Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af GPOSCH
#350638
Hvad tænker I om det nye røde TV2 kanal logo og OLED tv?

Risiko for fast brænding?
Af VILLAFOREVER
#350639
Ja 100 % risiko.

Det er så dumt med alle de logoer, da de jo risikere at ødelægge folks skærme. Alle ved da hvilken kanal de ser, eller skal se. Guiden viser det jo. Jeg har prøvet flere gange gennem tiderne at råbe diverse kanaler op, men uden held. Fatter det simpelthen ikke. Men ja risikoen er der jo desværre altid. Jeg har selv købt et QLED for at komme burn in til livs, men QLED er jo heller ikke sikkert, så vidt jeg forstår…
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350641
Axlon skrev: 27. mar 2023, 10:54 I følge mangle kloge hoveder på dette forum, er der i dag ingen risiko for burnin på de nye OLED skærme i dag🤔
Der er risiko for burn-in på alle skærme med lysdioder, både OLED, QD-OLED og LED LCD – og microLED. Alle lysdioder brænder ud over tid – ellers var det jo en evighedspære. Spørgsmålet er, hvor stor risikoen er, eller mere præcist hvad halveringstiden på lysstyrken er.

Lysdioderne mister intensitet over tid, så jeg kan godt forstå irritationen over kanallogoer, der sidder samme sted dag ud og dag ind.
Af Beckham
#350657
Kan godt forstå folks frustration over sådan et rødt kanallogo (har selv OLED). Omvendt kan jeg også godt forstå at TV2 og andre kanaler måske ikke lige gider at skulle tage hensyn til diverse TV teknologier når de designer et nyt logo.
Af George1
#350659
Rasmus Larsen skrev: 27. mar 2023, 11:05
Axlon skrev: 27. mar 2023, 10:54 I følge mangle kloge hoveder på dette forum, er der i dag ingen risiko for burnin på de nye OLED skærme i dag🤔
Der er risiko for burn-in på alle skærme med lysdioder, både OLED, QD-OLED og LED LCD – og microLED. Alle lysdioder brænder ud over tid – ellers var det jo en evighedspære. Spørgsmålet er, hvor stor risikoen er, eller mere præcist hvad halveringstiden på lysstyrken er.

Lysdioderne mister intensitet over tid, så jeg kan godt forstå irritationen over kanallogoer, der sidder samme sted dag ud og dag ind.
Er sgu mærkeligt du nævner LED. Måske du burde nævne at top *Q)LED har 10 års garenti mod burn in og derfor ikke skal opfattes i samme kategori som OLED, QD OLED når du nævner burn in, jeg er bare ikke enig med at burn in og LED behøves at nævnes når snakken går på burn in problemer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350665
Som sagt brænder alle typer lysdioder ud over tid. Min pointe er, at det er halveringstiden der er relevant – ikke om det kan ske eller ej (for det gør det).

Det er rigtigt, at risikoen for fastbrænding i LCD-panelet er meget lav. Dog ikke lavere end at jeg personligt ejer to LCD-skærme, hvor tekst har brændt sig fast, sikkert pga. overophedning.
Af Lape
#350675
Jeg tænker ikke det betyder så meget, udover at det er et sindsygt grimt logo. Jeg troede det var en joke da jeg så det. Jeg kunne lave et bedre logo i paint på få minutter.