Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344530
Hejsa

Jeg har et LG OLED som jeg ikke kan vise farver korrekt samt har burn in.
Jeg har elektronikforretning ved GF. Deres samarbejdspartner
Mentech har vurderet at det kun er burn in (at tv'et slet ikke kan vise gul eller rød mere (plus andre farver). Farverne er helt væk på hele skærmen.

Jeg vil sætte pris på hvis I kan komme med jeres holdning til hvorvidt dette er en fejl der burde være omfattet af panelfejl. Om de absolut forkerte farver skyldes burn in / slid som de påstår.

Burde farverne være ødelagt af slid /alm. brug over 4 år? Det virker mærkeligt for mig, men jeg korrigeres gerne.

Farven burde være gul, men er noget lidt andet. Andre farver er lige så langt fra udgangspunktet
Vedhæftede filer
tempImage3nFPlX.gif
tempImage3nFPlX.gif (4.03 MiB) Vist 3197 gange
#344537
Nu kan jeg ikke se i hvor mange år gf dækker men mener det 5år det her er hvad de selv skriver

Hvad dækker en elektronikforsikring? En elektronikforsikring er et tilvalg til indboforsikringen, som dækker funktionsfejl i dit elektroniske udstyr som mobil, tablet og computer. Elektronikforsikringen dækker også pludselige skader, hvis du fx snubler og ødelægger dit fjernsyn eller mobil.

De prøver på at slippe udenom lyder det til
#344540
Ja, der er en hel del burn-in på skærmen. Og Burn-in gør at farverne skifter farve/ikke kan vises korrekt mere.

Så den diagnose lyder ikke helt skæv. At farverne er helt klare ude ved kanten, ligner at folien ikke er blevet pillet af bagsiden, og skærmen derfor er blevet generel for varm, på nær helt ude ved kanten.

Spørgsmålet er om forsikringen dækker burn-in eller de direkte skriver det i betingelserne, at det ikke er dækket pga forkert brug.
#344543
ældning af panelet - uanset om det er burn-in eller andre påvirkninger - vil ændre farverne. Umiddelbart kunne det måske ligne en varmepåvirkning midt på skærmen, som har slået rød ihjel (gul består af grøn og rød).
#344551
Hej alle

Tak for svar.

Til Torben - det du siger der kan godt være svaret, for der var nemlig en varmeskade da LG havde en serie - min model - som kunne brænde af og faktisk også næsten gjorde det da jeg nåede at slukke tv'et da der kom røg. Jeg fik skiftet det der udløste brandfaren, men det er oplagt det har sat varige spor.

Til andre. Jeg har taget folien af og jeg har kørt rensing.
#344557
Det der med forsikringer skal man altså lige være helt skarp på. Min forsikring dækker hændelige uheld, altså uheld hvor jeg kommer til at ramme fjernsynet med støvsugeren, gulvmoppen eller hvad det nu end måtte være. Men burn-in dækker de ikke. Derfor tegnede jeg en specifik forsikring igennem Elgiganten som dækker burn-in da jeg købte mit LG CX.
Men jeg kan godt forstå du gerne vil afprøve alle muligheder, for et fjernsyn skal da kunne holde i mere end 4 år.
#344560
FrankieBoy80 skrev: 16. aug 2022, 17:54 Hvis din forsikring dækker hændelige "uheld", kan du så ikke liiige komme til at lave en ups'er 😁
for det første, så bør man måske ikke opfordre til svindel. For det andet, så er det dig og mig, der skal betale for den "ups´er" eftersom, at præmier bliver fastsat efter hvor meget selskaberne skal punge ud med.
#344562
hej igen alle

Min forsikring dækker så ikke burn in. Lidt sjov melding hans kom med - det er burn in der er problemet, skal jeg bare skrotte det?...
Altså de anerkender at tv'et er ubrugeligt, men pga. lidt juristeri så dækker de ikke.

Indtil jeg skrev at jeg herinde var gjort opmærksom på at det lignede varmepåvirkning i midten og at der har været problemer med et modul.

Så nu får jeg et nyt tv.

Kææææmpe tak for hjælpen alle sammen.
#344564
Kasper2121 skrev: 17. aug 2022, 12:05 hej igen alle

Min forsikring dækker så ikke burn in. Lidt sjov melding hans kom med - det er burn in der er problemet, skal jeg bare skrotte det?...
Altså de anerkender at tv'et er ubrugeligt, men pga. lidt juristeri så dækker de ikke.

Indtil jeg skrev at jeg herinde var gjort opmærksom på at det lignede varmepåvirkning i midten og at der har været problemer med et modul.

Så nu får jeg et nyt tv.

Kææææmpe tak for hjælpen alle sammen.
Fedt mand... der skulle bare det rigtige argument til :)
#344567
Nemlig. Det er så fedt. Så nu kigger jeg på nyt tv - og er allerede sur over at priserne på 75 OLED ikke er faldet mere på de sidste 4 år=)

Også fedt at få lidt faglighed på ift. min egen opfattelse.

Jeg troede faktisk ikke at "lidt" burn in kunne ødelægge hele skærmens evne til at gengive farver. Jeg troede det "bare" var det åndsvage loge jeg skulle lide under. Men at fx gul på hele skærmen bliver til en blanding af grøn og gul pga burn ind var nyt for mig.