Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af erenikkus
#349553
Hejsa,

Vi er lige flyttet og fået en større stue, og har efter lidt kamp fået overtalt fruen til et større tv.

I dag har vi 65 oled fra philips 806 udgaven.

Jeg har fået lov til at vælge noget mellem 75-80 max, og har lidt svært ved at vælge.
Vil gerne købe philips, men det eneste jeg rigtigt kan finde på nettet er 9 serien med BW soundbar, jeg har allerede deres formation bar, så vil helst gerne undgå at købe deres model med soundbar indbygget.

Alle anbefalinger tages imod med kyshånd, eneste krav er de som minimum er oled kalibre eller det tilsvarende.

Budget max 30.000

Go' aften derude!

Ps har prøvet at kigge lidt og kunne se man kunne få en OLED807, hvilket jeg overvejer, havde slået den op på elgiganten hvor den stod til 40k og tænkte det gad jeg ikke, men kan se andre steder har den til de 22,- hvis ikke lige netop den, har i så nogle andre anbefalinger fra evt LG eller samsung, da jeg savner et bedre smarttv interface end det philips har.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349554
Samsung frigiver om nogle måneder to 77" QD-OLED tv. Prisen i USA for den dyreste topmodel Samsung S95C kommer til at koste $ 4.500 og omregnet til danske kroner + moms osv gætter jeg på en vejledende pris på 36-40K. Den anden model Samsung S90C kunne meget vel komme ned i 30-32K.

Tror bestemt at 2023 QD-OLED byder på flere nyheder og forbedringer/features i forhold til 2022 QD-OLED.

Haster det ikke akut vil jeg da anbefale at I du ser tiden an og klarer dig med det nuværende 65" Philips indtil da.

Skal det købes nu vil jeg pege på ét af disse:

1. Philips 77OLED807 - set til kr 22.990
2. LG OLED77G2 - set til kr 26.560 - det kræver dog et guldmedlemsskab til kr 52 for 14 dage. Når bestillingen og betalingen er gået igennem skal du bare huske at opsige medlemsskabet, så du ikke skal fortsætte med at betale kr 52 månedligt.
Af erenikkus
#349556
Tusind tak for svar!

Ved vi ca hvornår nye modeller begynder at komme? tænker 2023 modellerne, og håbet om at 2022 modellerne falder i pris, og eller hvis udviklingen er stor nok at man bare køber 2023 modeller?
Af erenikkus
#349567
Jeg endte med at bestille 77oled807 fra elgiganten da jeg efter dialog fik lavet en "pakke" løsning og derved en lidt bedre pris.
Fik dernæst os oplyst at de ikke sælger G2 længere, da produktionen af denne er stoppet til fordel for den nye generation.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349575
Lyder som et rigtigt godt valg med Philips....måske nok mit valg efter Panasonic da Philips også gør utroligt meget for at generere et godt billede når kildematerialet og komprimeret indhold er af ringe karakter. Synes at lige disse brands med AI og deres billedchip stadig formår at give billedet en god naturlig dybde, hvor de andre leverer et utroligt dårligt billedet ligeså snart indholdet ikke er 4k eller HQ 1080p.

Congrats....skriv når du har fået det sat op og kalibreret og anvendt i en uges tid. Anbefaler at du aktiverer lys-sensoren der regulerer lysstyrken og kontrast alt efter lysforholdene i rummet. Sekundært anbefaler jeg at du også giver lysstyrke og kontrast et pænt kraftigt nøk opad for at det er udholdeligt at se på i både dagtimerne og aftentimerne, med mindre du altid mørklægger stuen når du ser tv. Resten skal lys-sensoren nok sørge for....for hvem gider række ud efter remote for at justere billedet hvor gang det er for mørkt eller lyst.
Af KimLarsen
#349585
Har også haft 65OLED806 og nu 77OLED807.

Personlig profil har jeg indstillet således...
Den gælder for alt der ikke er i HDR.
Hvert HDR format der toner frem på skærmen skal indstilles separat, i guder hvor et arbejde.

Peronlig profil.
Farve 40
OLED-kontrast 80
Sort niveau : 56
Skarphed 0
Farveforbedring : Fra/middel
Farveområde : Normal
Light Boost : Fra
Perfekt Naturlig Virkelighed : Fra
HDR Perfekt : Fra
Perfekt kontrast : Fra
Video kontrast : Fra
Videokontrast 80
Lyssensor : Fra
Gamma 0
Ultra resolution : Fra
Støjreduktion : Fra
MPEG Artekt-reduktion : Fra
Perfect Natural Motion : 6
Perfect Clear Motion : 6
Af erenikkus
#349602
Jeg takker for råd!

Jeg husker selv at have kalibreret med 65, og regner stærkt med at gøre det samme med denne.

Vil prøve med dine indstillinger for personlig.

Skulle have modtaget tv'et i dag, men elgiganten kom til at fu*ke lidt op, så nu må jeg vente til mandag, men fik da 1000 kr afslag på det vogels beslag jeg havde bestilt med yderligere - men bliver en lang weekend...
Af erenikkus
#349625
KimLarsen skrev: 8. feb 2023, 15:17 Har også haft 65OLED806 og nu 77OLED807.

Personlig profil har jeg indstillet således...
Den gælder for alt der ikke er i HDR.
Hvert HDR format der toner frem på skærmen skal indstilles separat, i guder hvor et arbejde.

Peronlig profil.
Farve 40
OLED-kontrast 80
Sort niveau : 56
Skarphed 0
Farveforbedring : Fra/middel
Farveområde : Normal
Light Boost : Fra
Perfekt Naturlig Virkelighed : Fra
HDR Perfekt : Fra
Perfekt kontrast : Fra
Video kontrast : Fra
Videokontrast 80
Lyssensor : Fra
Gamma 0
Ultra resolution : Fra
Støjreduktion : Fra
MPEG Artekt-reduktion : Fra
Perfect Natural Motion : 6
Perfect Clear Motion : 6
Ville lige høre - er fødderne på din 77" den flade aflange eller små korte nogle.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349633
KimLarsen skrev: 8. feb 2023, 15:17 Har også haft 65OLED806 og nu 77OLED807.

Personlig profil har jeg indstillet således...
Den gælder for alt der ikke er i HDR.
Hvert HDR format der toner frem på skærmen skal indstilles separat, i guder hvor et arbejde.

Peronlig profil.

Lyssensor : Fra
Er du overall tilfreds med tv'et og billedet der leveres?

Undrede mig lidt over at du har valgt at deaktivere lyssensor? Det er mit indtryk at alle fabrikanter gør en del ud af at lyssensoren fungerer endnu bedre efter formålet. Ved at Phillips gør sig mange anstrengelser for at denne funktion bliver endnu bedre, da behovet for den bliver mere aktuel fremover. Det kan være på hvilken måde og med hvilken hastighed brightness reguleres. Sker det i små trin eller sker det glidende og for øjnene på en behagelig måde?

Før jeg fik en iMac husker jeg at en Eizo monitor gjorde det allerbedst. Prøvede en kort overgang en Dell (fra det øverste segment) og den skuffede på dette felt....rent ud sagt elendig til at regulere lysstyrken.

I dag er det næsten et naturligt must for alle bærbare, tablets og telefoner samt monitorer at autobrightness er aktiveret. Dels fordi skærmpanelerne i disse kan komme op i rigtig mange nits/lumen og derfor nødvendigt at skærmen kan reguleres automatisk alt efter om enhederne anvendes i direkte sollys eller i mørkere omgivelser....og naturligvis også for at beskytte øjenene.
Herudover må det også være trælse at regulere lysstyrken flere gange om dagen fordi himlen skifter fra et mørkt og regnfyldt skydække til stærk solskin og blå himmel...eller fra dag til aften.

Der gik et helt år fra jeg fik mit nuværende 75" Panasonic i 2019 før jeg indså fordelen ved at aktivere auto brightness og nu synes det ligeså naturligt som at have funktionen aktiveret i telefonen eller tabletten.
Af henrik.yde
#349634
Hvis der er nogen der skulle ha glemt det så er TVet testet her på FP, og de optimale indstillinger kan også findes samme sted:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1668416468
Ang. lyssensoren, så fremgår det i testen, at den kan bruges efter behov. Rent personligt så foretrækker jeg at den er aktiveret.