Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på jagt efter et nyt TV, og har en idé om at det skal være med QD-OLED, det begrænser mig så til Samsung eller Sonys alt for dyre topmodel.
Når jeg læser test, er Samsung S95C en rigtig god skærm, men der nævnes også fraværet af DTS og Dolby Vision understøttelse.

Mit spørgsmål er om det har nogen indflydelse når mit setup kører med Apple TV og Sonos lyd?
Jeg ved ikke præcis hvordan tingene snakker sammen, men i min verden burde mit Apple TV jo sende billede og lyd via hdmi til skærmen og lyden sendes videre til Sonos. Og lyden ville blive behandlet af sonos og billedet af Apple TV. Hvis dette er korrekt, så kan jeg vel være ligeglad med hvad for lyd formater TV’et understøtter som fx. DTS, og Dolby vision som bl.a. Disney Plus skulle benytte sig af som kører på Apple TV virke?

Hvis ikke det fungerer på denne måde, er det så et problem, især med Disney plus, at der ikke understøttes Dolby vision på Samsung og er der problemer med at de ikke understøtter DTS?

Ellers er jeg ovre i en LG G4, men var forbi Elgiganten forleden, og så et Samsung QD-OLED ved siden af et LG OLED (ikke G4) og kunne godt se der er meget mere smæk få farverne på QD, og LG var meget lydsvag og grålig kedelig at se på. Men igen, dette var jo også i et meget oplyst lokale. Normalt ser jeg TV med neddæmpet belysning.
Det korte svar er at Dolby Vision, som du kan tænke på som et støttehjul til tonemappingen, som al anden tonemapping er mest relevant jo dårligere panelet er - men bliver mindre væsentligt jo bedre panelet er.

Dit ATV kan videresende de metadata der er i et Dolby Vison signal til et TV som kan understøtte dets tonemapping, når og hvis TVet modtager og benytter disse metadata. Alternativt er det blot referencesignalet i sig selv der fremsendes til TVet som så [i en eller anden udstrækning] tonemapper uden brugen af matadata.

På QD-OLED skærme vil man oftest opnå det bedste og mest referencenære resultat ved at slå dynamisk tonemapping fra og køre med en mere statisk tonemapping, hvor det kun er de allerhøjeste nits værdier i toppen tæt på og over skærmens formået, der tonemappes og komprimeres. Tonemapping kan du nemlig også sådan helt generelt også tænke på og forstå som en dynamisk kompression, uanset hvor stort et område af nits der så udsættes for en tonemapping). Det er det langt de fleste referencefreaks der i dag fortrækker en dynamisk tonemapping (for hele nit-range). De fleste fortrækker den så kaldt statiske tonemapping skærmene fra bl.a. Samsyng tildbyder, der alene komprimmerer helt oppe i toppen af de nits skærmen kan fremvise. Husk at >99% af en films pixels ligger inden for de først få hundrede nits og højlys normalt er reserveret til specular highlights, hvor øjet alligevel har ret svært ved at skelne imellem f.eks. 800, 1200 og 2000 nits - det er alt sammen blændende lyst i forhold til resten af billedet og du vil stort set aldrig (undtaget sjældne special-effects, der er beregnet på at blænde dig) se større dele af billedet have mange hundrede nits igennem længere tid.

Dolby Vision er i praksis derfor ikke savnet på Samsung QD-OLED skærmene. Det er udelukkende en "nice-2-have" ikke en "need-2-have" og det alene for det segment der måtte fortrække en mere aktiv tonemapping.
TBC skrev: 7. nov 2024, 16:02 Det korte svar er at Dolby Vision, som du kan tænke på som et støttehjul til tonemappingen, som al anden tonemapping er mest relevant jo dårligere panelet er - men bliver mindre væsentligt jo bedre panelet er.

Dit ATV kan videresende de metadata der er i et Dolby Vison signal til et TV som kan understøtte dets tonemapping, når og hvis TVet modtager og benytter disse metadata. Alternativt er det blot referencesignalet i sig selv der fremsendes til TVet som så [i en eller anden udstrækning] tonemapper uden brugen af matadata.

På QD-OLED skærme vil man oftest opnå det bedste og mest referencenære resultat ved at slå dynamisk tonemapping fra og køre med en mere statisk tonemapping, hvor det kun er de allerhøjeste nits værdier i toppen tæt på og over skærmens formået, der tonemappes og komprimeres. Tonemapping kan du nemlig også sådan helt generelt også tænke på og forstå som en dynamisk kompression, uanset hvor stort et område af nits der så udsættes for en tonemapping). Det er det langt de fleste referencefreaks der i dag fortrækker en dynamisk tonemapping (for hele nit-range). De fleste fortrækker den så kaldt statiske tonemapping skærmene fra bl.a. Samsyng tildbyder, der alene komprimmerer helt oppe i toppen af de nits skærmen kan fremvise. Husk at >99% af en films pixels ligger inden for de først få hundrede nits og højlys normalt er reserveret til specular highlights, hvor øjet alligevel har ret svært ved at skelne imellem f.eks. 800, 1200 og 2000 nits - det er alt sammen blændende lyst i forhold til resten af billedet og du vil stort set aldrig (undtaget sjældne special-effects, der er beregnet på at blænde dig) se større dele af billedet have mange hundrede nits igennem længere tid.

Dolby Vision er i praksis derfor ikke savnet på Samsung QD-OLED skærmene. Det er udelukkende en "nice-2-have" ikke en "need-2-have" og det alene for det segment der måtte fortrække en mere aktiv tonemapping.
Tak for det fine svar. Det giver god mening, og gør at jeg er lidt mere sikker på at det bliver fra Samsung der kommer til at hænge på væggen.
Jeg skal også bare være sikker på at jeg ikke går ud og køber et dyrt TV, som man så fortryder fordi der mangler en feature som man ikke var klar over man havde brug for i starten af købet.
Velbekomme. Jeg glemte at svare på det med DTS. Samsung-TV understøtter ikke DTS. Men hvis man har brug for DTS og evt. ligefrem DTS:X og DTS-HD MA fra f.eks. fysiske skiver eller rips deraf, så er det som reglen hvis man i forvejen ejer og benytter sig af et surroundanlæg (evt. en af de mere avancerede soundbars) - ellers giver det jo dårligt nogen mening at gå op i DTS.

Der er intet fra en BluRay afspiller eller streamet fra ATV der ikke kan rummes inden for HDMI 2.0, så selv hvis man ikke har en HDMI 2.1 udrustet surroundforstærker, så mister man i den forbindelse absolut intet ved at at køre ATVet igennem sin surroundforstærker (eller soundbar) først, hvilket således vil være løsningen hvis man skal afspille DTS formater og har et Samsung TV - og normalt også i forvejen vil være standardløsningen hvis man skal afspille Dolby Digital formater fra samme enheder.