Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351906
Intet malurt her.

Trådstarter har jo allerede gjort det klart hvad drømmescenariet er og jeg gør blot opmærksom på en glimrende ting som mærket har forsket i for netop at vælge deres skærme men som åbenbart kun findes i deres helt øverste klasse.

Der var jeg for tidlig ude med roserne
#351907
brunebanan skrev: 6. jun 2023, 15:34 Vi har en ganske lys stue med 3 gigantiske vinduer ved siden af TVet, så god antirefleksion er måske ret vigtigt!
Vær opmærksom på, at hvis der falder direkte lys – sollys eller lamper, men særligt lys ovenfra – på den antirefleksion, som Samsung bruger i topmodellerne (og som Philips og Sharp tidligere har brugt), så opstår der en regnbueeffekt. Den er efter min mening mere distraherende end normale refleksioner. Men det afhænger af, hvordan lysindfaldet er. Du kan finde eksempler på f.eks. Google ved at søge på "Samsung TV rainbow effect".
#351909
George1 skrev: 6. jun 2023, 17:41
PeterD skrev: 6. jun 2023, 17:36 Ikke for at dryppe lidt malurt i bægeret, men det stadig KUN de bedre modeller af Samsungs program, der har en coating, der er mere effektiv end andre mærkers..(reference. Supergris februar 2021)

Et tv med antirefleks (et LCD Q80T fra 2020)

https://imgur.io/a/LDH5tq1
Ingen malurt her Forstår ikke din kommentar, det er jo også kun topmodellerne der er på tale, kan ikke forstå dit forslag om Q80T gammel model og slet ikke i nærheden af de modeller der er foreslået i denne tråd.
Yeah, tror nu alle tv nævnt i tråden her er ok ift antirefleks. I hvert fald til mine behov, hvor vinduerne ikke er bagved, men ved siden af.
#351912
Dropper ideen om QN90B/QN91B og satser på at spare lidt mere og hapse enten QN95B eller LG C2. Fik læste artiklerne her på sitet og set lidt reviews, og tror at de ekstra 5K er godt brugt på at gå skridtet op i kvalitet.

Om det så blir det ene eller det andet, det er nok prisen, der blir afgørende her. Både LG C2 og QN95B er super gode ift. mine ønsker. Hælder måske mest til QN95B, da vi har store vinduer med lysindfald i stuen, og så er 144Hz kontra 120Hz nice ift PC-gaming. Og One Connect boksen er også et plus.

Mange tak for alle jeres hurtige inputs! Min kæreste er super glad for, at jeg skal bruge 5K mere hehe :)
#351913
Rasmus Larsen skrev: 7. jun 2023, 06:30
brunebanan skrev: 6. jun 2023, 15:34 Vi har en ganske lys stue med 3 gigantiske vinduer ved siden af TVet, så god antirefleksion er måske ret vigtigt!
Vær opmærksom på, at hvis der falder direkte lys – sollys eller lamper, men særligt lys ovenfra – på den antirefleksion, som Samsung bruger i topmodellerne (og som Philips og Sharp tidligere har brugt), så opstår der en regnbueeffekt. Den er efter min mening mere distraherende end normale refleksioner. Men det afhænger af, hvordan lysindfaldet er. Du kan finde eksempler på f.eks. Google ved at søge på "Samsung TV rainbow effect".
Hmm, det skal jeg lige kigge lidt ind i. Lysindfaldet er dog kun fra siden af, heldigvis. Men tak for heads up!
#351921
Og lige for at runde denne her af. Jeg spurgte en samsung-rep ind til QN91B vs QN90B. Svaret var

"De eneste forskelle på QN90B og QN91B er, at de har forskellige stande og forskellige farver."

Og da deres artikel om QN91B listede både 100Hz, 120Hz og 144Hz spurgte jeg om en afklaring om refresh rate:

"Dette TV har 100Hz. Hvis du indsætter noget i HDMI portene til gaming, så vil den automatisk gå op til 144 Hz."

Se, jeg troede da at QN90B var 120Hz max. Så de 144Hz er en overraskelse for mig.

Dette ændrer dog nok ikke det store på, at jeg går efter LG C2 eller QN95B

EDIT: Kan se se, at det "kun" er på 43" og 50" modellerne. Så derfor jeg ikke havde spottet 144Hz før :)
Senest rettet af brunebanan 7. jun 2023, 15:55, rettet i alt 1 gang.
#351922
Rasmus Larsen skrev: 7. jun 2023, 06:30
brunebanan skrev: 6. jun 2023, 15:34 Vi har en ganske lys stue med 3 gigantiske vinduer ved siden af TVet, så god antirefleksion er måske ret vigtigt!
Vær opmærksom på, at hvis der falder direkte lys – sollys eller lamper, men særligt lys ovenfra – på den antirefleksion, som Samsung bruger i topmodellerne (og som Philips og Sharp tidligere har brugt), så opstår der en regnbueeffekt. Den er efter min mening mere distraherende end normale refleksioner. Men det afhænger af, hvordan lysindfaldet er. Du kan finde eksempler på f.eks. Google ved at søge på "Samsung TV rainbow effect".
Sikke en gang bullshit og så henviser du til google, man kan google alt også burn in, men100 gange flere fordele end ulemper ved antigenskins skærm, netop i trådstarters tilfælde vil det være spot on, har dagligt fornøjelse af antigenskins skærm, og vinduer med sollys giver ingen problemer, hvis du har en stærk lampe direkte i skærm kan det give regnbue effekt som forøvrigt faktisk ikke bemærkes ved tændt skærm, regnbueeffekt er så "stort" et problem at FLATPANELS egen test ikke bemærkede noget men roste den totale mangel på genskin QLED R 90.
#351925
Samsung laver fantastiske skærme. Ingen tvivl om det med suveræn anti refleks .

Syntes bare det er godt at vi kommer hele vejen rundt og dækker det potentielt positive og potentielt negative.

Men til prisen en glimrende skærm, så køb den.og afprøv om den lever op til dine krav.
#351941
George1 skrev: 7. jun 2023, 15:42Sikke en gang bullshit og så henviser du til google, man kan google alt også burn in, men100 gange flere fordele end ulemper ved antigenskins skærm, netop i trådstarters tilfælde vil det være spot on, har dagligt fornøjelse af antigenskins skærm, og vinduer med sollys giver ingen problemer, hvis du har en stærk lampe direkte i skærm kan det give regnbue effekt som forøvrigt faktisk ikke bemærkes ved tændt skærm, regnbueeffekt er så "stort" et problem at FLATPANELS egen test ikke bemærkede noget men roste den totale mangel på genskin QLED R 90.
Jeg er blevet opmærksom på det efter vores test ved selvsyn hos en ven. Det er afhængigt af lysindfaldet og i deres stue var det et stort problem ved tændt skærm. I vores testlokaler så vi det ikke.

Og så skal jeg bede dig tale pænt. Dette er et debatforum, hvor fordele og ulemper debatteres og meninger udveksles. At du ikke er enig med andre parter, giver dig ikke ret til at blive ubehagelig. Denne tråd handler om input til trådstarters valg af TV og det er op til trådstarter at vurdere, hvad de forskellige input har af personlig betydning.

Philips fortalte mig i sin tid, at de droppede denne coating netop pga. dette problem. De kaldte det Moth Eye Filter, hvis du vil søge på det.
#351943
Ok Rasmus, beklager hvis bullshit er over stregen, men vil sige at jeg er meget uenig med dig, jævnfør antigenskin, når Flatpanels ikke så det ved test, men derimod roste skærmen, så er problemet næppe stort og har selv QR 90 med stort vindue ved siden af, fordelene ved antigenskin overstiger langt ulemperne, er overhovedet ikke generet af regnbue effekt, som i selv har skrevet ser man det ikke stort set ikke når skærmen er tændt, håber det er ok at være uenig med dig, synes også du undervurdere QN95 B i din test.
Ellers er jeg jo den glade bruger af dette sites og håber der er plads til andre holdninger end den ejeren af Flatpanels repræsentere.