Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KimKaos
#344224
2022 skulle have været året med nye lysstærke OLED paneler men er det bare mig der oplever at de er knap så lysstærke som lovet?

Nye 30% mere osv. men skal jeg være ærlig så syntes jeg ikke de er så meget mere lysstærke i forhold til de forrige år

Specielt i HDR skuffer de nyeste OLED og de er meget langt fra de ønskede ca. 1000 nits - ofte langt langt mindre og det påvirker kvaliteten

Er der tegn på at vil dukke ægte lysstærke OLED´ish paneler op i den nærmeste fremtid der kan yde retfærdighed overfor HDR indholdet?
Af HrJensen1
#344246
2022 OLED skærme er da rigeligt lysstærke. Hvis du ikke mener at der er lys nok på dem, må du gøre rummet den sidder i mørkere. Eller også står billedindstillinger og økoindstillinger helt ad helvede til på de skærme du kigger på
Brugeravatar
Af TBC
#344247
Alt er jo relativt. Der findes i dag ingen consumer-skærme der reelt kan håndtere f.eks 4000 og slet ikke 10000 Nits. HDR er reelt hvad man kalder "a hot mess" som det står i dag hvor skærmene ikke står mål med teknologiens potentialer.

Men det gør så i praksis ikke det store, eftersom det man som resultat af den status så ser i den forbindelse er at film og serier endog meget ofte rates til at have nits inden for de fleste skærmes formåen. Vincent Theo har flere gange analyseret film med max nits så lave som nogle få hundrede. Min projektor giver et readout af MaxFALL og MaxFALL i HDR titler og det er meget normalt at se ratings både omkring og under de 700 nits en OLED skærm i dag omtrent kan klare.


https://www.urbandictionary.com/define. ... hot%20mess
Senest rettet af TBC 6. aug 2022, 19:43, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#344250
HrJensen1 skrev: 6. aug 2022, 15:52 2022 OLED skærme er da rigeligt lysstærke. Hvis du ikke mener at der er lys nok på dem, må du gøre rummet den sidder i mørkere. Eller også står billedindstillinger og økoindstillinger helt ad helvede til på de skærme du kigger på
Rigelig når vi snakker SDR, men ikke HDR, så når producenterne master deres udgivelser, kan de reelt ikke udnytte hvad standarden lægger op til, så de forsøger som regel at ramme 1000 nits, som mange skærme stadig har svært ved at magte...
Brugeravatar
Af KimKaos
#344259
HrJensen1 skrev: 6. aug 2022, 15:52 2022 OLED skærme er da rigeligt lysstærke. Hvis du ikke mener at der er lys nok på dem, må du gøre rummet den sidder i mørkere. Eller også står billedindstillinger og økoindstillinger helt ad helvede til på de skærme du kigger på
Du bør nok ikke kommentere på indlæg der er over dit forståelses niveau.

Det drejer sig om hvorvidt vores nuværende OLED er gode nok til at gengive HDR - hvilket de ikke er og ikke om mit TV er korrekt indstillet

Her er en artikel der belyser emnet

https://www.techradar.com/news/oled-tvs ... -heres-why

Den nye generation kan peake over 1100 hvilket er fint - men når det kommer til holde niveauet konstant så taber de alle pusten - mest fordi det er nødvendigt for deres egen overlevelse - men det påvirker kvaliteten når der skal ses HDR indhold - desværre.

Så som jeg (og mange andre) ser det så er OLED endnu ikke kommet i mål når det gælder at gengive HDR

Nu snakkes der om at vi muligvis skal vente til 2024 før de nye og mere lysestærke skærme skulle komme - de arbejder med fosforescerende blå OLED



Mon det er den revolution vi har ventet på?
Af HrJensen1
#344282
KimKaos skrev: 7. aug 2022, 07:06

Du bør nok ikke kommentere på indlæg der er over dit forståelses niveau.
Tror bare du bør finde et andet sted, at afreagere for din forindtagede holdninger. Uanset hvilket svar at folk var kommet med, hagler du dem jo ned, fordi du gerne bare vil svine OLED teknologien.

OLED er det bedste billede man kan få i 2022. Og hvad skærmene kan i 2023 eller 2025 eller 2030 har ikke noget at gøre med den performance som de har lige nu. I 1995 faldt man jo også svimer over billedkvaliteten på B&O fjernsyn kontra alt andfet - men tiderne har ændret sig, og alting er blevet bedre - selv på den billigste kina skærm
Af allo
#344288
her på siden forbinder de fleste OLED mest med 4K indhold og dermed: ABSOLUT DET BEDSTE SOM FINDES

i den virkelige verden ser de fleste stadigvæk mest flow tv, sd, hd indhold - og her slår plasma stadigvæk OLED (og selvfølgelig lcd) - så det med '
OLED er det bedste billede man kan få i 2022.' - det kommer an på hvad man ser ;-)

for et par år siden besluttede 'de kloge' sig for, at det er vist på tide at der sker noget nyt og bum! - og så aflyste 4K tv et FHD tv og de fleste røg med på den bølge (helt blank)

siden da er der ikke sket ret meget (billigere tv men samme billedkvalitet og de samme problematikker) og det hele, det står stort set helt stille da 'de kloge' (tv m.f. producenter) ved godt at folk er så blanke at de finder sig i alt (om det er burn-in, fluer i skærmen eller 117 andre latterlige ting) og de ved at de fleste køber, smider ud og køber et nyt tv og derfor er det blevet billigere at producere og sælge to fjernsyn hvor begge holder et par år frem for at producere ét godt fjernsyn som vil holde det dobbelte...og derfor er der heller ingen grund til at fixe de eksisterende problemer - for om et par år så finder de bare på noget nyt igen og de fleste ryger IGEN med på det (ligesom det var med de første lcd ((største joke de første 5-6 år af deres eksistens)) og med plasma og nu med OLED)

så længe at folk ikke er kritiske nok - så længe kommer der ikke til at ske ret meget (der sker 'meget' men ting bliver IKKE bedre, i hvert fald IKKE NOK)
Brugeravatar
Af Naiera
#344294
1080 og 2160p-indhold er da overalt. Selv parabol og kabel-tv er 1080i.

Jeg ville foretrække at se 1080p, og det der er værre, på et OLED. Der er ikke noget ved et plasma tv der gør det bedre til ikke-4K.
Brugeravatar
Af KimKaos
#344304
HrJensen1 skrev: 7. aug 2022, 20:20
Tror bare du bør finde et andet sted, at afreagere for din forindtagede holdninger. Uanset hvilket svar at folk var kommet med, hagler du dem jo ned, fordi du gerne bare vil svine OLED teknologien.

OLED er det bedste billede man kan få i 2022. Og hvad skærmene kan i 2023 eller 2025 eller 2030 har ikke noget at gøre med den performance som de har lige nu. I 1995 faldt man jo også svimer over billedkvaliteten på B&O fjernsyn kontra alt andfet - men tiderne har ændret sig, og alting er blevet bedre - selv på den billigste kina skærm
Nej OLED er ikke det bedste billede man kan få når det kommer til HDR

Og jeg er ikke ude efter OLED - jeg under mig blot over at sidste år blev der slået på tromme over at nu var den og den skærm så og så mange procent mere lysstærk

Desværre så er det stadigvæk ikke nok til at gengive HDR indholdet korrekt

Jeg havde håbet på at de havde løst problemet med det blå lys men nu tyder det på at det vil nok først ske tidligst i 2024

Så indtil da vil jeg være tilbageholdende med at anskaffe et OLED - Jeg har forsøgt mig med 2 forskellige modeller men de var ikke tilfredsstillende - hverken når det kom til hurtige panoreringer eller HDR indhold - Hurtig panorering fremkalder en del rykken og hakken, ujævnheder og dårlig skarphed - det er dog blevet lidt forbedret men der er stadigvæk visse problemer - TruMotion interpolering giver desværre “sæbeopera-effekt” og selvom man kan justere i indstillingerne så er det langt fra godt nok når vi snakker om HDR indhold

Lige så snart de får løst de problemer er jeg mere end klar til at hoppe på OLED vognen - jeg har faktisk været klar i årevis - men så længe lysstyrken ikke har det ønskede niveau og der er problemer med visse typer indhold så holder jeg mig tilbage
#344305
Revolutionen udeblev i 2022, men lidt højere lysstyrke vil heller ikke kunne føre til en revolution, efter min mening. Hverken QD-OLED eller WOLED tog et markant spring i lysstyrke.

Det er den højere lysstyrke i lyse HDR-scener kombineret med den meget hurtige responstid, som forværrer panoreringer i 24fps film (se bl.a. grafen i denne artikel). De hakkende scener ligger i selve indholdet – nu er skærmene "bare" blevet så gode, at de viser dem. Foruden OLED, så ses det også på flere high-end LCD TV såsom miniLED modellerne, desværre. Svært at komme ud over problemet før Hollywood begynder at rykke videre fra 24fps til film.

OLED har da med en pæn margin den bedste billedkvalitet til HDR pt. HDR er ikke ensbetydende med høj lysstyrke, og scener med elementer der overstiger 1000 nits er sjældne. Endnu sjældnere er det, at de små elementer (stjerner, lamper osv), der overstiger 1000 nits, er på skærmen i mere end få sekunder.