Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle. Jeg ved at dette måske kommer til at lyde som en kliché, for mit spørgsmål går ud på hvilket Sony fjernsyn jeg bør vælge? Jeg var forbi den lokale Elgiganten og faldt pladask for den nye Bravia 7-serie i 65". Da den har en pris på 16999,-, må jeg indrømme at jeg synes det er lidt i overkant for vores budget, Derimod har jeg fundet to alternativer som jeg synes virker ret interessante, dog ikke helt Bravia 7, men langt mere prisvenlige. Det er tale om disse to modeller:

Bravia 65" X87L (2023-model)

Bravia 65" X93K (2022-model)

De er begge 120hz skærme, hvilket jeg læser mig frem til er særligt at foretrække for gameing og sport. De ligger tæt på hinanden i pris (7000-9000kr), og deler mange af de samme specs. Jeg er bare ikke klog nok til at finde ud af hvilken model der er at foretrække?

TV'et skal stå i vores stue og tilsluttes vores Sony BD7100 surround anlæg. Vi har et vindue tæt på der potentielt kan give noget bøvl. Vi bruger TV'et mest til streaming (Netflix, Prime og Viaplay), flow TV og Nintendo switch. Vi har ingen PS5 ;)

Kan nogen hjælpe med pros og cons her?

På forhånd mange tak

mvh
Marius
Mente du "X85L"?

Hvis det er 85L, så er 9-serien generelt bedre, også selvom det er et år ældre.

Skal det være Sony?
Hvis ikke, vil jeg mene, der er bedre bud.

F.eks. dette:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/hisen ... ricerunner

Hvis du gerne vil have en hæderlig HDR-gengivelse.

Dette:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/hisen ... ricerunner

Hvis du gerne vil spare lidt penge og ikke går så meget op i HDR, men jeg synes 8-serien er de ekstra penge værd.

Du skriver ikke, om det må være OLED, men for en plovmand mere kan du faktisk købe et, der er betydeligt bedre, end hvad der ellers er foreslået:
https://www.bilka.dk/produkter/lg-65-ol ... ricerunner

Lækkert design beregnet til at hænge på væggen. Der medfølger et vægbeslag men ingen fod!

https://www.bilka.dk/produkter/philips- ... ricerunner

Knap så lysstærkt, men med Ambilight, hvis du er fan af det.

Jeg ville smutte en tur i Bilka, hvis jeg var dig, blot husk på at hvis du fysisk køber elektronik i et Bilka varehus, bytter de ikke, hvis du har brudt emballagen.
Muligvis gælder der andre regler ved Philipsen, da jeg kan se, de tilbyder noget med 100 dages prøvetid på TV med Ambilight...
Du skriver ikke, om det må være OLED, men for en plovmand mere kan du faktisk købe et, der er betydeligt bedre, end hvad der ellers er foreslået:
https://www.bilka.dk/produkter/lg-65-ol ... ricerunner

Lækkert design beregnet til at hænge på væggen. Der medfølger et vægbeslag men ingen fod!
Det er svært at slå dette tilbud...utrolig god pris også selvom det er en 2022 model. Dog uden MLA panel men med EX panelet fra før MLA blev udrullet i de dyre modeller fra LG.
Vil endda mene at det også er et bedre køb end Phillips'en som er det billigste OLED-tv fra dette brand.
Hej. Nu gik det pludselig ret stærkt her. Vi gik for Sony XR-65X93K som anbefalet foran 85L'eren. Vi fik det til under 7k og det var endda inkluderet et gratis vægophæng der i sig selv lå til 1300kr. Et tilbud vi ikke kunne sige nej til.

Til historien bør nok siges at vi kom fra et ret gammelt Sony KDL-46EX723, så opgraderingen er uovertruffen ! Vi vægtede Google TV meget højt for dets brugervenlighed. Oveni kom vi af med en række kabler, bokse og fjernbetjeninger. (til stor glæde for min bedre halvdel)

Skærmen er hængt op, og Sony BD7100 surround anlæg er tilsluttet. Det mangler blot en kalibrering, også nogle kabelskjulere :)

Det blev overvejet at gå ned i størrelse for at få noget af det nye OLED, mini LED etc. Vi blev dog enige om at vores brug vil være supergodt dækket ind de næste mange år med X93K'eren :)

Tusind tak for inputs

PS. Ja, jeg er ret glad for Sony. Synes deres produkter altid har levet op til forventningerne, om end de er lidt dyrere end de mere rimelige alternativer. Er måske lidt konservativ hvad det angår ;)

mvh
Marius
Sony koster måske en tand mere end andre tilsvarende, men kvaliteten er i orden, det tæller en del mere end det smarte, det kan man altid få fra andre enheder, det vigtigste ved et TV er jo kvaliteten og ikke mindst den kvalitet som billedet har. Det samme gælder for Panasonic, det er de 2 fabrikater der er spidskandidater.
Et vægophæng behøver nu ikke koste mere end 2-300 kr., og der var vel ingen grund til at gå ned i størrelse, når de modeller jeg anbefalede var indenfor det budget, du lagde op til...

Tjah, man undres bare over hvorfor, det pludselig skulle gå så stærkt...
Det kunne nu være rart med nogle håndgribelige beviser, før man bare disker op med det postulat, at japanerne er bedre!

TV-verdenen står IKKE stille, og fordi det måske var sådan engang, så er det på ingen måde ensbetydende med, at det stadig forholder sig sådan!

Alle producenter laver både gode og dårlige TV!
Efter min mening kommer det langt mere an på modellen end producenten.
Blot fordi der Sony på fronten, er det ikke garanti for kvalitet, dog går man nok aldrig helt galt i byen!

Jeg synes ikke det hører hjemme i et forum, hvis det skal være nogenlude til at stole på, at folk kan komme med udokumenterede påstande; det kunne jo være, der var nogle, der rent faktisk troede på alt, der blev skrevet.

Jeg har absolut intet mod Sony, hverken deres TV eller andre produkter, jeg er bare modstander af, at man banker en producent foran alle de andre, blot fordi man har en formodning...
Er ikke blevet skuffet over hverken Sony eller Panasonic på noget tidspunkt hverken dengang med CRT eller eller nu først med Plasma og nu med LED, (Panasonic) de leverer kvaliteten, det nuværende er ikke så smart, men det er ikke så vigtigt, det klarer en Android TV boks. Sony og Panasonic er nok ikke så meget Mainstream mere men det er heller ikke nødvendigt, deres produkter er i orden.
Radiomanden skrev: 11. aug 2024, 11:35 Er ikke blevet skuffet over hverken Sony eller Panasonic på noget tidspunkt hverken dengang med CRT eller eller nu først med Plasma og nu med LED, (Panasonic) de leverer kvaliteten, det nuværende er ikke så smart, men det er ikke så vigtigt, det klarer en Android TV boks. Sony og Panasonic er nok ikke så meget Mainstream mere men det er heller ikke nødvendigt, deres produkter er i orden.
Meget enig her.

Ved ikke om man får mest for pengene ved mærkerne og ja. Der kører sjældent udsalgspris på skærmene i butikkerne, men "den samlede pakke" skuffer sjældent.

Ulempen er så at de sjældent er først med den allernyeste teknologi til utrolige konkurrencedygtige priser som nogle konkurrenter, der altid går efter at være størst på verdensmarkedet.
Det er nok meget klogt ikke at være først med den nyeste, lad andre afprøve dem, så kan der drages fordel af det. Der er rigtig nok ikke meget udsalg på dem, hvorfor skulle der også det, først og størst er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet.
Det lader til jeres erfaring begrænser sig til et eller to mærker, som I så heldigvis har været tilfredse med, hvilket jo kun er superfint, men det er jo ikke ensbetydende med at deres TV er bedre end andre på markedet.
Med hensyn til at være først med ny teknologi, så vil jeg påstå det er en kæmpe fordel, med mindre selvfølgelig, der opstår uventede problemer, men det kan aldrig være en fordel ikke at forsøge at forbedre sine produkter!
Panasonic og deres plasma-TV var et klart hit, men det kan næppe bruges til ret meget i forhold til dagens TV, der benytter helt anden teknologi.
MariusLindblom1 skrev: 11. aug 2024, 10:27 Hej. Nu gik det pludselig ret stærkt her. Vi gik for Sony XR-65X93K som anbefalet foran 85L'eren. Vi fik det til under 7k og det var endda inkluderet et gratis vægophæng der i sig selv lå til 1300kr. Et tilbud vi ikke kunne sige nej til.
Tillykke med det nye tv, det lyder som en fornuftig handel du fik i hus og meget fint at du fik et vægbeslag med, der sikkert er bedre end et billigere til et par hundrede kroner - alt i alt en vellykket deal :)

Tag dig ikke af, at nogle stadig fedter rundt i det. Tv'et er købt og betalt så den den jo egentlig ikke længere....