad med streaming af film på de danske modeller f.eks. fra YouSee?
Er menuen blevet ændret så det er lettere at kalibrere? Vil man f.eks. justere hvidbalance fylder menuen det meste af billedet! /Morten

Panasonic siger, at EU modellerne understøtter alle EU-frekvenser. Ellers kan Panasonic ikke kommentere på 50 Hz-problematikken.
Vi må tjekke mht. banding, når vi tester. Der er ingen browser, men en åben App platform.
Mht. YouSee kan Panasonic ikke kommentere, men det nævnes, at der arbejdes på flere ting i Norden.
Mht. Kalibrering, så er der nye muligheder, og ISFcc muligheder. Se blandt andet artiklen omkring kalibrering på VT30. I 3D kalibreringsmenuen er der nu også indstillinger for både primært og sekundære farver. VT30 understøtter 10p gamma kontrol.
Af wcc
#135251
håber ikke de nye modeller har det problem.
Af mart198i
#135253
Tak for jeres svar, men prøv lige at læse det her. Kommer fra Avforums besøg på Panasonics fladskærm produktion i Japan.

"While we are still on the subject of the Plasma screens we get that side by side demo of a 2010 G20 and a 2011 VT30 in the same room showing 50Hz material to answer the question I asked earlier. There seems to have been a breakdown in communications of the issue with Japan because the demo we are shown (using terrible compressed football footage from an England game) is to highlight the ball movement using the new mid IFC setting. This is completely the wrong area of the screen where the problems exist, so I politely go and stand with one of the German technical managers and an engineer and again politely point out the exact problem, switching off IFC to highlight it. I pointed out the pitch line and player outline break up seen on the fast moving pan, a problem seen on all such material, whether HD or SD at 50Hz. Indeed, we went to great lengths in the 65-inch VT20 review to highlight and examine the issue which only appears this bad with 50Hz material and I have been living with a VT20 for the last 7 months and have looked at it carefully on all different types of material. Having pointed out what the issue was I was extremely encouraged that after a few discussions in Japanese between the team I am approached again and told it will be investigated. I also politely pointed out that it is not an issue with competitors plasma screens and also pointed out our research so far. I don’t know if it will get fixed, if it’s a hardware or software issue and if any fix will be done quickly. But I now know that they are fully aware of what it is.

Did the 2011 VT30 have the issue? Yes it did and while it was slightly improved in looks over the G20 next to it; it will still be noticeable to viewers. Even IFC mid did not get rid of the effect in any effective way so I wait to see the production models when we get them for review to see if it is there. I also keep my fingers crossed that they do find a solution to the problem, because if they did fix these small issues we could very well be looking at the new reference TV.(thats providing the usual testing was ok)."

http://www.avforums.com/forums/forum-ne ... rence.html

Det finder jeg lidt forudroligende!
Af mart198i
#135369
Seriøst er det slet ikke nogle Pana GT-,VT20 brugere som vil fortælle om deres erfaring med 50 hz på normalt tv kiggeri?

Ved problemet findes, da det står side op og side ned på Avforums!

Please?
Af BrianH
#135375
mart198i skrev:Seriøst er det slet ikke nogle Pana GT-,VT20 brugere som vil fortælle om deres erfaring med 50 hz på normalt tv kiggeri?

Ved problemet findes, da det står side op og side ned på Avforums!

Please?

Jeg er slet ikke sikker på jeg forstår dit problem (bortset fra det at du har søgt internettet tyndt efter problemer med dit kommende tv).

Hvad er 50Hz problemet, og hvad har det med formel 1 at gøre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#135377
Det står vel ret klart i det indlæg du henviser til. Hvorfor er du så opsat på at finde fejl ved det TV du snart får ind af døren? Var det ikke mere oplagt blot at se på det når det kom frem? Du kan ikke gøre hverken fra eller til selv.
Af mart198i
#135380
Det med Formel 1 har jeg fået svar på :)

Den eneste grund til at jeg er meget opsat på det er, at jeg synes det vil være vildt træls at købe et tv til over 15k hvis det har en så "simpel" fejl! Jeg synes bare det er underligt at næsten ingen i DK ser fejlen, når folk fra England ser det!? :s.
Og grunden er også at jeg har kigget på Samsung D7005 og så var det bare at hvis jeg kunne finde lidt info i DK om problemet, så kunne jeg nå at ændre mit køb, så jeg ikke behøves at sende tv'et tilbage, hvis og kun hvis jeg ser fejlen og på den måde spare lidt penge :) Penge hænger jo desværre ikke på træerne :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#135381
Men hvor er det du forventer at få input fra? Du står jo selv i kø efter at få VT30, så der er ikke overvældende mange, der har skærmen endnu.
Af mart198i
#135382
BrianH skrev:
mart198i skrev:Seriøst er det slet ikke nogle Pana GT-,VT20 brugere som vil fortælle om deres erfaring med 50 hz på normalt tv kiggeri?

Ved problemet findes, da det står side op og side ned på Avforums!

Please?

Jeg er slet ikke sikker på jeg forstår dit problem (bortset fra det at du har søgt internettet tyndt efter problemer med dit kommende tv).

Hvad er 50Hz problemet, og hvad har det med formel 1 at gøre?
50 hz problemet, er når man fx. ser en fodboldkamp og kameraet panorere hen over banen og passer midter linjen, sker fejlen. Nemlig at midter linjen bliver dobbelt, der kommer altså 2 midter linjer Den rigtige og den fejl som skærmen laver!
Håber det hjalp lidt?:D Men nu skal jeg nok lade værd med at genere jer mere med mit problem :) Jeg vil bare gerne vælge det rigtige fjernsyn :)
Af mart198i
#135384
yakken skrev:Men hvor er det du forventer at få input fra? Du står jo selv i kø efter at få VT30, så der er ikke overvældende mange, der har skærmen endnu.
Problemet er også på VT20! Ihvertfald i England!
Af BrianH
#135386
Lad være med at købe det. Du vil lede efter fejlen lige til du har overbevist dig selv om at du kan se den, og så vil du returnere tv'et.

Det er ligesom folk med spejlreflekskameraer der laver 117 forskellige opstillinger de tager billeder af, lige til de finder ud af, at på 34.4 cm afstand er deres nye kamera 0.4 mm ude af fokus...