Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Katrineh
#957
Hej

Vi har kig på denne skærm :

Atec 42" TFT LCD-TV Model AV420W-BEP-11

Er der nogen der kender den og kan sige noget godt/dårligt om den ?

Vi leder efter en stor skærm, helst 42" til stuen, med lang levetid (vi har droppet Plasma da den så kun vil holde ca. 3-4 år).

Hvor meget betydning har det ved en LCD skærm om den har 8 ms eller f.eks. 16 ms. Vil det være helt umuligt at "se en fodboldkamp" på et tv med 16 ms. ?

Vi ser både tv via computeren men også alm. tv selvfølgelig.

Er den god at spille Generals på vil det også være ganske tilfredsstillende ;) .
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#967
Det er denne skærm går jeg ud fra :)

http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=155672

Er der en speciel grund til at du er faldet over lige præcis den model, har du f.eks. set den i virkeligheden? Jeg hentyder ikke til noget specielt, det var bare mere om du var blevet interesseret i skærmen efter et kig på hifipriser.dk eller efter du havde set den i en butik.

Skærmen er højest sandsynligt baseret på et S-IPS panel (ifølge specifikationerne) og de 16 ms vil derfor betyde, at skærmen reelt set er hurtigere end andre paneltyper med en angivet responstid på 16 ms. Der er forskel på de 8 ms skærme og de 16 ms skærme, som i øjeblikket er på markedet, men ikke så meget som tallet angiver. Der kommer sig blandt andet af, at ved mange af de nye 8 og 6 ms LCD-TV bruges en lidt anden målemetode.
Til praktisk brug, så er det lidt svært at sige om i bemærker det i eksempelvis fodboldkampe eller ej. Det er meget individuelt og det varierer også fra skærm til skærm. Hvis den ligger på niveau med billedmæssige ligemænd, er det dog ikke et stort problem.

Jeg har aldrig set skærmen i virkeligheden, så jeg ønsker ikke at gå så meget ind i det, men jeg snakkede tidligere med en bruger, som havde købt et produkt fra Atec i deres monitor serie og han var ganske begejstret for designet.

Angående computerbrug, så vil problemet nok primært ligge i skrivebordsfremvisning. Hvis det er til film og spil kan man forvente lidt dårligere kvalitet end en monitor da Tv'et med ret stor sandsynlighed ikke vil kunne modtage signalet i den helt rigtige opløsning.
Det svarer lidt til, at man kører sine spil i lavere opløsning på en LCD monitor. Det giver ikke uspillelige momenter, men hvis man derimod prøver på skrivebordet, hvor man har tekst, så er det ret tydeligt.

Men jeg ville aldrig selv lægge så mange penge hos en forhandler, hvis jeg ikke havde en tillid og havde set Tv'et i virkeligheden. Man kan selvfølgelig benytte sig af sine 14 dages returret, men det skaber selvfølgelig også lidt besvær for begge parter.
Hvis du har mulighed for at tage ud og se det, vil jeg derfor på det kraftigste anbefale dig at gøre det.
Af Katrineh
#974
Tak for svar Rasmus :)

Ja - det er lige præcis den model og den har fanget min interesse ud fra hifipriser.dk - jeg har ikke set den IRL. Specs og pris er ret attraktive og tilbagelevering er nem hvis vi vælger pc-netto.

MEN: vi var ude og kigge LCD skærme igen i går og blev ret begejstrede for Samsungs LE40M61B http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=158312 -prisen er dog i overkanten af hvad vi har lyst til at betale.
I Fona stod der at det var LE40M51B og forhandleren gav os ret i at det var et 51 (ret kritisabelt af en sælger). Hjemme igen fandt vi ud af at det var 61'eren......

Vi så dog også senere i Elgiganten nogle LCD hvor øjnene blev trætte af at se på det (bla. Sony's 42") og så svingede vi over mod plasma igen :( . To forhandlere sagde at der ikke var stor forskel i levetiden på dem og det er primært derfor vi havde valgt at kigge på LCD.

Vores rent faktiske behov peger på et plasma ...

Så vi stod ved udgangspunktet sidst på dagen og var igen i tvivl :o .

Så vi overvejer IGEN Alfaviews plasma 42" Deluxe HD - fine specs, perfekt design og god pris, men det kan man ikke vurdere ordentligt hos Alfaview (Find Nemo tricket).

Jeg ser også at Zitech tilbyder nøjagtig samme plasmaskærm - bare hvor der står Zitech på !. Og der kan vi spare 1500,- ift. Alfaview.

Er der andre der har bemærket ligheden ? ;)

Her er links til begge :

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157069

http://www.alfaview.dk/oplev/produkter/deluxe/42hd/

Tilføjelse:

Amitech har OGSÃ… samme skærm ;)
http://www.midtdata.dk/asp/index1600.as ... fromgo=yes&
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#987
Ja der findes mange skærme baseret på samme hardware. Det er også den betragtning, som ligger til grund for LCD panelsøgefunktionen her på siden. Hvis to forskellige computerskærme er baseret på samme panel, kan de også have mange af de karakteristiske træk.

Det er klart at der kan være forskel, og der er endnu større forskel på forskellige Tv, men der er alligevel mange ting, som kan fastsættes. Nu ved jeg ikke om du kan huske det, men LE40M61B har ret gode betragtningsvinkler. Det kan man allerede afgøre forholdsvis nemt på forhånd ved at kende til panelet.
Hvis du kan se pointen?

Men jeg giver dig ret i, at LE40M61B virker som et super godt bud.

Var det Sonys 42 tommer 42LX1? I så fald er det også en ældre model og de nye 40 tommer skærme er langt mere interessante.

Angående trætheden i øjnene, så er det ikke en generel ting for LCD skærme, men jeg kender godt problematikken. Mens det oftest hænger sammen med en for intens lysstyrke, og er således et indstillingsspørgsmål, kan det også hænge sammen med den videonoise, som der kan være i billedet og den er der desværre ikke så meget at gøre ved. Det kan også skyldes coatingen, altså det yderste lag på LCD skærmen, som skal forhindre refleksioner i overfladen.
Men det er dog, som sagt, ikke noget der binder sig til LCD teknologien generelt.

Jeg tænkte lidt på; hvor skal I have jeres nye Tv stående? Jeg har regnet ud, at det højest sandsynligt er i stuen, men er det i et rum med en kraftig belysning, skal det stå i direkte modlys fra et vindue osv.?
Så vi overvejer IGEN Alfaviews plasma 42" Deluxe HD - fine specs, perfekt design og god pris, men det kan man ikke vurdere ordentligt hos Alfaview (Find Nemo tricket).
Ja sådan er det desværre. Jeg har desværre ikke selv set så mange af deres Tv og kan derfor ikke vurdere kvaliteten. Jeg ville have været inde i deres nye butik, da den åbnede her for nogle dage siden, men jeg har ikke nået det endnu. :((
Af Katrineh
#999
Hej Rasmus

Jeg kan ikke huske modelnavnet på 42" Sony'en :(( - men lyst til at købe det fik vi ikke.

Ja Tv'et skal stå i vores meget oplyste stue - 3 meter overfor har vi 3 store vinduer ;) . Vi har taget forholdsregler så solen ikke står lige ind, men lidt kommer der jo altid. Vi har pt. metalpersienner, men udskifter sikkert til hvide mørklægningsgardiner.

LE40M61B har rigtig gode betragtningsvinkler må man sige og det så godt ud. Vi så endda sportnyhederne incl. fodbold og ishockey på det. Ret optimalt !. Og det virkede ikke så hårdt for øjnene...

-men det er fristende at prøve at få Alfaview'en hjem :) .
Det KAN jo tilbageleveres...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1003
men det er fristende at prøve at få Alfaview'en hjem .
Det KAN jo tilbageleveres...
Det kan det jo :)

Grunden til at jeg spurgte mht. til jeres stue, var mest for at vurdere lysforholdene. I en meget oplyst stue, kan kontrasten på en LCD skærm godt virke en del bedre, hvor det er modsat, hvis skærmen f.eks. står i en ret mørk stue eller et decideret Tv rum.

Det hænger blandt andet sammen med hvor modtagelige de er overfor udefrakommende lys.
Det er ikke nødvendigvis et problem, men hvis man har set en imponerende demonstration af et Tv i en butik, så kan man blot tage betragtningerne med i overvejelsen.

Men ellers så synes jeg da I skal prøve det AlfaView og så lige melde tilbage om det. Det kan jo være det er det rigtige Tv for jer :)

Eller også er der jjo gode bud som Samsung LE-40M51B og Sony KLV V40A10E, om end prisen så også er lidt høj og hvis LE-40M61B blev for dyr, kan det også godt være disse to bliver lidt for dyre.
Af Katrineh
#1015
Nu er både gemalen og jeg enige om at designet på Samsungs LE-40M51B er direkte grimt :) . Hvis det bliver Samsung'en bliver det 61'eren, betaler gerne det ekstra for et flottere design . Og dens str. på 40" er nok mere korrekt end et 42" idet vi kun har knap 3 meter fra sofaen til skærmen, men vi vil dog også godt have lidt "størrelse" nu vi ER i gang med investere ;) .

Vi prøver nok Alfaview'en og lever den ikke op til vores ret så høje forventninger er Samsung's 61'er nok det bedste bud til prisen.

Tak for tilbagemeldinger !

Skal nok skrive om Alfa'en ;) .
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1016
Jeg gælder mig til at høre tilbagemeldingen ;)
Nu er både gemalen og jeg enige om at designet på Samsungs LE-40M51B er direkte grimt
Ej, I må da lige genoverveje den betragtning :D

Smag og behag er og bliver vist en individuel ting :)
Af Katrineh
#1018
:) - ja smag og behag er forskellig.
Af Katrineh
#1410
Hej igen

Vi bestilte et Alfaview "42 Plasma Deluxe HD og de sagde at det var det sidste i Danmark på det tidspunkt og det blev leveret med fragtmand 2 timer senere - TOP service.

Vi har nu haft det i snart 14 dage og vi er begge stadig vildt imponerede !

Det er MEGET bedre end vi havde forventet. Det eneste plasma der kommer op på siden er Pioneers "43. Og den koster mindst 10.000 mere.

Selvom du sætter dig 2 meter fra det ser det rigtig godt ud. Streamers fra internettet klarer den SUPER, DVD-film SUPER og alm. surfing på internet ser brandgodt ud.

Alm. tv er virkelig godt og jeg savner absolut ikke mit gamle billedrørs-tv ;) .

Vores stue er iøvrigt meget lys, vi har vinduer på hele modsatte væg og pt. ingen gardiner pga. maleren maler vinduer.

Selv kanaler som Animal Planet og Discovery ser nogenlunde ok ud. Og vores tvsignal er ikke det bedste herhjemme.

Dem der kritiserer dette tv, vil jeg påstå aldrig har set det "hjemme i stuen". Vi kender allerede mindst en der skal ud at have samme tv efter at ha' set det i funktion hos os.

Så 10 stjerner af 10 mulige (den sidste stjerne er pga. den lave pris).

Nu er udfordringen så at få et ligeså godt billede via det mediacenter vi er ved at konfigurere. Og jeg glæder mig til vi får den Yamaha YSP1000 vi har bestilt :) .
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1412
Rigtig lækkert med en tilbagemelding.

Det lyder jo meget positivt og så blev jeres søgen på et nyt Tv jo heller ikke så lang endda.

Tillykke med det :)
Af Stente
#1730
Hejsa katrineh

Vil egentlig bare lige sige tak, for din anmeldelse omkring jeres Alfaview TV. Jeg har selv gået og kigget meget på det og har også set de nu har kommet med et HD ready plasma TV - ser ens ud, bortset fra logo. Jeg har fået et godt tilbud på det, til 17.000 og må indrømme, at efter dine rosene ord om det, er blevet mere sikker på, at det bliver det næste billed til lejligheden :).
Af Katrineh
#1735
Hejsa

Vi er stadig meget glade og tilfredse for vores :) .

Det ER iøvrigt HD Ready det vi har ;) .

Du vil ikke blive skuffet !
Af kirneh
#1756
Stente skrev:Hejsa katrineh

Vil egentlig bare lige sige tak, for din anmeldelse omkring jeres Alfaview TV. Jeg har selv gået og kigget meget på det og har også set de nu har kommet med et HD ready plasma TV - ser ens ud, bortset fra logo. Jeg har fået et godt tilbud på det, til 17.000 og må indrømme, at efter dine rosene ord om det, er blevet mere sikker på, at det bliver det næste billed til lejligheden :).
Du skal blot huske på at selvom Alfaviews 42 tommer plasma (også den nye) er HD ready har den kun en opløsning på 1024*768. Så når du kommer til at vise 720p på skærmen som jo har 1280 i den vandrette opløsning kommer du til at miste ca 25% data.

Billedet kan jo være pænt nok. Jeg ville bare ikke købe en skærm der ikke kunne vise fuld 720p opløsning.