Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

henrik.yde skrev: 14. nov 2024, 14:44 No problem, skriv endelig når du har fået det købt og installeret. Du skal nok blive glad for det.
Det bliver leveret på lørdag. Glæder mig. Så er det bare at få det korrekt opsat. “Radiomanden” har i et tidligere indlæg i denne tråd anbefalet en BluRay fra HiFi-klubben til dette, tænker jeg køber den.

Jeg har downloadet og læst brugervejledningen, og blev næsten lidt “skræmt” af Philips mange advarsler om ikke at måtte placere TV’et, så det kan få direkte sollys og mange ting pga. faren for Burn In. Hvad er din erfaring med det?
Poltex skrev: 14. nov 2024, 15:37
henrik.yde skrev: 14. nov 2024, 14:44 No problem, skriv endelig når du har fået det købt og installeret. Du skal nok blive glad for det.
Det bliver leveret på lørdag. Glæder mig. Så er det bare at få det korrekt opsat. “Radiomanden” har i et tidligere indlæg i denne tråd anbefalet en BluRay fra HiFi-klubben til dette, tænker jeg køber den.

Jeg har downloadet og læst brugervejledningen, og blev næsten lidt “skræmt” af Philips mange advarsler om ikke at måtte placere TV’et, så det kan få direkte sollys og mange ting pga. faren for Burn In. Hvad er din erfaring med det?
Mit TV er placeret ved en hvid bagvæg, hvilket giver en fantastisk effekt med Ambilight. Farverne på bagvæggen følger farverne på skærmen, Der er et utal af muligheder, man kan selvfølgelig også deaktivere det.
Der er ingen skærme der har godt af (direkte) sollys, hjemme hos mig klares det nemt med nogle gardiner/persienner. Jeg fik mit første OLED TV i 2016, som efter et par år fik Burn In og det blev byttet på garantien. Siden da har jeg haft en 3-4 stykker uden problemer, og regner også med at købe et nyt i 77 tommer til Black Friday eller lign.
henrik.yde skrev: 14. nov 2024, 16:25

Mit TV er placeret ved en hvid bagvæg, hvilket giver en fantastisk effekt med Ambilight. Farverne på bagvæggen følger farverne på skærmen, Der er et utal af muligheder, man kan selvfølgelig også deaktivere det.
Der er ingen skærme der har godt af (direkte) sollys, hjemme hos mig klares det nemt med nogle gardiner/persienner. Jeg fik mit første OLED TV i 2016, som efter et par år fik Burn In og det blev byttet på garantien. Siden da har jeg haft en 3-4 stykker uden problemer, og regner også med at købe et nyt i 77 tommer til Black Friday eller lign.
Alletiders, det skal nok blive godt. Mange tak, endnu en gang
henrik.yde skrev: 14. nov 2024, 14:44 No problem, skriv endelig når du har fået det købt og installeret. Du skal nok blive glad for det.g

Har netop set dette tilbud. Er det også et af de der kantbelyste TV, man skal undgå? Er jo ellers noget af et tilbud.
https://www.samsung.com/dk/lifestyle-tv ... s03dauxxc/
henrik.yde skrev: 15. nov 2024, 12:34 Her kan du se mere om TVet fra Samsung, og ja, det er kantbelyst.
https://www.displayspecifications.com/en/model/9bf63982
Tilbud ?? Hvorfor betale mere for et TV med dårilgere billedkvalitet ?
Nej, det ville da være dumt. Men jeg, som den novice jeg er, er ikke klar over om billedkvaliteten er dårligere. Jeg blev bare besnæret af dets udseende, når det er slukket. Men det vigtigste er selvfølgelig TV-billedet. Jeg holder mig til det, jeg allerede har bestilt :)
Poltex skrev: 14. nov 2024, 17:27

Alletiders, det skal nok blive godt. Mange tak, endnu en gang
Jeg har nu fået opsat og installeret TV'et, men jeg er ikke tilfreds med billedet. Farverne er meget skarpe og billedet er generelt temmelig bright. Den bedste indstilling er "Moviemaker", men synes stadig det er for meget.

Desuden er billedet ikke altid glidende, men derimod lidt hakkende (Eksempelvis så jeg i går "Familier Som Vores", hvor en af personer gå gennem et rum, med reoler på væggen bag. Og der "hakkede" reolerne gennem billedet, i stedet for at "glide" naturligt).

Dengang jeg købte mit nuværende TV, var det på baggrund af en anbefaling i forb. m. en test her på FlatPanels.dk, og der lå der en guide til hvordan testeren mente man skulle justere på en utrolig masse settings - Gamma og alt muligt, jeg ikke vidste og ved en bønne om - men det gjorde, at billedet blev supergodt og -naturligt i modsætning til billedet med de prædefinerede indstillinger.

Jeg ville så gerne have et sæt tilsvarende instrukser til hvordan mit nye TV burde opsættes. Jeg kan se, at den kalibrerings-BluRay hos HiFi-Klubben, "Radiomanden" herinde anbefalede herinde, er udgået af deres sortiment. Jeg har downloadet THX Tune Up-app'en og prøvet at kaliberere via Apple TV, men det bliver ikke rigtig godt. Og jeg kan heller finde indstillingen "Tint" i TV'ets skærmindstllinger.

Har du - eller andre - herinde forslag til hvad jeg kan gøre for at få opsat det optimale, naturlige billede?
Hvor kommer dit TV signal fra ?
Jeg tror også at du skal vænne dig lidt til den gode billedkvalitet, som jo er langt bedre end det Samsung du kommer fra. Prøv evt. også at se 4K på Youtube. Hvis billedet "hakker" kan det b.l.a skyldes manglende frekvensmatch.
Filmprofilerne plejer iøvrigt at være de mest præcise.
https://techvejlederen.dk/test-af-phili ... t-oled-4k/
Senest rettet af henrik.yde 18. nov 2024, 12:12, rettet i alt 1 gang.
På You Tube er der mange videoer til det formål. https://www.youtube.com/results?search_ ... alibration.

Tint, betyder farvebalance, med den funktion justeres RGB for at få den korrekte farve.
Ligeledes med farver er der for mættede, rød især kan være for kraftig, så vælges en køligere farvetemperatur.
Det bedste billede fås ved at gå ud fra profilen Biograf (Cinema) eller hvad den hedder på det enkelte fabrikat.
Du kan få et rigtig godt billede på, når der bruges tid på det, det er ikke noget man gør på få minutter.
Der lidt at skrue på for at få det korrekte forhold mellem de enkelte indstillinger.
henrik.yde skrev: 18. nov 2024, 12:04 Hvor kommer dit TV signal fra ?
Jeg tror også at du skal vænne dig lidt til den gode billedkvalitet, som jo er langt bedre end det Samsung du kommer fra. Prøv evt. også at se 4K på Youtube. Hvis billedet "hakker" kan det b.l.a skyldes manglende frekvensmatch.
Filmprofilerne plejer iøvrigt at være de mest præcise.
https://techvejlederen.dk/test-af-phili ... t-oled-4k/
Primært fra Apple TV, hvor jeg har en Norlys-app. Apple TV-boksen er kablet direkte til min router. I modsætning til mit gamle TV, kan man jo downloade apps til det nye, og her har jeg downloadet Norlys-app'en, så jeg ikke behøver Apple TV-boksen. Men jeg har også antennekabel tilsluttet til kabel-TV, hvor jeg kan se de kanaler, der indgår i Norlys-pakken, men ikke tilvalgskanalerne.

OK, det vil jeg prøve. Jeg formoder, at frekvensmatch er noget, der kan indstilles på TV'ets menu?