Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344568
Kasper2121 skrev: 17. aug 2022, 15:15 Nemlig. Det er så fedt. Så nu kigger jeg på nyt tv - og er allerede sur over at priserne på 75 OLED ikke er faldet mere på de sidste 4 år=)
77" OLED A1 , har da været nede i 12.999,- omkring mar. - maj 2021, når man ser historik på pricerunner.
77" OLED B1 , ramte 13.999 i maj - jul måned 2022.

Du ser nok på de skærme på den forkerte tid, desværre.
#344574
Kasper2121 skrev:Jeg troede faktisk ikke at "lidt" burn in kunne ødelægge hele skærmens evne til at gengive farver. Jeg troede det "bare" var det åndsvage loge jeg skulle lide under. Men at fx gul på hele skærmen bliver til en blanding af grøn og gul pga. burn ind var nyt for mig.
Det er heller ikke min opfattelse at burn-in, sådan helt generelt, er så slemt som i dit tilfælde. Der har nok været mere i det end "bare" burn-in som fx det varmeproblem der bliver beskrevet her i tråden.

Godt det lykkedes og god jagt på et nyt :)
#344577
Kasper2121 skrev: 17. aug 2022, 15:15 Nemlig. Det er så fedt. Så nu kigger jeg på nyt tv - og er allerede sur over at priserne på 75 OLED ikke er faldet mere på de sidste 4 år=)

Også fedt at få lidt faglighed på ift. min egen opfattelse.

Jeg troede faktisk ikke at "lidt" burn in kunne ødelægge hele skærmens evne til at gengive farver. Jeg troede det "bare" var det åndsvage loge jeg skulle lide under. Men at fx gul på hele skærmen bliver til en blanding af grøn og gul pga burn ind var nyt for mig.
Burn-in er jo blot ældning af én eller flere primærfarver og alle øvrige farver er sammensat af en blanding af primærfarverne. Hvis du slår den røde subpixel helt eller delvis ihjel, så går det ud over alle de farver, som skal bruge rød. Vi havde tidligere en fin lille applet, hvori man kunne lege med farven på hver subpixel for at se hvordan det mixede til andre farver, men det var noget jeg lavede i Flash, så det er for længst forældet. Du kan finde mange andre lignende applets på nettet, såsom denne:
https://contrapunctus.net/rgb-demo/
Prøv at hive i håndtagene for at se hvordan man mixer farverne. Prøv da at sænke intensiteten på rød, så vil du se hvordan hvid, gul og magenta får et helt forkert farvestik.

Dit TV vil helt sikkert gøre alt hvad det kan for at levere nok lys i den røde subpixel, men fordi OLED er organisk materiale, som varmen har fået til at henfalde, så kan den ene subpixel ikke opretholde nok intensitet til at matche de to andre og så får du et farvestik på skærmen.

Når vi snakker logoer, så kunne det eksempelvis være helt hvide logoer, og hér er det nærmere alle tre primærfarver, som er ældede og dermed vil området fremstå mørkere end resten af skærmen i lige netop den form, som logoet har - fordi de påvirkede pixels ikke længere kan levere lige så meget lys som de andre. Til gengæld er der måske ikke et farvestik fordi den relative intensitet mellem farverne stadig er intakt. Om det så er bedre eller værre.... ja, det må hver enkelt vurdere.