Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344348
Jeg har lige købt et nyt Samsung QN95A og har været meget glad for købet. Men da jeg prøvede at putte en helt hvid skærm på billedet, lod jeg mærke til en form for streg i midten af fjernsynet. Det er ikke noget jeg har lagt mærke til når jeg ser tv eller film - med mindre filmen indeholder en meget lys scene, eller laver et panning-shot. Så kan man godt ane det.



Er skærmen i stykker? I så fald vil jeg jo gerne returnere den. Jeg har forsøgt at tage nogle billeder, og udpege stregen.

Håber på hjælp.
Mvh Martin.
#344349
Umiddelbart kunne det ligne en ujævnhed i LED-bagbelysningen. Det er desværre normalt på LCD-skærme og kan være der fra start eller opstå med tiden - graden af det varierer. Eller også har skærmen fået et lille tryk midtpå.

Ses det kun på hvid skærm? Og ikke rød, grøn eller blå?
#344356
Rasmus Larsen skrev: 9. aug 2022, 11:32 Umiddelbart kunne det ligne en ujævnhed i LED-bagbelysningen. Det er desværre normalt på LCD-skærme og kan være der fra start eller opstå med tiden - graden af det varierer. Eller også har skærmen fået et lille tryk midtpå.

Ses det kun på hvid skærm? Og ikke rød, grøn eller blå?
Tak for svar. Skærmen er helt ny og passet godt på. Jeg tvivler på at den har fået et lille tryk midtpå.

Jeg synes ikke det er til at se ved rød, grøn eller blå skærm. Men jeg er begyndt at se streger overalt, haha. Derfor har jeg taget et par nye billeder. Hvad tænker du?



Jeg har læst lidt omkring Dirty Screen Effect, og ulemperne ved LCD/LED skærme. Jeg kan godt se, at det bliver svært at få denne skærm uden nogen skønhedsfejl overhovedet. Så mit spørgsmål går nok mere på "vil det blive bedre af, at jeg returnerer skærmen og får en anden?"

Mvh Martin
#344358
Ud fra billederne synes jeg ikke det ser ekstraordinært slemt ud – jeg har set meget værre. Men svært at sige med sikkerhed uden at sidde foran skærmen.

Jeg tror ikke nødvendigvis det bliver bedre af at få nyt eksemplar. LED-belysningerne kan have flere forskellige "fejl", men normalt betragtes de fleste indenfor specifikationen af producenten. Jeg tror spørgsmålet er, om du kan acceptere det. Du har nok kritisk øje, for mange ser det ikke. Jeg er også en af dem, som ser det og bliver irriteret af det.

Her er f.eks. vores testeksemplar af QN95B (2022-udgaven), der havde synligt mørkere kanter – det kan også være forstyrrende i praksis.

Billede
#344363
Jeg var lige et smut i Hi-Fi Klubben. De genkendte godt fænomenet. De sagde endda at de sagtens kunne lave en sag og få Samsung til at skifte panel, hvis de vurderede det var slemt nok. De sagde dog på en pæn måde, at det ikke nødvendigvis ville løse problemet. Hvilket jeg egentlig selv også havde læst mig til. Det er desværre et velkendt fænomen.
#344371
Basto skrev: 9. aug 2022, 19:29 Hvis skærmen er helt ny så har du da fuld returret og skal have udleveret en fabriksny skærm .

Mvh Michael
Hvad synes du om billederne jeg har lagt ud?

Selvfølgelig ville det være fedt at få en ny skærm, men ikke hvis den næste bare er lige så slem, eller værre. Hvilket jeg frygter lidt nemt kan være tilfældet med denne model.
Af Basto
#344381
Jeg er selv en af dem der ikke vil have Oled endnu på grund af.........., Orker ikke at skrive de ting af frygt for endnu en ligegyldig debat 😂 jeg har selv fået ombyttet to skærme af samme grund . Jeg syntes nu jeg har set værre eksempler end dit ( men det er svært at se det du oplever ud fra et billede ) Jeg har selv et Sony X95J og den har jeg været heldig.med .
Men ja alle skærm typer har deres skavanker ( og fordele )

Mvh Michael