Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347997
Vores 65" C9 har desværre været et besværligt bekendtskab den sidste måneds tid.

Når man tænder skærmen er det som om det tænder og slukker 2-3 gange inden der rigtigt kommer liv i det. Dioden på fronten blinker og man kan hører relæer klikke til og fra.

Oftere og oftere vil det slet ikke tænde. Relæet klikker og dioden på fronten slukker, men skærmen forbliver sort.
I dette tilfælde er der kun tilbage at slukke på kontakten, give fjernsynet et hvil og så tænde igen.

Noget værre bøvl.

Så, kan det svare sig at reparere på det?

Og er der nogen, der tilbyder reparation i hjemmet? Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg skal få det fragtet på et værksted.

Nogen der evt. kan anbefale en reparatør i Nordjylland?
#348002
Min første fladskærm, var en god Samsung plasma. Men lyden virkede ikke. Samsung sendte en tekniker hjem og han skilte skærmen ad på spisebordet og skiftede bundkortet. Efter at have set hvor let det var, vil jeg altid forsøge at reparere selv. Men start med at se om du kan finde partnummer på de forskellige dele i indmaden.
Der sidder nok et bundkort, en IR del og måske noget strømforsyning/trafo.
#348035
Tak for jeres input.

Hvis alternativet er genbrugspladsen, så har jeg fint mod på at skrue lidt i skærmen selv.

Desværre kommer mit Google fu til kort i forhold til at stille en diagnose.

Jeg kan vel godt begynde at skifte komponenter på må og få, men det virker lidt håbløst.

Ja, jeg har lavet et hard reset af skærmen og det gjorde ingen forskel.
#348039
Det er desvære næsten umuligt at reparere selv, selv for mig der er elektronikudvikler, da man ikke sådan lige kan få fat i shematics på tv’et, så den eneste mulighed man har, er at forsøge at udskifte hele printkort, hvilket hurtigt kan blive dyrt, hvis man ikke lige får det rigtige udskiftet første gang.
Den fejl du har, kan være rigtig mange ting.
Når du tænder for TV’et, laver det en selvtest, og hvis der er noget galt, så slukker den igen.
Det kan være noget så banalt som en forsyningsspænding som ligger uden for tolerance, hvilket måske kan løses ved at udskifte SMPS kortet, men der er ingen garanti for at det afhjælper problemmet.
#348051
En hurtigt søgning, gav mig det her bundkort. Ved ikke om det er samme partnummer som det du har. Der er du nok nød til at pille bagbeklædningen af og kontrollere. Men 1300,- inkl. fragt fra USA, det får du ikke meget fejlsøgning for. Det er altså lige så nemt, som at skifte bundkort i en computer. Har du ikke selv mod på det, så har du måske en i dit netværk, der selv bygger sin pc?
https://www.ebay.com/p/27034252996

Ellers er der en strømforsyning her (som det mest lyder til at være), til 1500,- fra dansk webshop:
https://quickparts.dk/power-supply-asse ... gwQAvD_BwE
Senest rettet af IvanRame 10. dec 2022, 18:44, rettet i alt 1 gang.
#348054
Mentech tager 399 for diagnosticering.

Det synes jeg måske er et bedre udgangspunkt end at bruge 3.200,- på dele, der måske/måske ikke fikser problemet. For ikke at tale om tiden og risikoen involveret.

Jeg får ny bil om halvanden uge, så lige nu håber jeg bare der kan stå en 65" i bagagerummet, så jeg ikke skal til at proppe skærmen i en trailer.
#348056
IvanRame skrev: 10. dec 2022, 18:43 En hurtigt søgning, gav mig det her bundkort. Ved ikke om det er samme partnummer som det du har. Der er du nok nød til at pille bagbeklædningen af og kontrollere. Men 1300,- inkl. fragt fra USA, det får du ikke meget fejlsøgning for. Det er altså lige så nemt, som at skifte bundkort i en computer. Har du ikke selv mod på det, så har du måske en i dit netværk, der selv bygger sin pc?
https://www.ebay.com/p/27034252996

Ellers er der en strømforsyning her (som det mest lyder til at være), til 1500,- fra dansk webshop:
https://quickparts.dk/power-supply-asse ... gwQAvD_BwE
Husk nu lige at man også skal betale afgift og moms , så det bliver noget mere end de 1300,-
#348063
Ok, 400,- er ikke galt for en diagnose. Mht til import af bundkort, har jeg slet ikke surfet på det. Når man har det korrekte pn, er det jo bare at finde en EU forhandler. Men ja, det er jo næsten økonomisk umuligt at hente noget fra USA/Asien.