Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
Der startes med at skrive at der er skiftet Fiberboks, så derved må det jo være det der haves.
Af JornH
Radiomanden skrev: 14. nov 2024, 10:59
JornH skrev: 14. nov 2024, 10:49 Mit kabel fra RF stikket går ind til mit TV, da jeg har kabel tv og ikke fiber, som man ikke kan få her….
Hvordan kan du så have både Norlys og You See hvis ikke den ene er via Fiber.?
Yousee er fra boksen til TV med hdmi kabel, Norlys er med kabel ind i tvet antennestik… så vælges kilde med remoten.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Så har du jo Fiber på trods af at du skriver "jeg har kabel tv og ikke fiber, som man ikke kan få her".
Af JornH
Fiber bruges jo kun til Internettet, jeg har jo som sagt en boks som den han har vist på billedet, hvor TV signelet kommer ud fra det RF stik, som kabel signal og jeg har prøvet at søge og der vælges “Kabel” også, men det er Norlys der siger jeg kun her kan få kabel.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvorfor at Norlys har det på Fiber frem til forbrugeren for derefter at konvertere det til Coax vides ikke, det er en sådan Hybrid installation de åbenbart bruger. Har ikke hørt om andre udbydere der gør det. Hos You See er det enten det ene eller det andet.
Af lunddal
Radiomanden skrev: 15. nov 2024, 10:36 Hvorfor at Norlys har det på Fiber frem til forbrugeren for derefter at konvertere det til Coax vides ikke, det er en sådan Hybrid installation de åbenbart bruger.
Jo, det vides. De graver ikke også coax-kabler ned, når fiber kan klare opgaven.

Det har kørt sådan i mange, mange år.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Den metode bruges tilsyneladende ikke af andre udbydere, så de er da specielle med den måde.
Af lunddal
Med andre udbydere, mener du sikkert de "gamle" kabel-tv udbydere, som jo historisk har kørt coax (selv om der reelt næppe er meget coax tilbage i f.eks. YouSee's net udover de sidste meter ind i husstanden), men elselskaberne har kun fiber.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Har Fiber You See Fiber på TDC net, der er en KAP boks hvor Fiberkonverteren er tilsluttet på den er Routeren tilsluttet, der er ingen Coax det bruger de ikke, det er kun på deres Kabel TV hvor det meste undtaget hos brugerne er fordelt på Fiber
Af JornH
Ja, det har været sådan længe, jeg har i ca. 13-14 år haft Fiber fra Stofa og nu Norlys, på den gl. fiber boks var også en RF stik til kabel TV…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er så noget som kun Norlys tilsyneladende bruger.
Af perstærk
F.eks. Energi Fyn tilbyder også "Kabel TV" (DVB-C via fiber), så der findes andre.

Hvorfor virker det/virker det ikke efter skift af boks... Kan der være en halvdårlig forbindelse i antenneinstallationen, hvor en lille berøring ændrer signalkvaliteten? Spytter den nye boks en lavere signalstyrke ud? En kombination af de to?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Den gamle kunne være Analog og den nye Digital. et PX80 som tråd starter stadig har kan kun bruge MPEG2 på DVB-T, og der bruges jo kun MPEG4 til Digital TV i dag.
Af perstærk
Fiberboksen kan ikke ændre mellem analogt og digitalt (DVB-C), så det kan ikke være det (den kan heller ikke ændre mellem MPEG2 og MPEG4).