Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andyboy
#347841
Har netop fået dette tv som erstatning for mit 12 år gamle plasma. Hvor billedsekvensen på plasma var helt flydende oplever jeg nu at billedet "hakker". Er der noget specifikt man skal indstille for ikke at opleve at panorerende sekvenser hakker?
#347844
Tag udgangspunkt i vores anmeldelse af HZ2000 eller øvrige Pana-modeller og hvis du stadig oplever problemer, så sæt Intelligent Frame Creation til Min i stedet for Fra.
#347848
Perfekt - det hjalp - tak!
Er dog stadig lidt skuffet over at det fortsat ikke er helt flydende - tænk at teknologien ikke har rykket sig til det bedre på alle punkter på 12 år 😁
#347859
Det er desværre ikke teknologien der halter, men kildematerialet. Hvis du ser film, så er de typisk skudt i 24 billeder/s, hvilket er alt for lidt til at give flydende billeder. Afspillet på et OLED TV med ultrahurtig responstid og knald på lyset, så får du desværre langt mere tydelig hak på dette materiale. Vi har påtalt det i mange af vores OLED-anmeldelser og bedste fix vil være at få højere framerate på filmene.
#347861
Nu er vi nogen der godt kan lide æstetikken ved 24 fps 😃 Kan ikke huske hvor jeg så artiklen/videoen, men en gennemgang af hvorfor plasma og film projektion har bedre motion. Personligt synes jeg alle fordelene ved OLED er skiftet fra plasma værd og vil hellere leve med strobing, end tænde for interpolation.
Senest rettet af RigVader 4. dec 2022, 13:34, rettet i alt 1 gang.
#347862
Andyboy skrev:@Torben - tak for den uddybende information.

Så det er faktisk en fordel med ældre teknologi til nuværende film/kildemateriale?
Det kan man sige, men plasma havde nok mere en fordel ift slør/trailing, da de ikke var bygget på sample-and-hold teknologi. Smoothing nåede at blive opfundet til plasma også.