Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kristian
#784
Du skal helt klart købe Panasonic 32LX52 (ikke 50)
Jeg har netop købt hele 3 stk. til venner, sammen med min plasma og fik selvfølgelig en kanon pris.. hvis du er god kan du få det til ca. 13000,- det er et røverkøb i mine øjne...

Hvis du ikke kan finde det til den rigtige pris, skriver du bare igen så skal jeg nok hjælpe....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#785
Segmentet for 32 tommer LCD skærme er ret langt, så det er ikke her de største forbedringer skal ses indenfor den kommende tid.
Der er selvfølgelig plads til meget, men lige i øjeblikket kæmper LCD producenterne med skærme over 40 tommer.

Sonys nye BRAVIA serie er der lidt blandende meninger om. Mens S modellerne generelt ikke får så meget ros, er der mange, som er begejstret for V modellerne. Det er naturligvis også lidt dyrere, men kvalitet og pris hænger jo også tit sammen.

Over nettet kan det lade sig gøre at få V modellen i 32 tommer for under 15 tusind: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=153427

Men som du kan se er der stadig lidt ventetid og produktet er jo også ret nyt på markedet.

JVC LT-32S60 er også et godt bud. Den udmærker sig også i JVCs D.I.S.T. system, som er en god feature til at tilpasse almindelige standardopløsningssignaler og interlaced signaler til skærmens panel.

Panasonic modellen, som Kristian nævner, kan også være et udmærket bud.

For lige at tage lidt flere skærme med i betragtningen, så synes jeg også du kan se nærmere på f.eks. Samsung LE-32M51B. Den får meget ros og er blandt andet også god til at gengive almindelige Tv signaler. Højttalerne sidder også under skærmen og så synes jeg personligt at den er helt utrolig flot.

Mht. Selector så er jeg ikke så meget inde i det, men erfaringsmæssigt ved jeg, at billedet er betydeligt bedre end på de almindelige signaler, og det giver specielt forbedringer på de fladskærme, som ikke håndterer analoge signaler så godt. Det kan ikke sammenlignes med HD signaler, men det er blot digitale signaler. Altså signaler i samme opløsning, som de nuværende analoge, bare uden en del kvalitetstab. Først når vi får deciderede HD kanaler, begynder vi at snakke om HD.

[quote]Jeg så et andet sted her på sitet, at â€
Af Rtorp
#790
Tak for jeres hurtige svar. :) Kristian: Jeg har prøvet at søge lidt på Panasonic TX-32LX52F. På Hifi-priser kan jeg ikke finde den. Ved du hvori forskellen er fra 32LX50F som du positivt "fravælger" ? Kan man forhandle om priserne på Fladskærme (lettere end på andre varer)?

Vedr. Samsung LE-32R52B. I Datatid, september er den model også testet (som det JVC jeg nævnte højere oppe). Modellen får i testen ikke meget ros. "Grynet og pixeleret billed man hurtigt bliver træt af at se film og sport på". "Lyden er lidt under middel" (er lyden generelt problem (pga. det smalle kabinet))? Modellen får 3 stjerne ud af 7. Panasonic (LX52F) får 5 stjerner. JVC får 6 ud af 7.

Hvis jeg slår op på Samsungs website, findes der flere 32" som alle ser nyere ud. Eksempelvis 32M51B, 32M61B, 32R51B og 32T51B. De har altså både nogle der hedder M, R og T ligesom de skifter nr 52/61. Kender I til forskellene ?

Mon man kan bruge Datatids test til noget. Findes der websites der tester Fladskærme ? Har I evt link?
:o

Ved I om de her omtalte modeller har 2 tunere og om det i det hele taget er noget man skal gå efter. Og et sidste spørgsmål: Har det nogen praktisk betydning om hukommelsen til tekstTV er på 250 sider eller 2000 ?
Af Kristian
#791
Der er stor forskel på den nye model 52 og den gamle 50 bla. contrast ratio nu 1000:1, HDMI indgang mm. check http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu ... index.html

32LX500 er dyrer men eneste forskel jeg kan se er at den også har en SD-kort læser indbygget mener merprisen er ca. 2K

Og ja man kan handle meget om prisen..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#792
Jeg fandt 32LX52F på hifipriser i går, men den ser ud til at være forsvundet nu. :((

Personligt lægger jeg aldrig noget i mange blades anmeldelser af flere grunde. Jeg undgår også så vidt muligt selv at læse dem for ikke at blive forudindtaget.
Dels har de ikke ordentligt reference- og testudstyr, og jeg synes ofte de er meget overfladiske, dels så er de indirekte eller direkte finansieret af producenter, som udlåner dem ting. Det er ikke nødvendigvis tilfældet for enhver skærmvinder, men de er jo økonomisk bundet på en lidt anden måde end uafhængige testere. Det er såmænd ikke blot et postulat, men jeg har fået det bekræftet af flere.

Der vil snart komme tests af deciderede Tv her på Flatpanels.dk, således at der udvides i forhold til computermonitors. Af samme grund er der også lanceret de to nye Tv sektioner.
Ellers leveres der tests af flere produkter her:
http://www.dinside.no/okonomi/hjemmekino/flattv-test/
og her:
http://graphics.tomshardware.com/display/index.html

Da jeg selv arbejdede i en af de store elektronikkæder, var vi også ved begyndelsen på mange fladskærme og udviklingen. Det er klart, at kvaliteten er blevet langt bedre efterhånden og konkurrencen hårdere, men dengang kunne man let forhandle lidt om prisen. Selvfølgelig ikke på de billigste produkter, men på de lidt dyrere.

Samsungs R51 serie har jeg set flere gange og personligt synes jeg de er rigtig gode skærme til prisen.
De andre modeller du ser på deres side er til dels ens, men nogle af dem er anderledes. R41 modellerne er de samme som R51, blot med ændret design. Og det samme er, så vidt jeg husker, tilfældet for M modellerne.
61 serien er Samsungs nye Tv, hvor 40 tommeren blandt andet har vundet EISAs Award for det bedste LCD-TV 2005/2006 - det er en award som producenterne selv ligger en hel del i.

Samsung skærmene har hvert fald ikke 2 tunere, ej heller har Sonys BRAVIA serie.
Om man bør gå efter det eller ej kommer lidt an på ens krav. Men for mit vedkommende skulle det ikke være den afgørende faktor for valget. Tekst-tv hukommelsen er selvfølgelig kærkommen, hvis du bruger det meget, eksempelvis til tv-programmer, nyheder, vejret osv., men ellers ser jeg intet problem i en mindre hukommelse. Der vil højest være lidt ventetid.
Af Rtorp
#898
Rasmus-> Du nævner et sted at der kommer en del nye modeller i det nye år det kunne være interessant at vente på. Hvilke er det ? Og kender vi en nærmere intro dato/md ? :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#903
Der er så mange, at jeg knap nok kan rumme dem i hovedet og nævne få. Mange af dem har selvfølgelig heller ikke fået modenumre endnu, men panlerne og teknologierne er afsløret.

Man kan altid vente. Det eneste råd jeg næsten kan give er, at vente hvis du har tid. Hvis du vil have et nyt Tv nu, så køb det. Hvis du alligevel ikke skal have et nyt Tv nu, men bare fristes til at bruge dine surt optjente penge, så kan du jo bide det lidt i dig igen.
På anden måde ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal sige det. Jeg vil hvert fald ikke være den person, som bliver ved med at sige; "vent et par måneder" aht. nye Tv eller "ulven kommer" mht. nuværende Tv.

Med der kommer både nye S-IPS paneler blandt andet med brugen af LEDs. Det gælder også for S-PVA panelerne, men der har ikke været lige så mange forlydender om dem endnu.
Sharp vil begynde at satse langt mere på Tv markedet og på den måde kan vi måske også se flere skærme baseret på deres ASV paneler.

Dato vil jeg lade froblive usagt, men hvis det skal præciseres så er det første eller andet kvartal af 2006. Derefter kommer der naturligvis også nye skærme, men det er i denne første del af 2006, hvor vi ser et boom i HDTV og skærme med 1920x1080 opløsningen.

Men ellers så er mit bedste bud at følge med i nyhederne her på siden. Der skal jeg nok skrive, hvad der kommer og omtale nye teknologier. Der er blandt andet meget fokus på LEDs i sammenhæng med LCD lige i øjeblikket og hvis du er interesseret i at følge med og sætte dig lidt ind i markedet, så er det hvert fald yderst relevant. F.eks. også den nyhed, som der er på forsiden i dag:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&
Af Rtorp
#1441
Hej igen,
Jeg har nu gået og ventet på Samsung 32m61 var prissat "rigtigt". Den kan jo pt. kun købes hos få butikker. Men jeg tror at tiden er ved at være der.

Så sker der imidlertid det at jeg på computercity.dk ser at de sælger JVC 32s60 for kr. 11.999. Så pludselig er jeg kommet i vildrede. Den har ellers kostet ca. 15 K.

Er der nogen der kan fortælle mig om Samsungen er merprisen værd ifh JVCén?

På forhånd tak.
Af Rtorp
#1462
Der opstod lige et spørgsmål til her i nattens løb. :o

Er der nogen der har set fodbold på en af disse skærme (nævnt i ovenstående indlæg)? Har ikke set megen bold på fladskærme, men de gange jeg har set det har det ikke været godt. :(( Græsset fremstod nærmest bare som en stor grøn plamage (lidt overdrevet for forståelsens skyld). Det har måske været et analogsignal hvor jeg tænker at købe en Selector til mit KabelTV. Men jeg håber virkelig at det giver en forskel. :)

Er der nogen der har erfaringer hermed ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1479
Jeg har erfaringer med fodboldgengivelse med og uden selector og kan sige så meget. at der er en ret stor forskel rent billedmæssigt. Du skal blot være opmærksom på, at f.eks. TV3 udsender ofte deres fodboldudsendelser i ret dårlig kvalitet og det kan så også være en af årsager. TV2 og DR1 fejler ikke noget, men generelt set er Viasat jo også lidt sådan...

Angående tanken omkring JVC'en og Samsungen, så tror jeg det er svært at afgøre helt konkret. Der er en del faktorer, mange af dem individuelle, som gør udfaldet for personen der skal købe det. Personligt ville jeg nok stadig hælde til Samsung skærmen. :)