Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars K
Har modtaget og installeret et 77" LG G2 på væggen og oplever efter et par dage at det har en slem omgang coil whine fra øverste højre hjørne.

Normalt vil der næsten altid være en eller anden form for lyd fra elektronik men det her kan snildt høres på 5-6 meters afstand.

Som gammel tekniker formoder jeg at det er en spole der vibrerer på strømforsyningen som spændingen ændres hvilket også bekræftes at stigning eller fald i lysstyrken på skærmen.

En hurtig google viser at der er forbavsende mange der
oplever problemet omend det primært er på 65" modellen sikkert fordi der sælges flest 65".

Er der nogle der har erfaring med service igennem LG angående dette problem?
Kan se at nogle har fået skiftet "PSM" hvilket næsten må være power supply module.
Andre har fået byttet TV men endt ud med et eksemplar der larmer mere eller på samme niveau.

Dælme irriterende da skærmen er noget nær perfekt ifht banding og tint :(

Det er købt på Bilkas webshop og de tilbyder byt til nyt eller beløbet retur hvis der fejlmeldes indenfor 14 dage.

Fik lige snuppet en video af problemet.
https://www.youtube.com/shorts/XznCqkdksZs
Af ekelund
Havde slet ikke hørt om det problem før , spændt på om vores også har det problem står pt i kassen endnu desværre , noget bestemt du gør for at fremprovokere dette
Af Lars K
Nej, det bliver primært brugt som alle de andre OLED jeg har haft.
De første par dage var der intet men da jeg tændte det en aften hørte jeg det med det samme.
Det er oftest højest lige når det bliver tændt og når der er noget lyst på en forholdsvis mørk skærm som feks når man starter Netflix og får det røde logo i starten.
Når pixel brightness på feks isf day står på 80 eller over “pipper” fjernsynet en del.
Det der slår mig mest er at det er ret markant når fjernsynet er “koldt” og lige er blevet tændt.
Har et Apple TV 4K men sker også ved brug af WebOS.
Coil whine har eksisteret i evigheder og findes på næsten alle strømforsyninger hvor der sidder spoler og man vil næsten altid kunne høre et eller andet når man har øret helt nede ved printet.
Jeg har dog aldrig hørt snerten af noget og har haft LG C7, CX og var da også lige inde og høre på C3 jeg har hængende men der er intet at høre.
Jeg undrer mig over at det er så fremtræden på G2 og om det kan skyldes at strømforsyning er placeret oppe i toppen ca 20 cm ind fra højre side.
Var endnu mere overrasket over at en søgning på problemet på G2 gav så mange resultater.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når linket åbnes, så kommer denne besked.
Ingen indlæg eksisterer i dette emne inden for det valgte tidsinterval.
Af Lars K
Pass, virker fint her når jeg klikker ind 🤷

Til info har jeg skrevet til både Bilka og LG for at høre hvad de tænker.
Af Lars K
ekelund skrev: 10. sep 2024, 17:07 Havde slet ikke hørt om det problem før , spændt på om vores også har det problem står pt i kassen endnu desværre , noget bestemt du gør for at fremprovokere dette
Tvivler på at problemet er ret stort og tænker jeg har været en af de uheldige. Der er trods alt solgt mange G2 siden lanceringen.