Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#368395
Jeg har længe kigget på 98" til min kommende "hjemmebio", den er dog ikke færdig endnu da renovering stadig er i gang og der går nok 1-2 måneder.

Lige nu har Elgiganten tilbud på 98" TCL MQLED85 til 17000kr som er det billigste det nogensinde har været (også i deres tilsvarende modelnavne). Tilbuddet slutter dog i morgen, så skal til at have bestemt mig.

Samtidig er de nye modeller jo på vej ud og de kan allerede købes på Amazon.de fx 98" C7K til 3000 eur / 22400kr hvilket også virker billigt når det er opstartspris (plejer de ikke at falde relativt hurtigt?) kan dog ikke få shipping fra amazon til dk på denne vare, men kan fixe noget med at sende til en jeg kender i tyskland som kan tage med op, hvilket dog er relativt besværligt og vil være ret træls mht evt. reklamation/garantisag. Elgiganten kan jeg købe onsite forsikring til 1200kr hvilket jo også er ret dejligt på et tv i den størrelse. Men da jeg ikke skal bruge det før om evt. 2 måneder, er jeg jo lidt bange for det bare står og samler støv mens de nye modeller lanceres herhjemme og/eller de gamle sættes endnu yderligere ned. Hvad ville i gøre?
#368396
Puha…mange ukendte parametre her (bl.a. svært at tyde, hvad eller hvorfor du eventuelt ville vente på nyere modeller - er det pris, tv’ets kvalitet, osv., der gør, at du spørger til råds :) ), så svært at give entydige og klare svar eller råd.

Men én mulighed er i hvert fald, at melde sig ind i Elgigantens kundeklub. Så har du 50 dages returret på en uåbnet vare - dvs. ender du inden for 50 dage med at vurdere, at en nyere model er merprisen værd eller finder et bedre tilbud i perioden, kan du bare returnere. Og indtil da har du udnyttet det tilbud, der lige nu er aktuelt og attraktivt for dit behov. (Du kan lægge et par dage ekstra til, hvis du laver dit køb, men først afhenter det nogle dage senere - en aftale jeg selv har lavet i Elgiganten et par gange af praktiske årsager)

Ender du med at beholde tv og tilbud, har du stadigvæk 22 måneder tilbage af den altid gældende 2 års reklamationsret, skulle der være fejl på dit køb. Det, du mister, ved sådan en løsning, er de 14 dages fulde returet i tilfælde af fejl.

Det er således måske ikke en ideel løsning - men det er jo netop case’n, at situationen ikke er ideel :) Men det er i hvert fald en potentiel løsning, i din specifikke case, hvor du gerne vil udnytte det aktuelle tilbud men ikke kan benytte tv’et day one - og også liiiige, fornemmer jeg, gerne vil se priser på nyere modeller an :)
#368397
Tabula Rasa skrev: 26. apr 2025, 09:53 Puha…mange ukendte parametre her (bl.a. svært at tyde, hvad eller hvorfor du eventuelt ville vente på nyere modeller - er det pris, tv’ets kvalitet, osv., der gør, at du spørger til råds :) ), så svært at give entydige og klare svar eller råd.

Men én mulighed er i hvert fald, at melde sig ind i Elgigantens kundeklub. Så har du 50 dages returret på en uåbnet vare - dvs. ender du inden for 50 dage med at vurdere, at en nyere model er merprisen værd eller finder et bedre tilbud i perioden, kan du bare returnere. Og indtil da har du udnyttet det tilbud, der lige nu er aktuelt og attraktivt for dit behov. (Du kan lægge et par dage ekstra til, hvis du laver dit køb, men først afhenter det nogle dage senere - en aftale jeg selv har lavet i Elgiganten et par gange af praktiske årsager)

Ender du med at beholde tv og tilbud, har du stadigvæk 22 måneder tilbage af den altid gældende 2 års reklamationsret, skulle der være fejl på dit køb. Det, du mister, ved sådan en løsning, er de 14 dages fulde returet i tilfælde af fejl.

Det er således måske ikke en ideel løsning - men det er jo netop case’n, at situationen ikke er ideel :) Men det er i hvert fald en potentiel løsning, i din specifikke case, hvor du gerne vil udnytte det aktuelle tilbud men ikke kan benytte tv’et day one - og også liiiige, fornemmer jeg, gerne vil se priser på nyere modeller an :)
Tak jeg er allerede "klubmedlem" men vidst faktisk ikke det med de 50 dage, det kunne jo være ret relevant :-)

Der står dog herinde https://www.elgiganten.dk/kundeservice/ ... elgiganten - *Ved fjernsalg gælder i tillæg den 14 dages lovpligtige returret - betyder det at man ikke har 50 dage hvis jeg bestiller det på nettet med levering så?

Jeg har i forvejen et 65 TCL C805 (lillebror til MQLED85) og vil i princippet være fint tilfreds med MQLED85 tænker jeg. Dog ville jeg også ærge mig over hvis fx C7k ligepludselig kort efter lancering kommer på tilbud til samme eller måske lavere, nu lanceringsprisen kun er 23000. Det er der naturligvis ingen som ved, men primært derfor jeg er lidt tilbageholdende.
#368398
LowDog skrev: 26. apr 2025, 10:47
Tabula Rasa skrev: 26. apr 2025, 09:53 Puha…mange ukendte parametre her (bl.a. svært at tyde, hvad eller hvorfor du eventuelt ville vente på nyere modeller - er det pris, tv’ets kvalitet, osv., der gør, at du spørger til råds :) ), så svært at give entydige og klare svar eller råd.

Men én mulighed er i hvert fald, at melde sig ind i Elgigantens kundeklub. Så har du 50 dages returret på en uåbnet vare - dvs. ender du inden for 50 dage med at vurdere, at en nyere model er merprisen værd eller finder et bedre tilbud i perioden, kan du bare returnere. Og indtil da har du udnyttet det tilbud, der lige nu er aktuelt og attraktivt for dit behov. (Du kan lægge et par dage ekstra til, hvis du laver dit køb, men først afhenter det nogle dage senere - en aftale jeg selv har lavet i Elgiganten et par gange af praktiske årsager)

Ender du med at beholde tv og tilbud, har du stadigvæk 22 måneder tilbage af den altid gældende 2 års reklamationsret, skulle der være fejl på dit køb. Det, du mister, ved sådan en løsning, er de 14 dages fulde returet i tilfælde af fejl.

Det er således måske ikke en ideel løsning - men det er jo netop case’n, at situationen ikke er ideel :) Men det er i hvert fald en potentiel løsning, i din specifikke case, hvor du gerne vil udnytte det aktuelle tilbud men ikke kan benytte tv’et day one - og også liiiige, fornemmer jeg, gerne vil se priser på nyere modeller an :)
Tak jeg er allerede "klubmedlem" men vidst faktisk ikke det med de 50 dage, det kunne jo være ret relevant :-)

Der står dog herinde https://www.elgiganten.dk/kundeservice/ ... elgiganten - *Ved fjernsalg gælder i tillæg den 14 dages lovpligtige returret - betyder det at man ikke har 50 dage hvis jeg bestiller det på nettet med levering så?

Jeg har i forvejen et 65 TCL C805 (lillebror til MQLED85) og vil i princippet være fint tilfreds med MQLED85 tænker jeg. Dog ville jeg også ærge mig over hvis fx C7k ligepludselig kort efter lancering kommer på tilbud til samme eller måske lavere, nu lanceringsprisen kun er 23000. Det er der naturligvis ingen som ved, men primært derfor jeg er lidt tilbageholdende.
Umiddelbart er de 14 dage, der refereres til her, de 14 dage returret man juridisk altid har ved onlinekøb - og som fysiske butikker ikke er juridisk forpligtigede til på samme måde.

Om det betyder, at kundeklub-fordelen med 50 dage skulle ændre sig eller ikke gælde, har jeg svært ved at se. Ud fra det punkt du refererer til på hjemmesiden, er det dog ikke skåret ud i pap, om kundeklub fordeles vilkår skulle forandre sig ved onlinekøb - hvorfor jeg ville kontakte kundeservice (eller en butik, da det er weekend), for at være helt sikker på rettigheder som køber. (Vil dog sige, det er misvisende, hvis det er tilfældet at kundeklub fordele ikke er gældende ved onlinekøb og de ikke gør det krystalklart. Men måske der står yderligere på hjemmesiden - ikke tjekket, og jeg køber stort set aldrig store ‘medie-produkter’ online :) )
#368399
Tabula Rasa skrev: 26. apr 2025, 11:08
LowDog skrev: 26. apr 2025, 10:47
Tabula Rasa skrev: 26. apr 2025, 09:53 Puha…mange ukendte parametre her (bl.a. svært at tyde, hvad eller hvorfor du eventuelt ville vente på nyere modeller - er det pris, tv’ets kvalitet, osv., der gør, at du spørger til råds :) ), så svært at give entydige og klare svar eller råd.

Men én mulighed er i hvert fald, at melde sig ind i Elgigantens kundeklub. Så har du 50 dages returret på en uåbnet vare - dvs. ender du inden for 50 dage med at vurdere, at en nyere model er merprisen værd eller finder et bedre tilbud i perioden, kan du bare returnere. Og indtil da har du udnyttet det tilbud, der lige nu er aktuelt og attraktivt for dit behov. (Du kan lægge et par dage ekstra til, hvis du laver dit køb, men først afhenter det nogle dage senere - en aftale jeg selv har lavet i Elgiganten et par gange af praktiske årsager)

Ender du med at beholde tv og tilbud, har du stadigvæk 22 måneder tilbage af den altid gældende 2 års reklamationsret, skulle der være fejl på dit køb. Det, du mister, ved sådan en løsning, er de 14 dages fulde returet i tilfælde af fejl.

Det er således måske ikke en ideel løsning - men det er jo netop case’n, at situationen ikke er ideel :) Men det er i hvert fald en potentiel løsning, i din specifikke case, hvor du gerne vil udnytte det aktuelle tilbud men ikke kan benytte tv’et day one - og også liiiige, fornemmer jeg, gerne vil se priser på nyere modeller an :)
Tak jeg er allerede "klubmedlem" men vidst faktisk ikke det med de 50 dage, det kunne jo være ret relevant :-)

Der står dog herinde https://www.elgiganten.dk/kundeservice/ ... elgiganten - *Ved fjernsalg gælder i tillæg den 14 dages lovpligtige returret - betyder det at man ikke har 50 dage hvis jeg bestiller det på nettet med levering så?

Jeg har i forvejen et 65 TCL C805 (lillebror til MQLED85) og vil i princippet være fint tilfreds med MQLED85 tænker jeg. Dog ville jeg også ærge mig over hvis fx C7k ligepludselig kort efter lancering kommer på tilbud til samme eller måske lavere, nu lanceringsprisen kun er 23000. Det er der naturligvis ingen som ved, men primært derfor jeg er lidt tilbageholdende.
Umiddelbart er de 14 dage, der refereres til her, de 14 dage returret man juridisk altid har ved onlinekøb - og som fysiske butikker ikke er juridisk forpligtigede til på samme måde.

Om det betyder, at kundeklub-fordelen med 50 dage skulle ændre sig eller ikke gælde, har jeg svært ved at se. Ud fra det punkt du refererer til på hjemmesiden, er det dog ikke skåret ud i pap, om kundeklub fordeles vilkår skulle forandre sig ved onlinekøb - hvorfor jeg ville kontakte kundeservice (eller en butik, da det er weekend), for at være helt sikker på rettigheder som køber. (Vil dog sige, det er misvisende, hvis det er tilfældet at kundeklub fordele ikke er gældende ved onlinekøb og de ikke gør det krystalklart. Men måske der står yderligere på hjemmesiden - ikke tjekket, og jeg køber stort set aldrig store ‘medie-produkter’ online :) )
De 50 dage gælder for alle kundeklubmedlemmer, uanset om køb foretages online eller i butik, eneste forudsætning er, at varen ikke har været åbnet.

Den udvidede reklamationsret er en game changer på TV, udover det praktiske i at have onsite service, og derved slippe for det besvær, og samtidigt forlænge den garanterede levetid med minimum 3 år. Så dækker den også fra første eventuelle pixelfejl, hvorved man undgår tåbelige diskussioner om tolerance rammer o.lign.

Hvis det giver dig lidt ro i beslutningen, så kan jeg informere om, at TCL fortsætter med MQLED85 i deres 25 sortiment, og dermed kommer der heller ikke en direkte erstatning for den lige foreløbigt.
#368400
TSizzle skrev: 26. apr 2025, 16:12
Tabula Rasa skrev: 26. apr 2025, 11:08
LowDog skrev: 26. apr 2025, 10:47

Tak jeg er allerede "klubmedlem" men vidst faktisk ikke det med de 50 dage, det kunne jo være ret relevant :-)

Der står dog herinde https://www.elgiganten.dk/kundeservice/ ... elgiganten - *Ved fjernsalg gælder i tillæg den 14 dages lovpligtige returret - betyder det at man ikke har 50 dage hvis jeg bestiller det på nettet med levering så?

Jeg har i forvejen et 65 TCL C805 (lillebror til MQLED85) og vil i princippet være fint tilfreds med MQLED85 tænker jeg. Dog ville jeg også ærge mig over hvis fx C7k ligepludselig kort efter lancering kommer på tilbud til samme eller måske lavere, nu lanceringsprisen kun er 23000. Det er der naturligvis ingen som ved, men primært derfor jeg er lidt tilbageholdende.
Umiddelbart er de 14 dage, der refereres til her, de 14 dage returret man juridisk altid har ved onlinekøb - og som fysiske butikker ikke er juridisk forpligtigede til på samme måde.

Om det betyder, at kundeklub-fordelen med 50 dage skulle ændre sig eller ikke gælde, har jeg svært ved at se. Ud fra det punkt du refererer til på hjemmesiden, er det dog ikke skåret ud i pap, om kundeklub fordeles vilkår skulle forandre sig ved onlinekøb - hvorfor jeg ville kontakte kundeservice (eller en butik, da det er weekend), for at være helt sikker på rettigheder som køber. (Vil dog sige, det er misvisende, hvis det er tilfældet at kundeklub fordele ikke er gældende ved onlinekøb og de ikke gør det krystalklart. Men måske der står yderligere på hjemmesiden - ikke tjekket, og jeg køber stort set aldrig store ‘medie-produkter’ online :) )
De 50 dage gælder for alle kundeklubmedlemmer, uanset om køb foretages online eller i butik, eneste forudsætning er, at varen ikke har været åbnet.

Den udvidede reklamationsret er en game changer på TV, udover det praktiske i at have onsite service, og derved slippe for det besvær, og samtidigt forlænge den garanterede levetid med minimum 3 år. Så dækker den også fra første eventuelle pixelfejl, hvorved man undgår tåbelige diskussioner om tolerance rammer o.lign.

Hvis det giver dig lidt ro i beslutningen, så kan jeg informere om, at TCL fortsætter med MQLED85 i deres 25 sortiment, og dermed kommer der heller ikke en direkte erstatning for den lige foreløbigt.
Jeg kørte ind i butikken tidligere og spurgte, han sagde dog at det ikke gælder ved online (skal ikke lige kunne sige om vidste hvad han snakkede om :D ) og at man så kun får 14 dage. Men nu er det bestilt med levering til 12 maj som var det seneste de kunne og så har jeg 50 dage derfra, så det skulle gerne give mulighed for at se om markedet skulle ændre sig inden jeg skal bruge det så :-)
#368404
Godt at du fik det afklaret, Lowdog - og endnu bedre, at du fik en 'fleksibel løsning' med det ønskede tv-tilbud :) Og iøvrigt fedt at du lige giver en update på hvordan det gik og endte!

Lyder som om det bliver et lækkert setup du får dig - enjoy! :)

Ps...overvejede stærkt at citere det hele, for at glæde Supergris...meeen, det virkede denne gang en anelse unødvendigt..hehe
#368405
TSizzle skrev: 26. apr 2025, 16:12 Den udvidede reklamationsret er en game changer på TV, udover det praktiske i at have onsite service, og derved slippe for det besvær, og samtidigt forlænge den garanterede levetid med minimum 3 år. Så dækker den også fra første eventuelle pixelfejl, hvorved man undgår tåbelige diskussioner om tolerance rammer o.lign.
Er der en der ved hvor på hjemmesiden man kan finde denne oplysning om udvidet garanti og dækning af pixelfejl. Jeg kan ikke finde det.
Bare så vi andre også kan blive klogere og evt overveje sådan en omgang hvis behov.
Jeg synes mange gange man får forskellige svar fra kundeservice så snart ting bliver specifikt.